دوحه برای جبران!

سرنوشت تیم ملی و دوحه قطر، به شکل عجیبی به هم گره خورده است. زمستان گذشته ایران در همین کشور در جام جهانی به میدان رفت و حالا زمستان امسال، جام ملت‌ها در قطر برگزار خواهد شد. تیم ملی در جام جهانی به همه رویاهایش نرسید و حالا قصد دارد در قطر، دست به تاریخ‌سازی بزند. تیم قلعه‌نویی به تازگی رقبایش را در دور گروهی این تورنمنت شناخته و در گروه مناسبی نیز قرار گرفته است. صعود از گروه با ۹ امتیاز، اصلا چالش سختی برای ایران به شمار نمی‌رود.

آریا طاری

 

یک گروه بی‌دردسر

تیم ملی ایران در یکی از ساده‌ترین گروه‌های جام ملت‌ها قرار گرفته است. از سید دوم رقابت‌ها تیم ملی امارات همگروه ایران شده، از سید سوم هنگ‌کنگ و از سید چهار فلسطین در گروه تیم ملی قرار گرفته‌اند. این گروه نسبت به گروه سایر تیم‌های مدعی، نگرانی کم‌تری برای ایران به وجود می‌آورد. برای مثال استرالیا با ازبکستان و سوریه همگروه شده، ژاپن باید با عراق و شگفتی‌ساز دوره قبل یعنی ویتنام مسابقه بدهد و کره نیز اردن و بحرین را در گروهش دارد. در نتیجه به نظر می‌رسد شرایط برای 9 امتیازی شدن تیم ملی در این گروه کاملا فراهم خواهد بود.

سه بازی، 12 روز

با توجه به 24 تیمی شدن جام ملت‌ها، برنامه بازی‌های ایران نیز با فاصله قابل توجهی چیده شده و تیم ملی برای هر بازی، 6 روز زمان خواهد داشت. اولین بازی ایران دو روز بعد از شروع جام یعنی بیست‌وچهارم دی‌ماه روبه‌روی فلسطین انجام می‌شود. بازی دوم سی‌ام دی مقابل هنگ‌کنگ خواهد بود و بازی سوم، 6 بهمن برابر امارات برگزار خواهد شد. اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، به نظر می‌رسد تیم ملی با 6 امتیاز خودش را به بازی سوم برساند و دیدار با امارات تنها مسابقه‌ای برای سرگروهی این تیم باشد.

یک برتری محسوس

تیم ملی ایران سابقه روبه‌رو شدن با هر سه تیم همگروهی‌اش را دارد. ایران تا امروز پنج بار با فلسطین بازی کرده و سه پیروزی و دو تساوی را پشت سر گذاشته است. آمار ایران برابر هنگ‌کنگ نیز آمار جالب توجهی به نظر می‌رسد. تیم ملی در 6 تقابل با این حریف، 6 بار برنده شده و برتری مطلقی روبه‌روی این رقیب داشته است. ایران 18 بار نیز با امارات مسابقه داده و در این مسابقه‌ها 14 برد، سه تساوی و تنها یک شکست داشته است. در مجموع تیم ملی ایران در برخورد با سه تیم همگروهی‌اش در دیدارهای قبلی، 29 جدال، 23 پیروزی، پنج تساوی و فقط یک باخت را پشت سر گذاشته است. آماری که از برتری محسوس ایران برابر این تیم‌های همگروهی حکایت دارد.

تیم ملی ایران در یکی از ساده‌ترین گروه‌های جام ملت‌ها قرار گرفته است. اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، به نظر می‌رسد تیم ملی با 6 امتیاز خودش را به بازی سوم برساند و دیدار با امارات تنها مسابقه‌ای برای سرگروهی این تیم باشد

مسیر تا  فینال

شاید دور گروهی جام ملت‌ها برای ایران ساده به نظر برسد اما قرار نیست ادامه رقابت‌ها نیز به همین سادگی باشد. طبیعتا اگر این تیم قصد رسیدن به سکوی اول را داشته باشد، باید نبردهای دشواری را نیز پشت سر بگذارد. به نظر می‌رسد تیم ژنرال در گروهش صدرنشین خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، حریف بعدی ایران از بین یکی از بهترین تیم‌های سوم انتخاب می‌شود. یکی از تیم‌های سومی که در گروه‌های ای، بی یا اف حضور دارند. یعنی به احتمال زیاد اولین حریف تیم ملی در مرحله حذفی از بین لبنان، تاجیکستان، سوریه، هند، تایلند، قرقیزستان یا عمان انتخاب خواهد شد.

با این روند به نظر می‌رسد تیم ملی بتواند خودش را به یک‌چهارم نهایی برساند و مشکل حادی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر رقابت‌ها نداشته باشد. در یک‌چهارم اما حریف سرسختی منتظر تیم ملی خواهد بود. اگر ایران به عنوان صدرنشین گروه به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کند، در این مرحله باید با برنده جدال بین تیم اول گروه ای و تیم دوم گروه دی مسابقه بدهد. رقابتی که احتمالا بین کره جنوبی و عراق برگزار خواهد شد. هر دو تیم، همیشه رقبای دشواری در جام ملت‌ها برای ایران بوده‌اند.

با این حال در این صورت ایران تا دیدار فینال روبه‌روی ژاپن، استرالیا یا عربستان قرار نمی‌گیرد. حریف نیمه‌نهایی تیم ملی احتمالا از بین ازبکستان یا قطر انتخاب می‌شود. اما اگر تیم ملی در گروهش دوم شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این صورت ایران با تیم دوم گروه سی برخورد می‌کند که احتمالا تیم ملی چین خواهد بود. در یک‌چهارم نهایی نیز ژاپن حریف احتمالی تیم ملی است و در نیمه‌نهایی نیز احتمالا عربستان یا استرالیا حریف ایران محسوب می‌شوند.

در حقیقت این سناریو سخت‌ترین سناریوی ممکن برای تیم ملی ایران است و شاگردان قلعه‌نویی برای جلوگیری از آن، باید حتما در گروه اول شوند. البته همه چیز در حد احتمال داست و این امکان وجود دارد که یکی از تیم‌های بزرگ در گروه دچار لغزش شود. با این حال به نظر می‌رسد در شرایط عادی، تیم ملی مسیر بسیار خوبی برای رسیدن به فینال آسیا در پیش دارد.