پله‌پله تا ملاقات با اروپا!

داستان کشدار سفر علیرضا بیرانوند به بلژیک، سرانجام به پایان رسید و گلر اول پرسپولیسی‌ها، تهران را به مقصد بلژیک ترک کرد. سه (و احتمالا چهار) قهرمانی در لیگ برتر، سه قهرمانی سوپرجام، سه دستکش طلا، یک قهرمانی جام حذفی و یک بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا، دستاوردهای خارق‌العاده علیرضا در پرسپولیس بودند. سنگربانی که حالا به آرزوی همیشگی‌اش برای حضور در فوتبال اروپا رسیده اما هنوز نقشه‌های بزرگ‌تری برای آینده‌اش در سر دارد. متوقف ‌نشدن در یک نقطه، مهم‌ترین ویژگی علیرضا در همه این سال‌ها به شمار می‌رود.

آریا رهنورد

 

     یک انتخاب بزرگ

در زمان انتخاب پرسپولیس، بیرانوند پیشنهادهای زیادی از تیم‌های مختلف داشت. خیلی‌ها معتقد بودند که این سنگربان استقلالی است و همیشه دوست داشته برای آبی‌ها به میدان برود اما حتی اگر این فرضیه حقیقت داشت، او تصمیمی گرفت که بیشتر از همیشه برایش مناسب به نظر می‌رسید. بیرو به تیمی ملحق شد که برای سال‌ها در پست دروازه‌بانی مشکلات زیادی داشت. او بدون آن که رقیب خاصی داشته باشد، خیلی زود توانست در پرسپولیس جا بیفتد و به بهترین شکل ممکن، خودی نشان بدهد. این انتخاب، نقش بسیار مهمی در پیشرفت علیرضا بیرانوند داشت. او که در نفت چهره شده بود، باید در یک تیم بزرگ‌تر می‌درخشید و توانست این فرصت ایده‌آل را در پرسپولیس به دست بیاورد.

 طلسم‌شکنی با پرسپولیس

تا قبل از جذب این سنگربان، پرسپولیس برای سال‌ها در لیگ برتر قهرمان نشده بود. این طلسم پس از 9 سال بالاخره شکست شد. تیمی که آخرین بار لیگ برتر هفتم را برده بود، سرانجام لیگ برتر شانزدهم را فتح کرد. این اتفاق در اولین فصل بازی علیرضا در این باشگاه رقم خورد. جالب است بدانید که او در هیچ فصلی در ترکیب پرسپولیس، پایانی به جز قهرمانی لیگ را تجربه نکرد. کلین‌شیت‌ها و واکنش‌های دیدنی او، در مسیر این موفقیت‌های بزرگ بسیار تاثیرگذار به نظر می‌رسید.

عبور از رکورد آرمناک

اواخر سال 96 بود که علیرضا بیرانوند رکورد دقایق متوالی گل نخوردن در تاریخ لیگ برتر را جابه‌جا کرد. این رکورد به آرمناک پطروسیان تعلق داشت و سال‌های زیادی دست نخورده باقی مانده بود. پس از علیرضا البته دو سنگربان دیگر نیز، موفق شدند رکورد او را به نام خودشان ثبت کنند. ابتدا سیدحسین حسینی دست به چنین کاری زد و سپس پیام نیازمند این رکورد را به نام  خودش ثبت کرد.

چطوری ژاوی؟

بدون هیچ شکی، بهترین سیو علیرضا در پیراهن پرسپولیس به مسابقه برگشت با السد در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد. اگر آن توپ به تور دروازه قرمزها می‌چسبید، پرسپولیس کار بسیار سختی برای بازگشت به مسابقه داشت. چراکه تنها چند دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود. با آن سیو استثنایی از سنگربان شماره یک، پرسپولیس برای اولین بار در تمام تاریخش به فینال آسیا رسید. السد به عنوان یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های فوتبال آسیا، در 180 دقیقه جدال با سرخپوشان تنها یک گل به ثمر رساند و آن گل نیز مانع حذف پرسپولیس از آسیا نشد. نمایش‌های درخشان و سیوهای عالی بیرو، سهم خاص خودشان را در ماجراجویی آسیایی پرسپولیسی‌ها داشتند.

یک قدم تا جام

شام آخر پرسپولیس در لیگ قهرمانان، چندان رویایی نبود. بیرو و هم‌تیمی‌ها در فینال شکست خوردند و قهرمان نشدند اما تجربه بازی در چنین سطحی با یک پنجره بسته، خودش یک اتفاق بسیار بزرگ و فراموشی‌ناپذیر بود. علیرضا اولین سنگربان تاریخ باشگاه شد که توانسته در فینال لیگ قهرمانان برای این تیم به میدان برود. او موفق شد در دیدار برگشت فینال، دروازه‌اش را بسته نگه دارد.

دو دربی فراموش‌نشدنی

بخشی از بهترین خاطرات بیرو در لباس پرسپولیس، به شهرآوردها مربوط می‌شوند. او در این دو فصل اخیر، دو خاطره بسیار خوب از دربی‌ها داشته است. اول در دربی برگشت فصل گذشته که پنالتی فرشید اسماعیلی به بیرون رفت و قرمزها برنده بازی شدند و دوم در دربی همین فصل که علیرضا پنالتی علی کریمی را گرفت و نقش بسیار مهمی در پیروزی تیمش روبه‌روی رقیب سنتی داشت.

دبل جام

از زمان شروع فرمت جدید لیگ برتر، هیچ تیمی نتوانسته بود در بردن جام در یک فصل «دبل» کند اما این تجربه نیز در دوران حضور بیرانوند برای پرسپولیسی‌ها رقم خورد. سرخ‌ها فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی را بردند و در هر دو تورنمنت، علیرضا یکی از بهترین و آماده‌ترین مهره‌های این تیم به شمار می‌رفت.

علیرضا اولین سنگربان تاریخ باشگاه شد که توانسته در فینال لیگ قهرمانان برای این تیم به میدان برود. او موفق شد در دیدار برگشت فینال، دروازه‌اش را بسته نگه دارد. علیرضا بدون شک، یکی از بهترین و موفق‌ترین گلرهای تاریخ باشگاه بوده است

وداع پس از پوکر

شاید علیرضا بیرانوند، در جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها حاضر نباشد اما نمی‌توان نقش او را در این موفقیت نیز نادیده گرفت. خیلی‌ها تصور می‌کنند رادو در این فصل، مهره‌ای کلیدی‌تر از بیرانوند بوده اما فراموش نکنید که علیرضا در دربی رفت، یک پنالتی سرنوشت‌ساز را از علی کریمی گرفت. شاید اگر تیم کالدرون در آن مسابقه شکست خورده بود، پرسپولیس تا مدت‌ها گرفتار بحران می‌شد. بیرانوند شاید به خاطر کرونا در وضعیتی عجیب و بدون حضور تماشاگرها از پرسپولیس خداحافظی کرده باشد اما نام او در تاریخ باشگاه در کنار بازیکنانی قرار خواهد گرفت که اولین پوکر تاریخ این تیم در لیگ برتر را رقم زدند. علیرضا بدون شک، یکی از بهترین و موفق‌ترین گلرهای تاریخ باشگاه بوده است.