پرچم بالاست!

دو دلیل بزرگ وجود دارد تا پیشرفت در بخش‌هایی از ورزش ایران را باور کنیم. اول اینکه ایران در بازی‌های آسیایی، در رشته‌هایی مدال می‌گیرد که قبلا به ندرت در آنها موفق بود و دوم اینکه نقش زنان در این مدال‌ها از همیشه پررنگ‌تر شده است. خانم‌ها از روئینگ تا تکواندو، نقش موثری در مدال‌های ایران ایفا کرده‌اند. تا امروز چند برنز و نقره را از رقابت‌های مختلف به دست آوردیم و از حالا به بعد، باید روی بردن طلا متمرکز باشیم. چراکه در نهایت مدال‌های طلا، تقسیم‌بندی کشورها در جدول نهایی را رقم می‌زنند.

نگار رشیدی 

شاهکار روی میز

رسیدن به مدال بازی‌های آسیایی بعد از 65 سال، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای تیم ملی پینگ‌پنگ ایران بود. تیمی که با درخششی فراتر از حد انتظار، توانست خودش را بین چهار تیم برتر قاره آسیا قرار بدهد. دستاوردی که به هیچ وجه نباید کوچک شمرده شود. کار بزرگی که تیم چهار نفره تنیس روی میز ایران انجام داد، شکست دادن تیم ملی ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی بود. پیروزی نیما عالمیان روبه‌روی هاریموتو که نفر چهارم رنکینگ جهانی است، خیره‌کننده به نظر می‌رسید. نوشاد عالمیان و امیرحسین هدایی نیز رقبای ژاپنی را از پیش رو برداشتند تا ایران با اقتدار بتواند خودش را به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برساند و یک موفقیت غیرمنتظره را جشن بگیرد. آخرین بار در بازی‌های آسیایی 1958 توکیو بود که تیم ملی تنیس روی میز ایران موفق شد روی سکوی تیمی برود. البته پس از آن مدال‌هایی در پینگ‌پنگ انفرادی به دست آمده بود اما بردن این مدال، لذت بیشتری داشت. تیم ملی تنیس روی میز ایران در نیمه‌نهایی روبه‌روی کره‌جنوبی شکست خورد و به برنز بسنده کرد اما شکست دادن حریفی مثل ژاپن که یکی از بهترین تیم‌ها در دنیا به شمار می‌رود، پیشرفت این تیم را به نمایش گذاشت.

برنز دوم، مدال سوم

کاروان ایران برای اولین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی، در رشته دوچرخه‌سواری زنان نیز به مدال دست پیدا کرد. فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کوهستان که اصلا هم رشته ساده‌ای نیست، روی سکوی سوم ایستاد تا سومین مدال کاروان ایران را به نام خودش بزند. بدون تردید این مسابقه برای دوچرخه‌سواران چینی ساده‌تر بود. چراکه آنها شناخت دقیقی از مسیر رقابت داشتند. طبق انتظار، دو رکابزن از چین روی سکوهای اول و دوم قرار گرفتند و نماینده ایران کار سختی برای سوم شدن در رقابت با رقیبی از قزاقستان داشت. پرتوآذر اما به خوبی حریفش را کنار زد و مدال برنز را از آن خودش کرد. این دومین برنز ایران در بازی‌های آسیایی به شمار می‌رفت.

رسیدن به مدال بازی‌های آسیایی بعد از 65 سال، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای تیم ملی پینگ‌پنگ ایران بود. کار بزرگی که تیم چهار نفره تنیس روی میز ایران انجام داد، شکست دادن تیم ملی ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی بود. ژاپن یکی از بهترین تیم‌های پینگ‌پنگ دنیا به شمار می‌رود

روئینگ، بدون توقف

یک روز بعد از بردن مدال نقره در روئینگ سنگین‌وزن دو نفره، تیم روئینگ چهار نفره بانوان ایران هم توانست مدال نقره بازی‌های آسیایی را به دست بیاورد. در این رقابت‌ها که در مسیر دو کیلومتری انجام می‌شد، چین روی سکوی اول قرار گرفت و ایران توانست با اختلاف خوبی تیم دوم رقابت‌ها شود. تیم چهار نفره نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل، باز هم درخشید و ایران را صاحب مدال کرد. این بار هم بانوان نقش بسیار مهمی در جدول مدال‌ها برای ایران داشتند.

دو مدال برای تکواندو

ستاره‌های تکواندو ایران هم کارشان را در بازی‌های آسیایی شروع کرده‌اند و انتظار می‌رود مدال‌های خوبی در این رقابت‌ها به دست بیاورند. چراکه تکواندو همیشه یکی از ورزش‌های بسیار مدال‌آور ایران در رقابت‌های مختلف بوده است. در 49 کیلوگرم زنان، مبینا نعمت‌زاده نمایش‌های خوبی داشت و تا نیمه‌نهایی نیز به کار ادامه داد اما در این مرحله شکست خورد و تصاحب مدال برنز را جشن گرفت. در وزن منفی 58 کیلوگرم مردان نیز مهدی حاج‌موسایی با شایستگی خودش را به فینال رقابت‌ها رساند و به خوبی توانست راهی دیدار نهایی شود. با این وجود این ورزشکار نیز در مسابقه پایانی مقابل ستاره‌ای از کره جنوبی بازنده شد و مدال نقره دیگری را برای کاروان ایران به  ارمغان آورد.

شمشیر به برنز خورد!‌

در بین ستاره‌های شمشیربازی ایران، این محمد رهبری بود که در اسلحه سابر انفرادی تا نیمه‌نهایی به ماجراجویی ادامه داد. رهبری اما در این مرحله بازنده شد و در نهایت برنز دیگری برای کاروان ایران به دست آورد. تا اینجا 9 کشور مختلف از جمله تاجیکستان موفق به بردن طلا شده‌اند و جست‌وجوی برای بردن اولین طلای ایران در این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد. در شمشیربازی البته انتظار می‌رفت علی پاکدامن نیز نامش در بین مدال‌آوران قرار بگیرد. او اما در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل چنگ پنگ شن از چین شکست خورد تا با حذف از رقابت‌های انفرادی،‌ شوکی به تیم شمشیربازی و کاروان ایران وارد کند. 

والیبال در یک قدمی طلا

تیم ملی والیبال ایران که با ترکیب اصلی‌اش در هانگژو حاضر شده، در نیمه‌نهایی هم قطر را با قدرت شکست داد تا حداقل مدال نقره را قطعی کرده باشد. با این وجود، ستاره‌های والیبال ایران به جز طلا به هیچ نتیجه دیگری راضی نخواهند شد. ژاپن که با تیم دومش به این مسابقه‌ها آمده، حریف احتمالی تیم عطایی در دیدار فینال خواهد شد. شاید اولین طلای ایران در این مسابقه‌ها، توسط ستاره‌های والیبال به دست بیاید. ساحلی‌بازان هم به نیمه‌نهایی رسیده‌اند تا فدراسیون والیبال روزهای خوشی را فعلا تجربه کند.