قرمز و سبز؛ تم یلدا

هفتمین نبرد متوالی پرسپولیس در تهران، روبه‌روی ذوب آهن برگزار خواهد شد. یک مسابقه جذاب با تیمی که این فصل، سپاهان را شکست داده اما روبه‌روی چند رقیب ساده، بازنده بوده است. وجه اشتراک هر دو تیم، پیروزی پرگلی است که همین هفته در جام حذفی به دست آورده‌اند. هر دو تیم این هفته‌های اخیر در لیگ برتر به اهداف‌شان نرسیده‌اند اما امیدوارند روند خوبی که در جام حذفی شروع کردند را امروز در لیگ ادامه بدهند. روبه‌رو شدن با مهدی تارتار، در این سال‌ها همیشه یک تجربه بسیار خوشایند برای پرسپولیسی‌ها بوده است.

آریا رهنورد

دو برد روحیه‌بخش در جام حذفی، پرسپولیس و ذوب‌آهن را با شرایط ذهنی خوبی آماده برگزاری یازدهمین مسابقه در لیگ برتر کرده است. قرمزها این هفته در آزادی ویستاتوربین را با چهار گل شکست دادند و یک برد مقتدرانه را روبه‌روی این حریف جشن گرفتند. بردی که مدیون نمایش خوب نیمه دوم آنها بعد از یک نیمه اول به شدت کسل‌کننده بود. ذوب‌آهن هم بعد از چند نتیجه نگران‌کننده در لیگ برتر و پنج هفته ناکامی در رسیدن به برد، رایکا بابل را با سه گل شکست داد و بالاخره در جام حذفی به مسیر پیروزی برگشت. در نبرد یحیی با یکی از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران و البته در برخورد تارتار با تیمی که به خاطر بازی در آن به شهرت رسید، مهره‌های تعیین‌کننده و مهمی وجود دارد. از مهدی ترابی و وحید امیری که روبه‌روی ویستاتوربین استراحت کردند و حتی در فهرست اولیه تیم نبودند تا عارف رستمی که در لباس ذوب، یکی از پدیده‌های این فصل لیگ برتر بوده است. آقای گل فصل گذشته لیگ یک، حالا در لباس اصفهانی‌ها عملکرد خوبی داشته و به تدریج از یک تعویض طلایی به یک مهره ثابت و همیشگی برای این تیم تبدیل شده است.پرسپولیس در دو مسابقه گذشته، هفت گل به ثمر رسانده و به نظر می‌رسد مشکلات هجومی این تیم نسبتا کمرنگ شده‌اند. با این حال رقبای پرسپولیس در این دو مسابقه، تیم‌های بزرگ و پرمهره‌ای نبوده‌اند. پیکان و ویستاتوربین بیشتر از رقبایی سرسخت، حریفانی بسیار معمولی برای تیم گل‌محمدی به شمار می‌رفتند. با این حال این دو مسابقه، چند حقیقت را در مورد پرسپولیس به یحیی نشان داد. اول اینکه محمد شریفی، فوتبالیست بسیار خوبی است و با پتانسیلی که دارد، می‌تواند سهم بیشتری از نبردهای پرسپولیس به دست بیاورد. شریفی نشان داده که قابلیت تبدیل شدن به مهره ثابت تیم را دارد. علاوه بر این، علی شجاعی هم ثابت کرده که می‌تواند در دقایق بیشتری از مسابقات پرسپولیس به میدان برود. قرارداد مهره‌های تاجیکی پرسپولیس هم سرانجام امضا شده و باشگاه فرآیند صدور آی.تی.سی آنها را کلید زده است. البته یکی از این دو نفر مصدوم شده و تا نیم‌فصل نمی‌تواند در دیدارهای پرسپولیس به میدان برود. حریف این هفته پرسپولیس در آزادی، یکی از پرنوسان‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید. تیمی که فصل را با شکست دادن صنعت نفت آبادان شروع کرد، مقابل استقلال و پیکان بازنده شد اما با دو نمایش بسیار خوب، پدیده و سپاهان را شکست داد. بردن تیم محرم، نقطه اوج تیم تارتار در این فصل بود اما همین تیم از هفته پنچم به بعد در هیچ مسابقه‌ای به برتری دست پیدا نکرده است. آنها در پنج هفته اخیر فقط دو امتیاز گرفته‌اند و به رده یازدهم جدول رده‌بندی تبعید شده‌اند. ذوب در این فصل به تیمی غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل شده و امیدوار است در استادیوم آزادی، دوباره همه را غافلگیر کند.

حریف این هفته پرسپولیس در آزادی، یکی از پرنوسان‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید. تیمی که فصل را با شکست دادن صنعت نفت آبادان شروع کرد، مقابل استقلال و پیکان بازنده شد اما با دو نمایش بسیار خوب، پدیده و سپاهان را شکست داد

پرسپولیس در چند فصل گذشته، همیشه بهترین خاطرات را از مهدی تارتار داشته‌ است. این تیم در لیگ برتر هجدهم با شکست دادن پارس جنوبی جم که هدایتش را مهدی تارتار بر عهده داشت، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شد. پرسپولیس در لیگ نوزدهم هم قهرمانی‌اش در مقابل نفت مسجدسلیمان با هدایت تارتار مسجل کرد. فصل قبل هم قرمزها روبه‌روی پیکان توانستند قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شوند. تیمی که باز هم مربیگری‌اش با مهدی تارتار بود. حالا سرخ‌ها دوباره به این مربی برخورد کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این مسابقه حداقل از تقابل‌های سه فصل اخیر با این مربی دشوارتر باشد. چراکه تارتار این بار تیم بهتر و باانگیزه‌تری را در اختیار دارد و روبه‌روی تیم‌های بزرگ در این فصل هم عملکرد نسبتا خوبی داشته است. مهم‌ترین امتیاز برای پرسپولیس این است که آنها همچنان باید در استادیوم آزادی و در تهران به مصاف رقبا بروند. تیم یحیی بعد از نبرد هفته پنجم با نفت مسجدسلیمان، دیگر از تهران خارج نشده و در لیگ برتر و جام حذفی، 6 مسابقه متوالی را در پایتخت برگزار کرده است. حالا این هفتمین نبرد پیاپی آنها در تهران است. پرسپولیس فقط چند روز بعد از این نبرد، باید یک نبرد بسیار سخت را در اراک با سپاهان پشت سر بگذارد. دشواری جدال بعدی، اهمیت مسابقه این هفته برای ذوب را با پرسپولیس به اوج می‌رساند.