11 لژیونر

حتی با وجود غیبت علی قلی‌زاده در فهرست نهایی کارلوس کی‌روش برای جام ملت‌های 2019 امارات، تیم ملی با لژیونرهای زیادی راهی کشور میزبان شده است. در لیست 23 نفره ایران برای جام ملت‌ها، لژیونرها در «اکثریت» هستند. میلاد محمدی و سردار آزمون در لیگ روسیه، پورعلی‌گنجی در بلژیک، مهدی طارمی، رامین رضاییان و امید ابراهیمی در لیگ ستارگان قطر، کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش در انگلستان، وحید امیری و مجید حسینی در ترکیه، امیر عابدزاده در پرتغال، «11 لژیونر» تیمی هستند که 12 مهره شاغل در فوتبال ایران نیز دارد. اگر سعید عزت‌اللهی مصدوم نشده بود و علی قلی‌زاده به جام می‌رسید، تیم ملی با 13 لژیونر راهی رقابت‌های جام ملت‌ها می‌شد. ایران در هیچ دوره‌ای از این تورنمنت، به این اندازه فوتبالیست شاغل در کشورهای خارجی نداشته است. تجربه بازی 12 بازیکن این تیم در لیگ‌های خارج از ایران، آمادگی بیشتری برای درخشش در یک رقابت مهم ملی به آنها می‌بخشد. در فهرست تیم ملی برای جام ملت‌ها، به جز کریم انصاری‌فرد همه لژیونرهای دیگر در ترکیب تیم‌های باشگاهی‌شان فیکس هستند. حتی علیرضا جهانبخش نیز قبل از آسیب‌دیدگی، در چهار مسابقه متوالی در ترکیب اصلی برایتون قرار گرفته بود. این در حالی است که چهار تجربه اول تیم ملی در جام ملت‌ها بدون حتی یک لژیونر رقم خورد. حالا اما مهره‌های زیادی در فوتبال ایران صاحب تجربه‌ بین‌المللی شده‌اند. پس از پایان جام جهانی، بیشتر انتظارها در مورد آینده اروپایی لژیونرهای تیم کی‌روش برآورده نشد اما شاید یک موفقیت بزرگ در جام ملت‌ها، پیشنهادهای ایده‌آل‌تری را در مسیر این ستاره‌ها قرار بدهد.


رشد لژیونری

تیم کارلوس کی‌روش چهار سال قبل در حالی راهی جام ملت‌های آسیا شد که 10 مهره لژیونر در اختیار داشت و از این 10 نفر، تنها نیمی از آنها در اروپا توپ می‌زدند. در واقع در طول چهار سال تعداد لژیونرهای اروپایی تیم ملی از پنج به 9 رسیده است. سال 2011 تیم افشین قطبی به لحاظ تعداد لژیونر تفاوت‌های بسیار بزرگی با امروز داشت. آن تیم در حالی خودش را به جام ملت‌ها رساند که به جز جواد نکونام و مسعود شجاعی، همه مهره‌های دیگرش در لیگ ایران به میدان می‌رفتند. 

تیم جام ملت‌های 2017 امیرقلعه‌نویی نیز درست مثل امروز 12 لژیونر در اختیار داشت. جواد نکونام به تازگی راهی لالیگا شده بود و علی کریمی، مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان هنوز در بوندس‌لیگا عضویت داشتند. درصد خاصی از مهره‌های آن تیم نیز در فوتبال امارات بازی می‌کردند. از رسول خطیبی، ایمان مبعلی و رضا عنایتی تا جواد کاظمیان و مسعود شجاعی. فراموش نکنیم تیمی که با برانکو ایوانکوویچ به جام جهانی 2004 چین رفت، تنها از وجود سه لژیونر بهره می‌برد. علی دایی دوباره به فوتبال ایران برگشته بود تا برای پرسپولیس به میدان برود. علی کریمی، رحمان رضایی و مهدی‌ مهدوی‌کیا سه بازیکن شاغل در اروپای آن تیم به شمار می‌رفتند. تیم جام ملت‌های 2000 جلال طالبی اما تنوع اروپایی به مراتب بیشتری داشت. آن تیم با هفت لژیونر اروپایی خودش را به جام ملت‌ها رساند. مهدوی‌کیا، دایی و هاشمیان در آلمان، سهراب بختیاری‌زاده در ترکیه، کریم باقری در انگلیس، خداداد عزیزی در آمریکا و مهرداد میناوند در اتریش به میدان می‌رفتند.