با وضعیتی که مدیریت استقلال برای این تیم ساخته و با فاجعه‌ای مثل حذف شدن از آسیا، شاید هر تیمی در معرض نابودی قرار می‌گرفت اما استقلال هنوز یکی از مدعیان قهرمانی در رقابت‌های این فصل به شمار می‌رود و با صدر جدول فقط سه امتیاز فاصله دارد.

کاری که ساپینتو در این تیم انجام داده، سزاوار تقدیر به نظر می‌رسد. ریکاردو از همان ابتدا نیز با قبول هدایت تیمی که بدون حتی یک شکست قهرمان لیگ برتر شده بود، نشان داد جسارت زیادی دارد و از تجربه‌های تازه نمی‌ترسد. تیم او در مقاطعی از فصل نیز با بحران روبه‌رو شد اما او به خوبی اوضاع را مدیریت کرد و حالا استقلال بدون تردید یکی از بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. تیمی که واقعا خوب فوتبال بازی می‌کند، فشار زیادی به حریف می‌آورد و در زمین مسابقه تمرکزی مثال‌زدنی دارد.

شاید بسیاری از مربیان دیگر در موقعیت امروز ساپینتو، تیم را رها می‌کردند و می‌رفتند. این مربی در چند ماه گذشته، دستمزد هم نگرفته اما روحیه جنگجویانه‌ای که دارد، اجازه نداده او همه چیز را به حال خودش رها کند و برود. همان استراماچونی که تا این اندازه بین استقلالی‌ها محبوب است، بعد از عقب افتادن حقوقش ایران را ترک کرد و دیگر هیچ‌وقت به استقلال برنگشت اما ساپینتو نشان داد که مرد ماندن و مبارزه کردن است.  استقلال در این فصل، مشکلات مالی بسیار زیادی داشته و همیشه آماده فروپاشی بوده اما ریکاردو، اجازه نداده تیم به بیراهه برود و تمرکزش را از دست بدهد. او به خوبی بازیکنان استقلال را متحد کرده و آنها را در اوج انگیزه به زمین مسابقه فرستاده است. شاید اگر یک مربی دیگری در این تیم حضور داشت، جلسه‌های تمرینی استقلال تا امروز تعطیل شده بود و باشگاه جایی در کورس قهرمانی نداشت اما با وجود روبه‌رو شدن با جدی‌ترین مشکلات، آبی‌ها هر روز به سختی تمرین می‌کنند و نتیجه این تمرین نیز خودش را در جریان مسابقه نشان می‌دهد.

ساپینتو یک مربی کاملا متفاوت برای فوتبال ایران بوده است. کسی که به بازیکنان این تیم، مسیر دیگری را نشان داده است. قطعا او هم روزی از استقلال خواهد رفت اما طرفداران باشگاه فراموش نمی‌کنند که این مربی در روزهای سخت، چطور پای این تیم ماند و به جای رفتن و شکایت کردن برای رسیدن به یک پول بی‌دردسر، باشگاه را در کورس قهرمانی حفظ کرد.

ساپینتو حتی این شانس را دارد که استقلال را به قهرمان این فصل لیگ برتر تبدیل کند اما کاری که او تا امروز انجام داده، اصلا دست‌کمی از قهرمانی لیگ برتر نخواهد داشت.

او یک مربی بسیار ایده‌آل برای آبی‌ها بوده است. شاید خیلی از مربیان تنها رفیق روزهای خوب این تیم باشند اما ریکاردو، رفیق خوب روزهای سخت این باشگاه بوده و تا امروز به این پروژه پشت نکرده است. رفتار او می‌تواند یک الگوی بزرگ برای مربیانی باشد که به محض روبه‌رو شدن با اولین مشکل، زمین و زمان را به هم می‌ریزند و تیم را به حال خودش رها می‌کنند.