درباره استقلال نکو، چه می‌توان گفت؟ اول از همه اینکه آنها، تیمی با ساختار بسیار منظم هستند. تیمی که به خوبی راه خودش را در فوتبال ایران پیدا کرده و حالا توانسته در هفت مسابقه، 18 امتیاز به دست بیاورد. این در حقیقت بهترین شروع تاریخ استقلال در هفت هفته اول رقابت‌های لیگ برتر است. 

نکته مهم اینجاست که به نظر می‌رسد استقلال، بهترین و مناسب‌ترین سیستم بازی را با توجه به ابزاری که دارد، انتخاب کرده است. بازی با دفاع سه نفره، تصمیم بسیار درستی از سوی نکو بوده است. چراکه تیم او، مدافعان میانی بسیار خوبی را در اختیار دارد و در عین حال، نفراتی مثل یامگا و ابوالفضل جلالی از این خاصیت برخوردار هستند که نقش وینگ بک را در تیم به خوبی بازی کنند. 

در واقع نکو در استقلال درست به همان روشی رسیده که با مهره‌های تیمش همخوانی دارد. در استقلال سهرابیان، روزبه چشمی و مرادمند در نقش مدافعان میانی قرار می‌گیرند. روزبه که قبلا در پست هافبک هم بازی کرده، وقت طراحی حملات کمی از این دو نفر جدا می‌شود و جلوتر می‌رود. یامگا و جلالی هم به عنوان دو وینگ بک، مدام مشغول نفوذ به خط دفاعی حریف هستند.

در مرکز زمین، استقلال روی مهره‌هایی مثل سعید مهری، مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند حساب باز می‌کند. جلوتر از آنها نیز آرمان رمضانی و مهرداد محمدی دو مهاجم تیم هستند. آرمان رمضانی سرنوشت عجیبی در باشگاه استقلال داشته است. بازیکنی که همین تابستان در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت و حتی از باشگاه جدا شد اما دوباره برگشت و این هفته توانست یک گل سه امتیازی برای تیمش به ثمر برساند. 

زوج او و مهرداد در خط حمله، شباهتی نسبتی به زوج دیاباته و قایدی در تیم استراماچونی دارد. یک مهاجم سریع‌تر و تکنیکی‌تر و یک مهاجم فیزیکی‌تر، بلندقامت‌تر و سرزن‌تر. این دو نفر فعلا زوج خوبی در تیم ساخته‌اند. هرچند که بلانکو نیز اولین بازی‌اش در این تیم را انجام داده و انتظار می‌رود که به مهره‌ای خوب و موثر برای استقلال تبدیل شود. 

نتایج استقلال تا امروز بسیار امیدوارکننده بوده‌اند. اگر این تیم روی دور برد بماند، روزهای جذابی در فوتبال ایران انتظارش را می‌کشد. شاید افسوس بزرگ این باشد که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا شرکت ندارد. چراکه با این سطح از نظم و آمادگی، استقلال می‌توانست در آسیا نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. 

با این حال به نظر می‌رسد آنها یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر به شمار می‌روند و رقابت نزدیکی در فصل جدید لیگ برتر با تیم‌هایی مثل پرسپولیس و سپاهان خواهند داشت. استقلال با این سبک بازی، تیم خطرناکی به نظر می‌رسد و می‌تواند در ادامه این فصل، دست به هر کاری بزند. این تیم فعلا به هماهنگی مطلوبی در لیگ برتر رسیده و با وجود همه مشکلات ریز و درشت، حالا دوباره در بهترین فرم ممکن است.