تراکتور فرنگی!

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران هنوز به پایان نرسیده و همچنان ممکن است غافلگیری‌های تازه‌ای در راه باشد. به هر حال فعلا، ترکیب اولیه تیم‌ها تا حدود زیادی مشخص شده است. در بین همه باشگاه‌های لیگ برتری، تراکتور تنها تیمی به حساب می‌آید که از همین حالا سهمیه خارجی‌ها را پر کرده و حتی یک بازیکن اضافی در این فهرست دارد! با این حال بیشترین تعداد مهره‌های غیرایرانی در یک تیم در لیگ بیست و سوم، فعلا به باشگاه فولاد خوزستان تعلق دارد. جالب اینکه سپاهان برخلاف همیشه، این بار در خرید مهره‌های خارجی سروصدایی در بازار به راه نینداخته است.

آریا رهنورد

تراکتور؛ تنها فهرست کامل!

فقط یک تیم در لیگ برتر بیست و سوم وجود دارد که همین حالا از همه سهمیه‌های بازیکنان خارجی‌اش استفاده کرده است. تراکتور فصل گذشته چهار مهره خارجی داشت که یکی از آنها از باشگاه جدا شد. بر اساس قوانین جدید این فصل، هر تیم می‌تواند پنج بازیکن خارجی و یک بازیکن خارجی از آسیا را در اختیار داشته باشد. تراکتور در این فصل، گوستاوو واگنین، ریکاردو آلوز و آلوارو خیمنز را به عنوان نفرات خارجی غیرآسیایی و صفا هادی را به عنوان بازیکن خارجی آسیایی در اختیار دارد. شجاع خلیل‌زاده و امیرحسین حسین‌زاده نیز با وجود ایرانی بودن، چون از تیم‌های خارجی به تراکتور آمده‌اند خارجی محسوب می‌‎شوند. با این قانون، تراکتور نمی‌تواند قرارداد محمد نادری را ثبت کند. بازیکنی که حتی با این تیم تمرین هم کرده است! در حقیقت فهرست خارجی‌های تراکتور آنقدر پر شده که یک نفر از آن سرریز کرده است.

فولاد؛ پنج خارجی بدون آسیایی

تیم علیرضا منصوریان، کریستوفر کنت را از رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر در اختیار داشت. آنها جفرسون باهیا و گادوین منشا را نیز از مس رفسنجان به خدمت گرفتند. فولادی‌ها موسی کولیبالی را نیز دوباره جذب کردند و با لوکاس کاندیدو از برزیل قرارداد بستند. این تیم همین حالا در فهرست‌ خارجی‌هایش یک جای خالی برای یک بازیکن آسیایی دارد و همچنان می‌تواند با ششمین خارجی فصل نیز قرارداد ببندد. شاید فهرست خارجی‌های تراکتور پر باشد اما فولاد تیمی با بیشترین بازیکن خارجی در رقابت‌های این فصل از لیگ برتر  به شمار می‌رود.

فقط یک تیم در لیگ برتر بیست و سوم وجود دارد که همین حالا از همه سهمیه‌های بازیکنان خارجی‌اش استفاده کرده است. تراکتور گوستاوو واگنین، ریکاردو آلوز و آلوارو خیمنز را به عنوان نفرات خارجی غیرآسیایی و صفا هادی را به عنوان بازیکن خارجی آسیایی در اختیار دارد. شجاع خلیل‌زاده و امیرحسین حسین‌زاده نیز چون از تیم‌های خارجی به تراکتور آمده‌اند خارجی محسوب می‌‎شوند

استقلال؛ یک، یک و یک! 

همه چیز در مورد سهمیه‌های خارجی استقلال روی عدد یک متوقف شده است. آنها یک بازیکن خارجی اروپایی، یک بازیکن خارجی آسیایی و یک بازیکن ایرانی منتقل‌شده از تیم‌های خارجی دارند. آرتور کوین یامگا بعد از جدایی سیلوا، تنها بازیکن خارجی استقلال از فصل گذشته به شمار می‌رود. این باشگاه با محمد منتظر عراقی نیز قرارداد امضا کرده و این بازیکن به جلسه‌های تمرینی استقلال اضافه شده است. مهرداد محمدی نیز از لیگ ستارگان قطر به جمع آبی‌ها ملحق شده و جزو بازیکنان سهمیه خارجی این تیم به شمار می‌رود. سهمیه خارجی‌های استقلال هنوز جای خالی زیادی دارد اما بعید است که این جای خالی با توجه به شرایط این روزهای باشگاه، پر شود.

پرسپولیس؛ دو به دو

قرمزها در تابستان قرارداد گئورگی گولسیانی را تمدید کردند تا این بازیکن بعد از تجربه موفق اولین فصل در لباس سرخ، برای فصل جدید نیز عضو پرسپولیس باشد. گولسیانی شاید بهترین بازیکن خارجی فصل گذشته لیگ برتر بود و نقش مهمی در قهرمانی‌های پرسپولیس ایفا کرد. به جز او، باشگاه وحدت هنانوف را نیز به عنوان یک بازیکن خارجی در سهمیه آسیایی‌ها در اختیار دارد. این دو نفر فعلا تنها مهره‌های غیرایرانی سرخ‌ها به شمار می‌روند. باشگاه البته شهاب زاهدی و حسین کنعانی را نیز از لیگ‌های خارجی به ایران برگردانده و در واقع تا امروز از 6 بازیکن خارجی که می‌توانسته در اختیار بگیرد، چهار نفر را جذب کرده است. یحیی در بازار هنوز به شدت به دنبال خرید یک مهاجم خارجی است و نمی‌خواهد فرصت را برای انجام این کار از دست بدهد. هرچند که مدیران باشگاه هنوز نتوانسته‌اند نیازهای این مربی را برآورده کنند.

سپاهان، توفان در راه است؟

سپاهانی‌ها فصل گذشته چندان از کیفیت مهره‌های خارجی‌شان راضی نبودند و به همین خاطر، امسال تا این لحظه هیچ بازیکنی از خارج به ترکیب‎شان اضافه نکرده‌اند. بعد از جدایی کامسوبا و کاتاتائو، این باشگاه نلسون جونیور را در خط دفاعی حفظ کرده و البته با قطعی کردن پیام نیازمند، او را هم در سهمیه خارجی‌ها قرار داده است. سهمیه نفرات خارجی سپاهان هنوز جای خالی زیادی دارد. به نظر می‌رسد باشگاه در روزهای آینده حداقل یک خرید خارجی برای فصل جدید انجام خواهد داد.

مس رفسنجان؛ دو خارجی با رزومه

تیم ساکت الهامی در این فصل فقط دو بازیکن خارجی دارد اما هر دو نفر، رزومه خوبی دارند. یکی از آنها، لوسیانو پریرا گلزن شناخته‌شده فوتبال ایران است که فصل گذشته نیز برای مس به میدان می‌رفت. نفر دیگر نیز علی عدنان عراقی است که سابقه حضور در باشگاه آتالانتا را نیز داشته و در سری آ به میدان رفته است. شاید این دو نفر بتوانند در این فصل کارهای جذابی برای مس انجام بدهند.