آریا   طاری

دیگر چیز زیادی به پایان دور گروهی لیگ قهرمانان نمانده است. تا همین‌جا نیز صعود چند تیم قطعی شده و امشب در پایان هفته پنجم، سرنوشت بعضی از گروه‌ها روشن خواهد شد. جدال حساس آژاکس و لیورپول برای صعود از گروه، تلاش اینتری‌ها برای ساختن تاریخ با کنار زدن بارسا، دفاع آهنین کلوب بروژ برای حفظ رکورد خارق‌العاده در اروپا و جنب و جوش کونته برای پایان دادن به کابوس اروپایی، از ماجراهای جذاب این هفته لیگ قهرمانان خواهد بود.

هوی‌متال در آمستردام!

بعد از شکست تلخ و ناباورانه روبه‌روی تیم ته جدولی ناتینگام فارست در لیگ برتر، لیورپولی‌ها باید آماده بازی در زمین آژاکس شوند. یک نتیجه تساوی کافی به نظر می‌رسد تا لیورپول امشب صعود به مرحله بعدی را تجربه کند. آژاکس اما با توجه به شکست در بازی رفت و تفاضل گل بسیار کمی که در این گروه دارد، باید تلاش کند تا لیورپول را با اختلاف دو گل شکست بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، فاصله دو تیم تا قبل از دیدارهای پایانی به عدد سه خواهد رسید. در این صورت اگر لیورپول در دیدار آخر با ناپولی بازنده شود و آژاکس، تیم حذف‌شده رنجرز را ببرد، تیم کلوپ به لیگ اروپا می‌رود! فعلا این معادله‌ها کمی دور از ذهن به نظر می‌رسند. در این گروه تیم صعودکرده ناپولی نیز به یک برد نیاز دارد تا حتی سرگروهی‌اش را از همین حالا مسجل کند. با توجه به برد پرگل آنها روبه‌روی لیورپول در بازی رفت، بعید است این تیم در دیدارهای رودررو مقابل این حریف بازنده شود. تیم مهارنشدنی اسپالتی امشب با رنجرز مسابقه خواهد داد. بعید نیست آنها یک جشنواره گل دیگر روبه‌روی رنجرز راه بیندازند و این تیم را تحقیر کنند. ناپولی با 9 برد و دو تساوی در سری آ، فصلی استثنایی را در فوتبال ایتالیا سپری کرده و در تک تک دیدارهایش در لیگ قهرمانان اروپا نیز برنده بوده است.

کلاف سردرگم!

در این گروه، فقط صعود بروژ به مرحله بعدی قطعی شده و هر سه تیم دیگر هنوز برای رفتن به دور حذفی لیگ قهرمانان اروپا شانس دارند. بروژ که شگفتی‌ساز این فصل لیگ قهرمانان اروپا بوده، امشب میزبان پورتو خواهد بود. تیمی که بعد از شکست خوردن روبه‌روی بنفیکا و قرار گرفتن در فاصله 6 امتیازی با این حریف، به لحاظ روحی فشار زیادی را احساس می‌کند. پورتو با 6 امتیاز فعلا تیم دوم این گروه به شمار می‌رود و اگر برنده این مسابقه شود، فعلا برای تیم‌های رقیب دست‌نیافتنی خواهد شد. جالب است بدانید که بروژ تنها تیم این فصل لیگ قهرمانان با «صفر» گل خورده است. تیمی که این فصل را با یک نمایش رویایی در دفاع و دروازه شروع کرده است. مسابقه دیگر این گروه بین اتلتیکو و لورکوزن برگزار می‌شود. دو تیمی که به دنبال راه نجات از این مرحله هستند. ژابی آلونسو قبلا به عنوان بازیکن رئال مادرید، روبه‌روی آتلتی در این ورزشگاه به میدان رفته است. شکست در این مسابقه، به معنای حذف لورکوزن از لیگ قهرمانان خواهد بود. لورکوزن در چهار بازی از پنج بازی اروپایی اخیرش شکست خورده اما همان یک برد را برابر آتلتی به دست آورده است. اتلتیکو در دوران مربیگری سیمئونه هرگز چهار بازی پیاپی بدون زدن گل در لیگ قهرمانان نداشته و اگر امشب به گل نرسد برای اولین بار این اتفاق را تجربه خواهد کرد.

اینزاگی و رویای بزرگ

همین چند هفته قبل و بعد از نتایج درخشان بارسا در لالیگا و نتایج ضعیف اینتر در سری آ، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تیم ایتالیایی از این گروه به مرحله بعد برسد. حالا اما اینتر فقط به اندازه یک برد خانگی روبه‌روی تیم بدون امتیاز ویکتوریا پلژن برای صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان فاصله دارد. اینتر در 9 بازی اخیر لیگ قهرمانان، پنج بار برنده شده و فقط دو بار شکست خورده است. بردن حریف جمهوری چکی، یک تجربه باشکوه را برای این تیم رقم خواهد زد. بارسلونا نیز امشب در نیوکمپ، میزبان بایرن مونیخ خواهد بود. آنها انگیزه‌های زیادی برای ایستادن روبه‌روی حریف آلمانی دارند اما شاید حتی برد در نبرد امشب، منجر به صعودشان از این مرحله نشود. بارسا در 9 بازی از 12 تقابل اخیر با بایرن بازنده بوده است. آنها در پنج برخورد اخیر با بایرن نیز همواره شکست خورده‌اند. بارسا در طول تاریخش فقط یک بار در دو فصل متوالی لیگ قهرمانان حذف شده است. وقتی که فان خال مربی باشگاه بود و ژاوی برای این تیم بازی می‌کرد!

کونته از کابوس رد می‌شود؟

بعد از پیروزی در دیدار هفته قبلی لیگ قهرمانان روبه‌روی فرانکفورت، اسپرز با هفت امتیاز صدرنشین گروه است. اگر آنها مارسی را شکست بدهند، تحت هر شرایطی به مرحله بعدی خواهند رفت. اتفاقی که بعد از کابوس‌های متوالی لیگ قهرمانان برای کونته اهمیت زیادی دارد. در این گروه بسیار نزدیک و فشرده، اسپورتینگ 6 امتیازی نیز با فرانکفورت چهار امتیازی روبه‌رو خواهد شد. یک نبرد حساس دیگر که شاید تکلیف این گروه را کمی روشن‌تر از وضعیت فعلی کند.