بالای شهر، پایین شهر!

همه تیم‌ها برای نتیجه گرفتن به زمین می‌روند و همه به دنبال رقم زدن یک فصل رویایی هستند. با این حال نقشه و آرزوهای تیم‌ها با هم متفاوت است. بعضی‌ها اگر قهرمان نشوند شکست خورده‌اند و بعضی‌ها همین که سقوط نکنند، موفق بوده‌اند. درست همان‌طور که در شروع فصل برخی تیم‌ها میلیاردی هزینه می‌کنند و بعضی‌ها فقط نظاره‌گر هستند. در هشت هفته بعد از شروع فصل جدید، می‌توان به تصویری واقع‌بینانه از تیم‌های لیگ برتر رسید. حالا تقریبا می‌توان درک درستی از جدول داشت و بزرگ‌ترین هدف هر تیم را به خوبی سنجید.

آریا   رهنورد

 

سه تفنگدار

صدر جدول فعلا به سه تیم 15 امتیازی سپرده شده‌ است. تیم‌هایی با چهار برد، سه تساوی و یک شکست. گل گهر با 14 گل زده، فعلا تفاضل بهتری دارد و در رده اول دیده می‌شود. تیم امیر قلعه‌نویی این فصل به دنبال قهرمانی است و دیگر نمی‌خواهد کورس را از دست بدهد. آنها در فصل گذشته نیز شروع بسیار خوبی داشتند اما ماجرای بایناما و شکست انضباطی در چند مسابقه، همه چیز را برای‌شان تیره و تار کرد. این فصل اما آنها با قدرت به زمین برگشته‌اند و تا اینجا نتایج خوبی به دست آورده‌اند. اگر گل گهر با قدرت هجومی‌اش می‌تازد، پرسپولیس به لحاظ دفاعی یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر بوده است. تیمی که در هشت مسابقه فقط سه گل خورده و بیشترین کلین‌شیت را به نام خودش رقم زده است. از همان ابتدا هم مشخص بود که جذب بیرو، پورعلی‌گنجی و گولسیانی، این تیم را به لحاظ دفاعی در فرم بسیار خوبی قرار می‌دهد. تیم یحیی هم این فصل هدفی جز حمله به جام قهرمانی ندارد. استقلال شاید متعادل‌ترین مدعی این فصل لیگ باشد. تیمی که بیشتر از پرسپولیس گل زده و کم‌تر از گل گهر گل خورده است. آنها مدافع عنوان قهرمانی نیز هستند و برای تکرار این عنوان مبارزه می‌کنند. تیم ساپینتو فصل را چندان خوب شروع نکرد اما به مرور زمان به ریل پیروزی رسید. استقلال تا اینجا نتایج خوبی به دست آورده و یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی در این فصل لیگ به شمار می‌رود.

لایه دوم؛ مرموز و خطرناک

سپاهان و فولاد را باید در لایه دوم تیم‌های مدعی قرار داد. تیم‌هایی که بسیار خطرناک هستند و ستاره‌های زیادی را نیز در اختیار دارند. سپاهان مورایس البته هنوز انتظارها را کاملا برآورده نکرده و دیگر به خوبی دو هفته اول ظاهر نشده است. با این حال این تیم فقط دو امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و می‌تواند خودش را به بالاترین رده جدول لیگ برساند. فولاد با یک بازی کم‌تر 11 امتیازی است و از آن‌جایی که باید آن مسابقه را روبه‌روی ملوان انجام بدهد، شانس زیادی برای 14 امتیازی شدن و چسبیدن به صدر جدول دارد. فولاد در این فصل حتی یک بار هم شکست نخورده و می‌تواند یک مدعی بالقوه برای بردن رقابت‌های لیگ برتر تلقی شود.

استقلال شاید متعادل‌ترین مدعی این فصل لیگ باشد. تیمی که بیشتر از پرسپولیس گل زده و کم‌تر از گل گهر گل خورده است. آنها مدافع عنوان قهرمانی نیز هستند و برای تکرار این عنوان مبارزه می‌کنند

در جست‌وجوی آسیا

مس رفسنجان و تراکتورسازی، با هدف قهرمانی به لیگ وارد نشده‌اند اما می‌خواهند به رده‌های بالای جدول برسند. بحث سهمیه آسیا در این فصل پیچیده است اما رسیدن به این سهمیه، هدف مهم آنها به شمار می‌رود. مس با هدایت ربیعی در هشت بازی، 6 تساوی و دو برد داشته و هرگز در این فصل طعم شکست را نچشیده است. تراکتور با بردی‌اف نیز سه برد و سه باخت را تجربه کرده و فقط یک امتیاز کم‌تر از مس رفسنجان دارد. هر دو تیم، شرایط خاص خودشان را دارند و از این قابلیت برخوردارند که برای رده‌های بالاتری در جدول تلاش کنند. گل‌زنی، یکی از مشکلات بزرگ هر دو تیم به شمار می‌رود. آنها از فرصت‌سوزترین تیم‌های این فصل فوتبال ایران هستند.

وسط‌باز‌ها!

پنج تیم در لیگ برتر، نه برای قهرمانی و سهمیه می‌جنگند و نه به هیچ وجه خطر سقوط را احساس می‌کنند. یکی از این تیم‌ها نساجی است که در این فصل دو بار برنده شده و چهار بار هم مساوی کرده است. تیم حمید مطهری نوسان نسبتا زیادی داشته اما چند نمایش خوب را در این فصل پشت سر گذاشته است. کم‌نوسان‌ترین تیم لیگ هم ذوب آهن است که فقط روی خط مساوی حرکت می‌کند. تیمی که در هشت بازی هفت بار مساوی کرده و تا امروز در هیچ جدالی بازنده نشده است. به این فهرست باید سه تیم آلومینیوم، پیکان و هوادار را نیز اضافه کرد. سه تیمی که نتایج متوسطی در این فصل به دست آورده‌اند و در میانه جدول دیده می‌شوند.

دوئل‌هایی برای زنده ماندن

به نظر می‌رسدجنگ بقا در این فصل با حضور چهار تیم شکل خواهد گرفت. دو تیم از بین این تیم‌ها به تازگی راهی لیگ برتر شده‌اند. فعلا صنعت نفت با پنج امتیاز در قعر جدول دیده می‌شود. آنها اولین تیم لیگ با تغییر سرمربی هستند و این اصلا نشانه خوبی نیست. ملوان با یک بازی کم‌تر پنج امتیاز دارد. تیمی که به نظر می‌رسد از لحاظ نیروی انسانی به خوبی برای لیگ آماده نشده است. مس کرمان و نفت مسجد نیز 6 و هشت امتیاز دارند. تیم رضا مهاجری که فصل را عالی شروع کرده بود، حالا در دو هفته پیاپی بدترین باخت‌های لیگ را به نام خودش

زده است.