آریا رهنورد

تیم ملی ایران امروز در شرایطی به مصاف عمان می‌رود که در 12 بازی با این تیم در طول تاریخ، 6 بار برنده شده و دو بار شکست خورده است. روبه‌رو شدن با عمان همواره پیچیدگی‌های خاص خودش را برای تیم ملی داشته است. ایران در نبرد با عمان 24 گل به ثمر رسانده و سابقه دریافت 15 گل را نیز دارد. پیروزی چهار بر صفر مقابل این حریف بهترین نتیجه تیم ملی است. عمانی‌ها نیز سابقه رسیدن به یک پیروزی پرگل مقابل ایران را در کارنامه دارند.

اولین برخورد ایران و عمان، سال 1982 در یک تورنمنت تدارکاتی در کراچی پاکستان رخ داد. جایی که تیم ملی توانست چهار بار دروازه این حریف را باز کند. چنگیز، حقیقیان، طهماسبی و انجینی چهار گل ایران در این مسابقه را وارد دروازه حریف کردند. 11 سال طول کشید تا دو تیم دوباره با هم روبه‌رو شوند. این بار دیدار رفت دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994 به تساوی بدون گل انجامید. در دیدار برگشت که به دلیل مسائل عمان در دمشق سوریه برگزار ‌شد، تیم ملی با تک گل حمید درخشان عمان را شکست داد. دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 1996 نیز در یک گروه مشترک قرار گرفتند. در ورزشگاه آزادی و در شرایطی که همه سکوهای استادیوم به تسخیر تماشاگرها درآمده بود، تیم ملی با گل‌های علی دایی و حمید استیلی حریف را شکست داد. روند پیروزی‌های ایران در جدال با عمان، در مسابقه برگشت نیز ادامه پیدا کرد، این بار علی دایی گل اول مسابقه را به ثمر رساند و تیم میزبان در دقایق پایانی کار را به تساوی کشاند اما پنالتی دیرهنگام کریم باقری، تیم ملی را صاحب یک پیروزی دیگر در جدال با عمانی‌ها کرد. ایران در پنج مسابقه اول با حریف قرمزپوش، چهار پیروزی و یک تساوی را پشت سر گذاشته بود و کاملا از موضع قدرت، به رویارویی با عمان نگاه می‌کرد.

اولین صعود عمان به جام ملت‌ها سال 2002 اتفاق افتاد و این تیم در همان جام، با ایران همگروه شد. در گروه دشواری که ژاپن و تایلند نیز بخشی از آن به شمار می‌رفتند، ایران نیمه اول را با شکست فاجعه‌بار دو بر صفر برابر عمان به پایان رساند

طلسم پیروز نشدن عمان مقابل تیم ملی ایران، بالاخره شکسته شد. این اتفاق در مرحله دوم بازی‌های آسیایی 1998 رخ داد. جایی که علی دایی خیلی زود دروازه عمانی‌ها را باز کرد اما حریف به شکل غافلگیرکننده‌ای به بازی برگشت و توانست سه بار توپ را از روی خط دروازه ایران عبور بدهد. وحید هاشمیان در دقایق پایانی اختلاف را کم کرد اما تیم رقیب تیر خلاص را در دقیقه 90 زد و در نهایت توانست ایران را با نتیجه چهار بر دو شکست بدهد. تیم ملی البته بعد از این باخت، همه دیدارهای دیگرش را در بازی‌های آسیایی 98 با پیروزی پشت سر گذاشت و مدال طلای این رقابت‌ها را تصاحب کرد. انتقام شکست سنگین در بازی‌های آسیایی، سه سال بعد در ال‌جی کاپ تهران گرفته شد. سال 2011 ایران در حضور 35 هزار تماشاگر در جام ال‌جی میزبان عمان بود و صدای خرد شدن استخوان‌های این حریف را شنید. یحیی گل‌محمدی و علی دایی هر کدام یک گل در این نبرد به ثمر رساندند و با هت‌تریک سیروس دین‌محمدی، تیم ملی توانست با نتیجه پنج بر دو عمان را شکست بدهد. اولین صعود عمان به جام ملت‌ها سال 2002 اتفاق افتاد و این تیم در همان جام، با ایران همگروه شد. در گروه دشواری که ژاپن و تایلند نیز بخشی از آن به شمار می‌رفتند، ایران نیمه اول را با شکست فاجعه‌بار دو بر صفر برابر عمان به پایان رساند. نتیجه‌ای که می‌توانست موجبات حذف ایران از جام را فراهم کند. دعوای معروف رحمان رضایی و بداوی نیز در همان جدال اتفاق افتاد. ایران در نیمه دوم با گل علی کریمی اختلاف را کم کرد و سرانجام در لحظات پایانی با گل محمد نصرتی از حریف یک امتیاز گرفت.

6 سال پس از تساوی دو-دو در ژاپن، ایران و عمان این بار در رقابت‌های غرب آسیا نتیجه مشابهی را پشت سر گذاشتند. میداووی موفق به گل‌زنی برای تیم افشین قطبی شد اما ایران از حریف عقب افتاد و آندو تیموریان کار را به تساوی کشاند. گل آندو، آخرین گل این مسابقه بود. دو سال بعد از ورود کارلوس کی‌روش، تیم ملی که معمولا عادت نداشت مقابل آسیایی‌ها شکست بخورد، در یک دیدار دوستانه در زمین عمان با نتیجه سه بر یک تحقیر شد. محسن مسلمان زننده تنها گل ایران در این مسابقه بود. گلی که به شدت دیر به ثمر رسید و وقتی زده شد که دیگر ایران هیچ امیدی برای بازگشت به مسابقه نداشت. ایران و عمان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 نیز همگروه بودند و چیزی نمانده بود سومین پیروزی رقیب مقابل تیم ملی نیز رقم بخورد اما سیدجلال حسینی در دقیقه 71 با باز کردن دروازه عمان، تیم ملی را نجات داد. تیم ملی در دیدار برگشت دو گل به عمان زد و هر دو بار این سردار آزمون بود که دروازه حریف را باز کرد. تجربه نشان می‌دهد رویارویی با عمان هیچ‌وقت برای تیم ملی ساده نبوده است. ایران امروز نیز کار راحتی برابر این حریف سختکوش نخواهد داشت.