معادله دفاعی

دروازه‌بان به‌اضافه 20 بازیکن در 10 پست باقیمانده؛ این فرمولی است که کی‌روش 23 نفر نهایی خودش را بر اساس آن انتخاب خواهد کرد. درون دروازه تیم‌ ملی علیرضا بیرانوند نفر اصلی است و سیدحسین حسینی و امیر عابدزاده نزدیک‌ترین بازیکنان به پیراهن‌های شماره12 و 22. در خط دفاعی احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی در دفاع چپ و رامین رضاییان در دفاع راست حضورشان قطعی است. ذخیره رامین در دفاع راست از جمع وریا غفوری، صادق محرمی و پژمان منتظری خواهد بود. در دفاع میانی مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی و روزبه چشمی قطعا حضور دارند. نفر چهارم یا خانزاده است یا پژمان منتظری. در واقع علامت سوالی اگر در لیست 23نفره کی‌روش وجود داشته باشد دقیقا در همین خط دفاعی و از جمع منتظری، وریا، محرمی و خانزاده خواهد بود. البته محمدحسین کنعانی‌زادگان را هم فراموش نکنید.


معادله میانی

در پست هافبک دفاعی سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی قطعا در لیست حضور دارند و کسی شکی در این باره ندارد. به احتمال زیاد کی‌روش سایر هافبک‌های دفاعی از جمله علی کریمی را خط خواهد زد چون در صورت لزوم از جمع مدافعان روزبه چشمی و حاج‌صفی نیز قابلیت بازی در این پست را خواهند داشت. پنج پست باقیمانده در نیمه هجومی تیم نیز توسط این 10بازیکن پر می‌شود: وحید امیری، مسعود شجاعی، سامان قدوس، اشکان دژاگه، مهدی ترابی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد. به نظر شما از این جمع 10نفره احتمال خط خوردن هیچ بازیکنی وجود خواهد داشت؟ اگر مثل ما فکر می‌کنید و پاسخ‌تان منفی است، پس می‌توانیم به خط دفاعی برگردیم و حدس و گمان‌های خودمان را در همان دو علامت سوال خرج کنیم.


معادله هجومی

حضور 21 بازیکن (از جمله سه دروازه‌بان) در لیست نهایی قطعی است. پس فقط دو جای خالی باقی می‌ماند که پژمان منتظری، وریا غفوری، صادق محرمی، محمدرضا خانزاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان چشم به همین دو جای خالی دارند. از پنج بازیکنی که برشمردیم سه بازیکن قطعا خط می‌خورند. در این جمع پژمان منتظری با توجه به تجربه بالا و دوپسته بودن از شانس بیشتری برای حضور در لیست برخوردار است. پس شاید بتوان گفت از چهار بازیکن باقیمانده یک نفر خط می‌خورد. به این ترتیب شاید اتفاق تعجب‌برانگیز جام‌جهانی دوباره در راه باشد. یعنی خط خوردن وریا غفوری و حضور خانزاده در لیست نهایی. فراموش نکنیم کارلوس کی‌روش در سال‌های اخیر علاقه خاصی به خانزاده داشته و این در حالی است که وریا غفوری استقلالی به بهانه بازی در پست غیر تخصصی از چشم کارلوس افتاده است.