کی‌روش چهارمیخ شد!

نبرد ایران و قطر در اردن نه دو نیمه متفاوت، بلکه دو بخش کاملا مجزا داشت. تا قبل از به ثمر رسیدن گل اول، همه چیز بین دو تیم نزدیک بود اما پس از آن، قطر به فروپاشی رسید و در نهایت طعم تلخ یک شکست بسیار سنگین را چشید. دقایق پایانی این بازی، بهترین نمایش ایران در دوران قلعه‌نویی بود. یک برد روحیه‌بخش که تیم ملی را برای جام ملت‌های آسیا امیدوار نگه داشت.

آریا طاری 

کی‌روش،  خرد   شد!

از زاویه کارلوس کی‌روش، این یک تجربه بسیار تلخ بود. چراکه همه می‌دانند این مربی چقدر به نظم دفاعی اهمیت می‌دهد و از این گذشته، چقدر برای او مهم بوده که روبه‌روی ایران بازنده نشود. مثل همیشه تیم او تا قبل از دریافت گل اول، به خوبی بازی را کنترل کرد اما پس از آن، دیگر هیچ چیز مثل سابق نبود. در تیم ملی ایران هم، کی‌روش همیشه تا قبل از دریافت گل اول تسلط خوبی روی بازی داشت اما پس از آن، فاجعه‌های بزرگی مثل بازی انگلیس یا نبرد با ژاپن اتفاق افتاد. قطر با هدایت این مربی، اصلا حال و روز خوشی ندارد. در این کشور، نارضایتی از عملکرد کارلوس اوج گرفته و حتی ممکن است او با این تیم به جام ملت‌های آسیا نرسد. با این دو نمایش بسیار ضعیف روبه‌روی عراق و ایران، قطر حتی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر جام ملت‌ها کار دشواری خواهد داشت. بعید نیست پس از برکناری از مصر و کلمبیا، یک تجربه دردناک دیگر در انتظار کارلوس کی‌روش باشد.

انتقام    به   سبک  کنعانی

در ترکیب اصلی بازی ایران و قطر، دو ستاره بودند که می‌خواستند به هر قیمتی دروازه حریف را باز کنند؛ شجاع خلیل‌زاده و محمد محبی. شجاع با تصمیم کی‌روش در جام جهانی به نیمکت دوخته شد و محبی اصلا به این جام نرفت. این دو نفر تلاش زیادی برای گلزنی کردند و به خصوص محبی در جریان بازی، کم‌تر از همیشه پاس داد اما در نهایت بازیکنی که توانست از کی‌روش انتقام بگیرد، محمدحسین کنعانی بود. ستاره‌ای که دو بار دروازه قطر را باز کرد و شب درخشانی را روبه‌روی کی‌روش پشت سر گذاشت. شادی گل اول نیز درست نزدیک چشم‌های سی‌کیو انجام شد. این بهترین نمایش کنعانی در لباس تیم ملی بود. بازیکنی که مسابقه را از روی نیمکت شروع کرد اما بیشترین نقش را در برد عالی تیم ملی داشت.

جام   ملت‌ها،  پر!‌

اتفاق دردناک بازی با قطر برای ایران، مصدومیت شدید مرتضی پورعلی‌گنجی بود. او که قبلا هم در دوره فوتبالش سابقه مصدومیت وحشتناک داشته، این بار هم با پارگی رباط روبه‌رو شد. جنگ بر سر تصاحب یک توپ در میانه میدان، کاری کرد که این مدافع به راحتی جام ملت‌ها را از دست بدهد. شاید بهتر بود مرتضی یک نبرد تدارکاتی را تا این اندازه جدی نگیرد. این یک خبر بسیار بد برای یحیی نیز بود. بعد از مصدومیت یاسین سلمانی، او حالا یک بازیکن فیکس دیگر را هم از دست داده است. این یعنی از حالا باید زوج گولسیانی و کنعانی را در قلب دفاع قرمزها ببینیم و احتمالا تیم ملی نیز با زوج شجاع و کنعانی به استقبال جام ملت‌های آسیا خواهد رفت. با این مصدومیت، مرتضی برای مدت زیادی دور از میادین فوتبال خواهد بود.

در ترکیب اصلی بازی ایران و قطر، دو ستاره بودند که می‌خواستند به هر قیمتی دروازه حریف را باز کنند؛ شجاع خلیل‌زاده و محمد محبی. اما در نهایت بازیکنی که توانست از کی‌روش انتقام بگیرد، محمدحسین کنعانی بود. ستاره‌ای که دو بار دروازه قطر را باز کرد و شب درخشانی را روبه‌روی کی‌روش پشت سر گذاشت

امیدوارکننده   در   چپ

برخلاف نبرد قبلی با اردن، سمت چپ خط دفاعی تیم ملی روبه‌روی قطر، فرم مثبتی داشت. میلاد محمدی به خوبی جای احسان حاج‌صفی را پر کرد و حتی توانست در این بازی یک پاس گل بسیار خوب به سردار آزمون بدهد. با این نمایش به نظر می‌رسد تکلیف این پست تیم ملی در جام ملت‌ها راحت شده است. میلاد بازیکن فیکس تیم ملی خواهد بود. بازیکنی که مقابل قطر، انگیزه بالایش برای درخشیدن در تیم ملی را به نمایش گذاشت و شب بسیار خوبی را روبه‌روی کارلوس کی‌روش تجربه کرد.

مثلث   تعیین‌کننده

هنوز هم اصلی‌ترین نقطه قوت تیم ملی، سه بازیکن با کلاس بازی بین‌المللی هستند. علیرضا جهانبخش که با بازوبند کاپیتانی وارد زمین این مسابقه شده بود، برای دومین بار در دوران فوتبالش دروازه قطر را باز کرد. این پانزدهمین گل علیرضا در لباس تیم ملی بود. سردار آزمون هم مثل همیشه هنر نابش را در زدن ضربات آخر نشان داد. گل او روبه‌روی قطر، در حالتی به ثمر رسید که این بازیکن تعادل زیادی نداشت. مهدی طارمی هم با وجود گل نزدن، تلاش بسیار زیادی انجام داد و کاملا هم در خدمت تیم ملی بود. این مثلث برای آینده این تیم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

دو  جام   نه چندان   مهم!

دومین جام تیم ملی با هدایت قلعه‌نویی نیز به دست آمد اما حقیقت آن است که بردن کافا یا تورنمنت چهارجانبه اردن، بعدها معیار قضاوت در مورد عملکرد تیم ملی نخواهند بود. عملکرد قلعه‌نویی تنها و تنها با نتایجش در جام ملت‌های آسیا مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.