ناخدا مهری!

استقلال که تا این مرحله از جام حذفی فقط با رقبایی از لیگ برتر روبه‌رو شده بود، این بار مقابل تیمی از لیگ یک قرار گرفت. مسابقه با پارس جنوبی اما برای آبی‌ها سخت‌تر از آن چیزی که تصور می‌شد پیش رفت. این یک ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای بود که سرانجام با تنها گل سعید مهری به سود استقلال به پایان رسید. استقلال با این پیروزی به نیمه‌نهایی جام حذفی صعود کرد تا روند خوب سال‌های گذشته در این تورنمنت را ادامه بدهد. این برد برای ساپینتو اهمیت بسیار زیادی داشت. حالا که بردن لیگ و رفتن روی سکوی اول این مسابقات کمی دشوار شده، جام حذفی می‌تواند آنها را در این فصل به یک سکوی قهرمانی برساند.

آریا طاری

 

جای خالی یامگا

جای خالی کوین یامگا خیلی زودتر و همچنین پررنگ‌تر از چیزی که انتظار می‌رفت، خودش را در استقلال نشان داد. در جریان دربی پایتخت، صالح حردانی عملکرد خوبی روی صحنه گل قرمزها  نداشت و توپ پس از برخورد با او وارد دروازه شد. در مسابقه با پارس جنوبی نیز محمد محبی پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و توپ را به آسمان فرستاد. بدون تردید اگر یامگا در این مسابقه حضور داشت، استقلال می‌توانست با گل کردن پنالتی خیلی زود کار حریف را تمام کند. به نظر می‌رسد عادت کردن به جای خالی این فوتبالیست در سه هفته پایانی لیگ و نبردهای باقی‌مانده از جام حذفی برای آبی‌ها یک چالش بزرگ خواهد بود.

بخت‌های هدررفته

استقلال ساپینتو هرگز فوتبال کسل‌کننده‌ای بازی نمی‌کند. آنها در این مسابقه نیز بخت‌های بسیار زیادی برای گلزنی به وجود آوردند و بارها تا یک قدمی فروریختن دروازه حریف پیش رفتند. استقلال در این بازی از نظر استفاده از موقعیت‌های گلزنی چندان موفق نبود و همین مساله موجب شد بازی به وقت‌های اضافه برود و ۱۲۰ دقیقه‌ای شود. اگر بازیکنان هجومی استقلال در زدن ضربه‌های نهایی دقت بیشتری به خرج می‌دادند، پرونده این بازی خیلی زودتر بسته می‌شد. با این حال آنها روبه‌روی دروازه حریف بی‌دقت بودند و همین مساله موجب شد شرایط این بازی برای‌شان کمی گره بخورد.

سعید و فصل درخشان

قطع توپ عالی سعید مهری و ضربه هوشمندانه او با پای چپ، استقلال را از یک خطر بزرگ در امان نگه داشت. مهری تا قبل از ورود ساپینتو آمار خوبی در استقلال نداشت و حتی در شروع فصل هیچ نقشی روی گل‌ها و پاس‌گل‌های تیم ایفا نمی‌کرد اما حالا این بازیکن به درجه‌ای از پختگی رسیده که می‌تواند گل حساس پیروزی‌بخش تیمش را وارد دروازه حریف کند. شاید هیچ بازیکنی در استقلال زیر نظر سرمربی پرتغالی به اندازه سعید پیشرفت نکرده باشد. کیفیت فوتبال او دگرگون شده و اعتماد سرمربی تیم نقش بسیار زیادی در این دگرگونی داشته است.

مهری تا قبل از ورود ساپینتو آمار خوبی در استقلال نداشت و حتی در شروع فصل هیچ نقشی روی گل‌ها و پاس‌گل‌های تیم ایفا نمی‌کرد اما حالا این بازیکن به درجه‌ای از پختگی رسیده که می‌تواند گل حساس پیروزی‌بخش تیمش را وارد دروازه حریف کند

امیدواری به امید

اگرچه این استقلال بود که سرانجام به مرحله بعدی جام حذفی صعود کرد اما نمایش پارس جنوبی در خانه، نمایشی فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسید. زردها روبه‌روی استقلال بسیار خوب ظاهر شدند و حتی با کمی خوش‌شانسی می‌توانستند بازی را به سود خودشان تمام کنند. شاید آنهایی که برای اولین بار در این فصل یک بازی از پارس جنوبی را تماشا می‌کردند، حالا متعجب باشند که چرا این تیم نتوانسته خودش را به لیگ برتر برساند. بدون شک اگر تیم امید روانخواه با همین کیفیت برای فصل آینده حفظ شود، این تیم یکی از مدعیان صعود به رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود، آنها قبلا هم از تیم‌های خوب لیگ به شمار می‌رفتند و حتی سابقه صدرنشینی در این لیگ را هم داشته‌اند.

بطری به جای لیزر

ظاهرا بحران لیزر در استادیو‌های ایران کمی فروکش کرده اما حالا بحران بطری جای آن را گرفته است. در جریان مسابقه استقلال و پارس جنوبی جم در بوشهر، تماشاگران هر دو تیم دائما بطری به درون زمین می‌فرستادند. این در حالی است که اصلا وارد کردن بطری به بسیاری از استادیوم‌های ایران ممنوع است و قاعدتا چنین ابزاری نباید در اختیار تماشاگران قرار بگیرد. پرتاب بطری در شادی گل استقلالی‌ها نیز محسوس بود. به نظر می‌رسد حالا سازمان لیگ باید به جای لیزرها با این پدیده در ادامه فصل برخورد کند.

مرد لحظه‌‌های حساس

سیدحسین حسینی باز هم نشان داد که همیشه مرد لحظه‌های حساس استقلال است. ستاره‌ای که با بازوبند کاپیتانی تیم می‌درخشد و حالا دیگر به یک گلر کاملا مطمئن تبدیل شده است. سیدحسین یک‌بار در وقت قانونی با یک سیو تماشایی استقلال را در بازی نگه داشت و یک بار هم در وقت‌های اضافه بعد از زدن گل تیم با یک مهار فوق‌العاده دیگر جلوی مساوی شدن بازی را گرفت. شاید اگر سیدحسین در این بازی روی خط دروازه استقلال نبود، این تیم حداقل یک گل از پارس جنوبی دریافت می‌کرد. این کلین‌شیت برای حسینی به ویژه بعد از شکست در دربی اهمیت بسیار زیادی داشت.

یک تغییر ادامه‌دار

اولین واکنش سرمربی پرتغالی استقلال به شکست روبه‌روی پرسپولیس ایجاد تغییر در قلب دفاع تیمش بود. او عارف غلامی را که مغلوب عیسی آل‌کثیر شده بود از ترکیب بیرون کشید و به جای این بازیکن محمدحسین مرادمند را در قلب دفاع قرار داد. زوج مرادمند و سیلوا که قبلا هم سابقه بازی در کنار هم را داشتند، در طول ۱۲۰ دقیقه دروازه آبی‌ها را بسته نگه داشتند. به نظر می‌رسد که این تغییر در ترکیب استقلال ادامه‌دار خواهد بود. احتمالا مرادمند تا پایان فصل در کنار سیلوا زوج ثابت خط دفاعی استقلال را می‌سازند. حالا مرادمند یک فرصت بسیار خوب دیگر برای نمایش توانایی‌هایش در این تیم به دست آورده است.