به گذشته سفر کن!

برخورد امروز استقلال و نساجی، زمانی برای روبه‌رو شدن دو مربی جوان در فوتبال ایران است. مردانی که زمانی در کنار هم، گزینه‌های کاپیتانی استقلال بودند و هر دو نیز سابقه بستن بازوبند کاپیتانی این باشگاه را دارند. سیدمهدی امروز مقابل تیمی قرار می‌گیرد که بهترین سال‌های دوران فوتبالش را در آن سپری کرد. جواد نکونام هم امروز با تیمی مسابقه می‌دهد که اولین تجربه صعود به لیگ برتر و مربیگری در سطح اول فوتبال ایران را در آن سپری کرد. جالب اینکه هر دو نفر، تجربه چند شکست روبه‌روی این تیم‌ها در فوتبال ایران به عنوان مربی را دارند.

آریا طاری

نکو؛ هشت برخورد و سه برد

اولین برخورد نکو و نساجی در لیگ یک رقم خورد. جایی که او هدایت خونه به خونه بابل را بر عهده داشت. این بازی با برتری یک بر صفر نساجی تمام شد. جالب اینکه در پایان همان فصل، این جواد نکونام بود که به عنوان سرمربی نساجی، به رقابت‌های لیگ برتر صعود کرد و تیم بابلی را در لیگ یک جا گذاشت. تیمی که در نهایت هرگز هم به لیگ برتر نرسید و عملا آن اتفاق، نابودش کرد. دو فصل بعد، جواد برای اولین بار پس از ترک نساجی مقابل این تیم قرار گرفت. دیدار رفت دو تیم در لیگ نوزدهم، با یک برتری خفیف و یک گل لحظه‌آخری به سود فولاد تمام شد. دیدار برگشت اما یک نبرد کاملا جنجالی بود. مسابقه‌ای که در قائمشهر، با برتری سه بر دو نساجی به پایان رسید و در کنار زمین نیز درگیری‌های بسیار زیادی داشت. جالب اینکه این روند در لیگ برتر بیستم نیز حفظ شد. باز هم فولاد نکونام، در خانه نساجی را شکست داد و این نساجی بود که در قائمشهر به حریفش غلبه کرد. هر دو بازی نیز در نهایت یک بر صفر شدند. بالاخره اولین تساوی نکو به عنوان مربی فولاد، در ششمین برخورد این مربی با این باشگاه شمالی رقم خورد. در آن مسابقه که در اهواز برگزار می‌شد، ساکت الهامی روی نیمکت تیم شمالی حضور داشت. فولاد در آن نبرد با گل زودهنگام پاتوسی پیش افتاد اما در نیمه دوم حسن نجفی بازی را به تساوی کشاند. بازی برگشت دو تیم در آن فصل را اما فولاد با دبل آرش رضاوند در قائمشهر برد. بازیکنی که حالا در استقلال نیز برای نکو به زمین مسابقه می‌رود. آخرین برخورد جواد با نساجی در قامت مربی تا پیش از بازی امروز، فصل گذشته اتفاق افتاد. جایی که نساجی موفق شد با هدایت حمید مطهری، تیم نکونام را از پیش رو بردارد. حالا جواد فرصت دارد که کلمه شکست را از مقابل آخرین بازی‌اش مقابل نساجی پاک کند. او در هشت برخورد با نساجی در قامت مربی، سه بار برده و چهار بار شکست خورده است. هر سه شکست او و تیمش اما در قائمشهر اتفاق افتاده است. در بازی امروز، نکو برای اولین بار در قامت مربی در ورزشگاه آزادی روبه‌روی نساجی قرار می‌گیرد. این مربی امیدوار است در برخورد با یکی از تیم‌های سابقش، تعداد بردها را با تعداد باخت‌ها برابر کند. جالب اینکه برخوردهای این مربی با این تیم، همیشه حداقل یک گل داشته و هیچ‌وقت با تساوی بدون گل به پایان نرسیده است.

اولین برخورد نکو و نساجی در لیگ یک رقم خورد. جایی که او هدایت خونه به خونه بابل را بر عهده داشت. این بازی با برتری یک بر صفر نساجی تمام شد. جالب اینکه در پایان همان فصل، این جواد نکونام بود که به عنوان سرمربی نساجی، به رقابت‌های لیگ برتر صعود کرد و تیم بابلی را در لیگ یک جا گذاشت

سیدمهدی رحمتی؛ پنج دوئل بدون برد

مهدی رحمتی در دوران فوتبالش چند بار از استقلال جدا شد و به این تیم برگشت. بدون شک نام او به عنوان یکی از بهترین گلرهای تاریخ این باشگاه به یاد آورده خواهد شد. مهدی به عنوان سرمربی، تیم‌هایی مثل پرسپولیس، تراکتور و سپاهان را شکست داده اما در پنج مسابقه با استقلال، هرگز نتوانسته زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند. اولین رویارویی او با استقلال در مسئولیت جدید، در لیگ برتر بیستم با شهرخودرو رقم خورد. جایی که تیم مشهدی هر دو بازی رفت و برگشت را واگذار کرد و در هر بازی دروازه‌اش دو بار روبه‌روی استقلال باز شد. در نیم‌فصل دوم لیگ بیست و یکم نیز مهدی رحمتی سرمربی آلومینیوم اراک بود و اواخر فصل با استقلال به تساوی بدون گل رسید. قبل از آن بازی اما قهرمانی تیم فرهاد مجیدی در لیگ برتر قطعی شده بود. او سال گذشته روی نیمکت آلومینیوم در ورزشگاه آزادی تیم ساپینتو را متوف کرد اما در اراک یک بر صفر بازنده شد. عجیب اینجاست که تیم‌های مهدی رحمتی تا امروز هرگز موفق به گل زدن برابر استقلال نشده‌اند. سیدمهدی به شدت تحت فشار است و روزهای سختی را در قائمشهر می‌گذراند. اگر او امروز در نبرد با استقلال بازنده باشد، به درهای خروجی نساجی نزدیک خواهد شد. تیم این مربی از شروع فصل نتایج خوبی به دست نیاورده و دائما در بحران بوده است. درگیر شدن با لیگ قهرمانان آسیا نیز روی شرایط نساجی در لیگ تاثیر منفی داشت اما بدون شک رسیدن به یک برد بزرگ، می‌تواند آنها را احیا کند. هرچند که یک تساوی با استقلال در آزادی نیز خودش یک موفقیت بزرگ خواهد بود.