آریا رهنورد

جدال سپاهان و تراکتور، شاید هیجان‌انگیزترین قرعه ممکن برای فصل جدید لیگ برتر بوده است. دو تیمی که در تابستان، باکیفیت‌ترین خریدهای ممکن را انجام داده‌اند، حالا روبه‌روی هم می‌ایستند. این بازی البته حواشی خاص خودش را هم دارد. چراکه هنوز ابهام‌ها در مورد صادر شدن کارت ستاره‌های تازه‌وارد تراکتور برطرف نشده است. با این حال اگر همه ستاره‌های دو تیم برای این مسابقه در دسترس باشند، شاید یکی از پرستاره‌ترین جدال‌های تاریخ رقابت‌های فوتبال باشگاهی در ایران خلق شود.

یک-هیچ به سود خمز

بین‌المللی‌ترین چهره‌های این فصل فوتبال ایران، لیگ را روبه‌روی هم شروع خواهند کرد. یک طرف ماجرا، ژوزه مورایس قرار گرفته که سال‌ها دستیار مورینیو بوده، روی نیمکت بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا نشسته و به عنوان سرمربی نیز موفقیت‌های بزرگی در آسیا داشته است. طرف دیگر هم پاکو خمز ایستاده که چندین سال در لالیگا کار کرده و تجربه‌های جذابی در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا داشته است. این دو نفر در همان اولین فصل حضور در فوتبال ایران، به سرعت تغییر ایجاد کردند و نشان دادند که برای رسیدن به جام‌های قهرمانی اینجا هستند. هرچند که در نهایت هیچ جامی در انتظارشان نبود. برخورد امروز، دومین دوئل این دو مربی در فوتبال ایران به شمار می‌رود. بازی اول در تبریز و با حضور پرشور تماشاگرها، با برتری یک بر صفر تراکتور به پایان رسید. پس تا اینجا خمز برنده تنها دوئل با مورایس بوده اما سرمربی پرتغالی، سابقه شکست دادن تراکتور در اصفهان را دارد. انتظار می‌رود این یکی از دیدنی‌ترین و تاکتیکی‌ترین نبردهای لیگ برتر بیست و سوم فوتبال ایران باشد.

 

کاوه و رضا، هجوم علیه پاکو!

شاید هیچ بازیکنی در نبرد امروز، باانگیزه‌تر از کاوه رضایی نباشد. بازیکنی که فصل گذشته در عضویت تراکتور قرار داشت اما دوران خوبی را در این باشگاه سپری نکرد. جالب اینکه بعد از فسخ قرارداد کاوه، خمز مصاحبه تند و تیزی علیه این بازیکن انجام داد و اعلام کرد تا زمانی که خودش در تراکتور باشد، هرگز این باشگاه جایی برای کاوه نخواهد داشت. حالا مهاجم سابق قرمزها، در اصفهان به سر می‌برد و فصل را در ترکیب سپاهان کلید خواهد زد. بعد از یک فصل کابوس‌وار، کاوه امید زیادی دارد تا در این فصل همه چیز را تغییر بدهد. از سوی دیگر، رضا اسدی نیز امروز روبه‌روی تیم سابقش قرار خواهد گرفت. او همیشه رابطه خوبی با خمز داشت و حتی زیر نظر این مربی به یک مهاجم تبدیل شد. روندی که البته بعید به نظر می‌رسد در سپاهان نیز ادامه پیدا کند. رویارویی این دو بازیکن با تراکتور، لحظات فوق‌العاده‌ای در این نبرد به وجود خواهد آورد.

 

تراکتور و تردیدهای هفته اول

این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که هنوز سرنوشت تراکتوری‌ها برای رویارویی با سپاهان مشخص نیست. باشگاه هفته گذشته قرارداد نفراتش را ثبت کرد و برای آنها کارت بازی هم گرفت اما معلوم شد که پنجره تابستانی باشگاه به خاطر ماجرای رضایتنامه گوستاوو واگنین، بسته بوده است. در نتیجه سازمان لیگ همه کارت‌های بازی نفرات این تیم را باطل کرد. این باشگاه البته پرداخت دوباره‌ای انجام داد و حالا در تراکتور همه در انتظار باز شدن پنجره این تیم هستند. اگر قرار باشد تراکتور بدون نفرات جدید به سراغ دیدار با سپاهان برود، باید از چهره‌های فهرست امیدش برای این بازی استفاده کند. چراکه ترکیب تیم تبریزی برای فصل جدید، کاملا زیر و رو شده و تقریبا همه بازیکنان فیکس این تیم از تیم‌های دیگری به تبریز آمده‌اند. این موضوع، تراکتوری‌ها را با یک بحران بزرگ و غیرمنتظره روبه‌رو کرده است.

حساب  بی‌حساب

فصل گذشته، هر دو تیم توانستند سه امتیاز از جدال روبه‌روی هم به دست بیاورند و در حقیقت هر دو تیم در خانه، همه امتیازها را حفظ کردند. سپاهان تیم قربان بردی‌اف را با نتیجه قابل توجه چهار بر دو شکست داد. اگر این شکست، سنگین به نظر می‌رسید، شکست دور برگشت سپاهان روبه‌روی تراکتور نیز برتری این تیم در جدول لیگ را از بین برد و شاید به دلیل اول از دست رفتن قهرمانی تیم مورایس تبدیل شد. پس در فصل گذشته هر دو تیم ضرباتی به هم زده‌اند. جالب اینکه یک سال قبل نیز هر دو بازی دو تیم به تساوی ختم شد تا در دو فصل اخیر لیگ برتر، تراکتور و سپاهان عملا با هم بی‌حساب باشند.

دو ترکیب رویایی

ترکیب احتمالی دو تیم برای این بازی، خبر از یک نبرد کهکشانی می‌دهد. سپاهان پیام نیازمند را روی خط دروازه دارد و احتمالا دانشگر و نیلسون، زوج قلب دفاع این تیم را شکل می‌دهند. رامین و زکی‌پور مدافعان کناری این تیم هستند. در مرکز زمین، احتمالا محمد کریمی، فرشاد احمدزاده، احسان پهلوان و رضا شکاری به زمین می‌روند و در خط حمله نیز شهریار مغانلو و کاوه رضایی دو بازیکن تیم هستند.

امید نورافکن به دلیل مصدومیت این بازی را از دست داده و گفته می‌شود قرارداد رضا اسدی و آل‌کثیر تا این لحظه ثبت نشده است. در مقابل، تراکتور اگر مجوز استفاده از نفرات جدید را به دست بیاورد، حسین پورحمیدی را روی خط دروازه خواهد داشت. مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، عارف آقاسی و محمد نادری در خط دفاع، صفا هادی، گوستاوو واگنین و ریکاردو آلوز در خط هافبک و آلوارو خیمنز، محمد قنبری و عارف رستمی در خط حمله برای این تیم به زمین می‌روند.