آریا طاری

تیم ملی امید ایران امروز پنجمین مسابقه‌اش در بازی‌های آسیایی 2022 را برگزار می‌کند. نبردی روبه‌روی هنگ‌کنگ که حتی برای بردن فلسطین نیز به دردسر افتاده است. جدی‌ترین دغدغه عنایتی برای این بازی، جدایی سه بازیکن پرسپولیس بوده اما از این سه بازیکن هم فقط یک نفر در ترکیب اصلی بازی قبلی دیده شده است. این بازی می‌تواند ایران را به جمع چهار تیم برتر این تورنمنت برساند. در این صورت نبرد نیمه‌نهایی، مقابل ژاپنی‌ها برگزار خواهد شد.

به  سوی   نیمه‌نهایی!‌

تیم ملی ایران تا امروز در این دوره بازی‌های آسیایی مسیر بسیار خوبی داشته است. ایران بعد از تساوی اول روبه‌روی عربستان، برابر دو حریف بعدی اصلا به دردسر نیفتاد. اولین حریف تیم عنایتی در دور حذفی نیز تیم تایلند بود. تیمی که اصلا نمی‌توانست تهدیدی جدی برای دروازه ایران به وجود بیاورد و در نهایت با چند اشتباه مهلک، نتیجه را به امیدهای ایران واگذار کرد. تیم عنایتی امروز برابر هنگ‌کنگ به زمین مسابقه خواهد رفت. تیمی که در یک گروه دو تیمی قرار داشت و با وجود شکست، به مرحله حذفی مسابقه‌ها صعود کرد. هنگ‌کنگ در اولین بازی حذفی نیز فلسطین را شکست داد تا به جمع هشت تیم برتر برسد. تیم امید ایران در مقدماتی جام ملت‌های آسیا با هنگ‌کنگ همگروه بود و موفق شد این تیم را شکست بدهد اما ترکیب این روزهای تیم ملی کاملا متفاوت با ترکیبی است که آن روز مقابل این حریف قرار گرفت. تیم فعلی عنایتی، تیم بسیار پرمهره‌تری به نظر می‌رسد.

کلین ‌شیت   پنجم؟

تیم ملی ایران در هر چهار مسابقه‌اش در بازی‌های آسیایی توانسته دروازه را بسته نگه دارد. رضا عنایتی علاقه زیادی به سیدحسین حسینی داشت و او را به عنوان یک بازیکن بزرگسال به بازی‌های آسیایی برد. حسینی نیز تا امروز عملکرد خوبی داشته و در هر چهار مسابقه‌اش در این جام، توانسته دروازه ایران را بسته نگه دارد. کاپیتان استقلال حضور موثری در تیم ملی امید داشته و یکی از مهم‌ترین نفرات این تیم بوده است. اگر او امروز هم روبه‌روی هنگ‌کنگ گلی دریافت نکند که به احتمال زیاد هم نمی‌کند، برای پنجمین بار دروازه‌اش را در بازی‌های آسیایی بسته نگه داشته و رکورد تازه‌ای در این مسابقه‌ها خلق خواهد کرد.

یاسین   و   محمد،  از چین   به   قطر  و   برعکس! 

عجیب‌ترین ماجرای تیم ملی امید ایران، داستان یاسین سلمانی و محمد عمری است. دو بازیکنی که شرایط خاصی را در فوتبال ایران تجربه می‌کنند. یاسین در مقدماتی جام ملت‌های زیر 23 سال نیز عضو ایران بود و با تیم عنایتی به ازبکستان رفت. او اما قبل از بازی‌های آسیایی، به تهران برگشت تا روبه‌روی النصر برای پرسپولیس بازی کند. دیر اضافه شدن سلمانی اما موجب شد که این بازیکن، فرصت زیادی برابر النصر به دست نیاورد. بلافاصله تیم ملی امید به پرسپولیس نامه زد و این بار علاوه بر سلمانی و احمدی، خواهان محمد عمری هم شد. این سه بازیکن راهی چین شدند اما از آن‌جا به قطر رفتند تا به اردوی پرسپولیسی‌ها در این کشور ملحق شوند و برابر الدحیل نیز بازی کنند! جالب اینجاست که عنایتی این سه نفر را برای سه بازی بسیار ساده و بی‌دردسر در بازی‌های آسیایی انتخاب کرد و انتظار داشت آنها را حفظ کند اما سرپرست تیم قول دیگری به پرسپولیسی‌ها داده بود. به هر حال این سه نفر قرار است در صورت راهیابی ایران به نیمه‌نهایی، دوباره به بازی‌های آسیایی برگردند. روندی که بیش از حد عجیب به نظر می‌رسد. چراکه این بازیکن‌ها این اواخر بیشتر از زمین فوتبال در پرواز و  فرودگاه بوده‌اند!

ترکیب   احتمالی

حضور سیدحسین حسینی روی خط دروازه برای این بازی قطعی به نظر می‌رسد. در دو سمت خط دفاعی نیز احتمالا دوباره شاهد حضور تورانیان و حسین گودزی خواهیم بود. دو بازیکنی که یک تورنمنت بسیار خوب را پشت سر گذاشته‌اند. در قلب دفاع، سامان فلاح به این بازی نمی‌رسد و احتمالا سینا شاه‌عباسی و مجید نصیری دو مدافع ثابت تیم خواهند بود. سامان البته ظاهرا به دیدار حساس نیمه‌نهایی خواهد رسید. در مرکز زمین، به احتمال بسیار زیاد محمد خدابنده‌لو، امید حامدی‌فر و مهدی ممی‌زاده دیده می‌شوند. جلوتر از آنها نیز احتمالا محمدحسین اسلامی، امیر جعفری و ارسلان مطهری بازی می‌کنند. این ترکیب، ترکیب خوبی به نظر می‌رسد و شانس بسیار زیادی برای رسیدن به نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی به فوتبال ایران می‌دهد.

روبه‌روی   یک   وایکینگ

اصلی‌ترین رقیب ایران در مسابقه امروز، سرمربی نروژی حریف است. یورن آندرسن به عنوان بازیکن چندین سال در بوندس‌لیگا حضور داشته و به عنوان مربی، مدتی در ماینتس و سپس تیم ملی کره‌شمالی کار کرده است. هنگ‌کنگ دو بازیکن بزرگسال را نیز با خودش به این رقابت برده که یکی از آنها در لیگ فوتبال چین عضویت دارد. در مجموع بعید به نظر می‌رسد این حریف دردسر خاصی برای تیم ملی ایران به وجود بیاورد.