یک روی سکه

رقابت‌های جذاب و تماشایی، بخشی از حقیقت‌های لیگ هجدهم بودند اما این لیگ ماجراهای زشت و ناامیدکننده‌ای را نیز در خود داشت. پرتاب سنگ در نبرد استقلال خوزستان و پرسپولیس، لحظات زشتی را در ورزشگاه غدیر اهواز رقم زد. جالب اینجاست که گزارشگر تلویزیونی بازی نیز تاکید داشت که اوضاع به شدت «عادی» است و هیچ سنگی از طرف سکوها پرتاب نمی‌شود. مدتی بعد نیز مسابقه نفت آبادان با پیکان به دلیل پرتاب اشیا به درون زمین، نیمه‌تمام ماند. اواخر فصل هم برخی از هواداران سپاهان استقبال خوبی از اتوبوس پرسپولیس نداشتند. هیجان و جذابیت، یک طرف سکه لیگ برتر هجدهم بود. روی دیگر سکه، به ماجراهای تفرقه‌آمیزی اختصاص داشت که با نزدیک‌ شدن به نیم‌فصل، شکل جدی‌تری به خودشان گرفتند. بعد از شکست تیم برانکو در فینال آسیا روبه‌روی یک تیم ژاپنی، پرچم ژاپن هم به مد روز برخی از ورزشگاه‌های وطنی تبدیل شد و حواشی فراوانی را رقم زد.


کمدی لیگ

خداداد عزیزی اولین مربی لیگ برتر هجدهم بود که شغلش را از دست داد. پس از شکست سنگین مقابل سپاهان، هواداران باشگاه سپیدرود دیگر علاقه‌ای به حفظ این مربی نداشتند. اوضاع تیم رشتی با وجود تغییر هفتگی مالکیت، کاملا به کمدی شبیه شده بود. سرانجام خداداد از تیم جدا شد و نیمکت را به علی کریمی سپرد. تصور می‌شد جان توشاک در فوتبال ایران حتی از کی‌روش، برانکو و شفر نیز بزرگ‌تر می‎شود اما سرمربی اسبق رئال مادرید نیز پس از چند درگیری با بازیکنان تیم، در مسیر اخراج قرار گرفت. فیروز کریمی از ماشین‌سازی برکنار شد، فولادی‌ها سیروس پورموسوی و ایل استان را اخراج کردند، نفت مسجدسلیمان روی نام عبدا... ویسی قلم قرمز کشید و داریوش یزدی، امید نمازی و این اواخر مجید جلالی نیز قربانی نتایج ضعیف‌شان شدند. بازگشت قطبی و منصوریان، لیگ برتر را جذاب‌تر کرده است. این دو مربی البته شروع کاملا متفاوتی با هم داشته‌اند.


بحران داوری

بحران بزرگ لیگ برتر هجدهم، بحران داوری است. در هفته‌های پایانی نیم‌فصل سوت‌های پرحرف و حدیث زیادی زده شد و جنجال‌های بزرگی پیرامون داوری شکل گرفت. شاید بعدها از این دوره لیگ به عنوان فصلی یاد شود که موجبات ورود تکنولوژی به داوری لیگ برتر را فراهم آورد. چراکه عملا همه باشگاه‌ها به عملکرد قاضیان لیگ معترض هستند و خودشان را قربانی تصمیم‌های داوری می‌دانند. نیم‌فصل اول لیگ دو جنجال بزرگ داوری داشت. اولی در دیدار پرسپولیس و سپاهان در نقش جهان با اعلام پنالتی به سود تیم مهمان شکل گرفت و دومی در جدال استقلال و پدیده در آزادی با مردود اعلام شدن گل سالم اللهیار صیادمنش به تیم مشهدی. گفته می‌شود این تصمیم ممکن است خداحافظی محمدحسین زاهدی‌فرد از داوری لیگ را به همراه داشته باشد. واضح است که چنین وضعی دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند و داورها باید به دنبال یک تحول بزرگ باشند.