آریا رهنورد

شکست دادن استقلال، بهترین شروع ممکن را برای سپاهان مورایس رقم زد اما حالا این مربی آزمون بزرگ دیگری برای روبه‌رو شدن با پرسپولیس دارد. سپاهان هفته گذشته بعد از چهار ناکامی متوالی در کسب پیروزی، هوادار را شکست داد. تعداد بردهای این تیم در تهران، حالا از تعداد بردهایش در اصفهان بیشتر است. آنها اما فردا در خانه، روبه‌روی سرخ‌ها قرار می‌گیرند. مورایس هفتمین مربی خارجی تاریخ سپاهان است که بازی با پرسپولیس را تجربه می‌کند. اولین برخورد با قرمزها همیشه برای مربیان خارجی این باشگاه تجربه دشواری بوده است.

استانکو و انتقام

سپاهان برای سال‌ها تنها روی مربیان داخلی حساب می‌کرد و اصلا به سراغ مربیان خارجی نمی‌رفت. آنها بالاخره این کار را در سال 80 انجام دادند و استانکو پوکله پوویچ که زمانی سرمربی پرسپولیس هم بود، مرد اول نیمکت این باشگاه لقب گرفت. اسفند سال 80، قرمزها با هدایت علی پروین در یک مسابقه بسیار جذاب سپاهان را بردند. در این بازی رهبری‌فرد برای قرمزها گل زد اما استپانیان و حاجی‌پور سپاهان را جلو انداختند، با این وجود پرسپولیس در لحظات پایانی با گل‌های اصلانیان و ابوالقاسم‌پور برنده این جدال جذاب شد. استانکو چهار سال بعد به سپاهان برگشت و این بار توانست از پرسپولیس انتقام بگیرد. تیم او این بار بعد از گل‌زنی جواد کاظمیان، با دو گل دقایق پایانی رسول خطیبی یک کام‌بک درخشان را روبه‌روی پرسپولیس تجربه کرد.

مرد صددرصدی

ادسون تاوارس تنها مربی خارجی تاریخ سپاهان است که رکورد صددرصد پیروزی را روبه‌روی پرسپولیس به ثبت رسانده و آمار فوق‌العاده‌ای مقابل این تیم داشته است. تاوارس تنها در دو بازی سپاهان با پرسپولیس سرمربی این تیم بوده است. دی‌ماه 84 تاوارس و تیمش در یک نبرد جذاب در تهران سه-دو پرسپولیس را بردند و با همه امتیازهای این بازی به اصفهان برگشتند. اردیبهشت 85 در دیدار برگشت هم همین موفقیت بزرگ برای سپاهان تکرار شد و آنها این بار با درخشش رسول خطیبی، دو بر صفر از سد پرسپولیس گذشتند تا همه امتیازهای جدال با پرسپولیس در آن فصل را از آن خودشان کنند. تاوارس در سپاهان عالی نتیجه نگرفت اما متخصص شکست دادن پرسپولیس بود. او یک بار این تیم را به علی پروین و بار دیگر، با آری هان شکست داد.

ضربه‌ای به وسعت دو جام

لوکا بوناچیچ برای چند سال سرمربی سپاهان بود و با این تیم نتایج خوبی به دست آورد. اولین برخورد بین او و پرسپولیس در جام حذفی رقم خورد. هر دو مسابقه رفت و برگشت فینال حذفی به تساوی کشیده شد و در پنالتی‌ها، تیم بوناچیچ تیم دنیزلی را شکست داد و فاتح آن جام لقب گرفت. دیدار رفت دو تیم در فصل بعدی با تساوی بدون گل تمام شد اما در دیدار برگشت، بالاخره این قرمزها بودند که با گل لحظه آخری مهرزاد معدنچی، حریف را شکست دادند و یک برد حساس را جشن گرفتند. در ادامه راه، آنها در نیمه نهایی جام حذفی با تیم بوناچیچ روبه‌رو شدند و در حالی که در خانه با یک گل از حریف جلو بودند، در نهایت با نتیجه چهار-یک مغلوب شدند. محمود کریمی آن روز در آزادی هت‌تریک کرد. آخرین برخورد لوکا با پرسپولیس نیز، دیدار رفت لیگ برتر هفتم بود. جایی که تیم قطبی بعد از یک نیم فصل بدون شکست، روبه‌روی این تیم بازنده شد. بوناچیچ در هفت تجربه حضور در ال کلاسیکوی فوتبال ایران، دو جام و یک رکورد را از این تیم گرفت و فقط یک بار برابر قرمزها شکست خورد.

تاوارس در سپاهان عالی نتیجه نگرفت اما متخصص شکست دادن پرسپولیس بود. او یک بار این تیم را به علی پروین و بار دیگر  با آری هان شکست داد

بدترین خاطره برای سپاهان

شاید بدترین خاطره برای سپاهان از نبرد با پرسپولیس، مربوط به شکست هفته پایانی لیگ هفتم با هدایت جورون ویرا باشد. در آن نبرد قرمزها برای قهرمانی فقط به برد نیاز داشتند و با هر نتیجه دیگری، سپاهان قهرمان لیگ می‌شد. احسان حاج‌صفی در همان نیمه اول پاسخ گل محسن خلیلی را داد و بازی تا آخرین لحظات با همین نتیجه ادامه داشت اما سپهر حیدری، قرمزها را قهرمان لیگ برتر کرد. تنها تجربه حضور ویرا در ال کلاسیکوی فوتبال ایران، یک شکست وحشتناک تلخ برای سپاهانی‌ها و البته یک خاطره بسیار شیرین برای پرسپولیس بود.

پرکارترین مربی

هیچ‌کدام از مربیان خارجی سپاهان به اندازه کرانچار روبه‌روی پرسپولیس قرار نگرفته‌اند. او هشت مسابقه را مقابل این حریف برگزار کرد. دو بازی اول با تساوی در لیگ برتر یازدهم همراه شدند. در لیگ برتر دوازدهم اما کرانچار توانست تیم مانوئل ژوزه را با دو گل شکست بدهد. دیدار برگشت را اما تیم یحیی با گل‌زنی هادی نوروزی برد. همان فصل دو تیم در فینال جام حذفی با هم مسابقه دادند و این قرمزها بودند که در پنالتی‌ها شکست خوردند تا نبرد خداحافظی مهدوی‌کیا تلخ شود. کرانچار در دو بازی بعدی‌اش مقابل قرمزها یک برد و یک باخت را تجربه کرد و چند سال بعد در بازگشت به سپاهان به تساوی روبه‌روی این تیم رضایت داد.

یک بازی، یک امتیاز

آخرین مربی خارجی سپاهان در نبرد با پرسپولیس تا امروز، ایگور استیماچ بوده است. دیدار این مربی و پرسپولیس در لیگ برتر، به یک تساوی جذاب دو-دو با درخشش علیپور و طارمی برای پرسپولیس به پایان رسید. حالا مورایس بعد از چند سال دوباره نیمکت سپاهان را در لیگ صاحب یک مربی خارجی کرده است.