آریا رهنورد

وقتی ای.اف.سی با سماجتی قابل توجه تصمیم به حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا گرفت، به نظر می‌رسید فوتبال و به طور کلی ورزش ایران با یک تلنگر بزرگ روبه‌رو خواهد شد. این فاجعه می‌توانست زمینه‌ساز تغییرات گسترده‌ای در فوتبال ایران شود اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه مدیرانی که قبلا روی کار بودند هم برگشتند و عملا وضعیت این دو باشگاه عوض نشد. حالا استقلال 99 درصد از آسیا حذف شده و به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها نیز در آستانه حذف از این رقابت قرار گرفته‌اند. باشگاه‌های پرطرفدار ایران دوباره در آسیا در وضعیت قرمز هستند.

داستان بدهی‌ها

پرسپولیسی‌ها به هر دری زدند تا بدهی سنگین رادوشوویچ را پرداخت کنند و رضایت این بازیکن را به دست بیاورند. این اتفاق بالاخره افتاد و مدیر باشگاه از قرض گرفتن برای این کار نیز صحبت کرد. قرضی که در آینده به یک بدهی دیگر برای پرسپولیس تبدیل خواهد شد. برخلاف این باشگاه، استقلال نتوانست رقم لازم برای بدهی به استراماچونی را در زمان قانونی پرداخت کند. این رقم هنوز هم پرداخت نشده و اوضاع برای استقلال کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. ای.اف.سی هنوز به صورت رسمی از حذف این تیم از لیگ قهرمانان پرده برنداشته و وزیر ورزش باور دارد که این حذف هنوز اتفاق نیفتاده است. با این حال رییس فدراسیون فوتبال از حذف قطعی آبی‌ها صحبت به میان آورده و تاریخ اعلام آن را نیز آخر خردادماه عنوان کرده است. به هر حال اگر مساله تنها بدهی‌ها باشند، استقلال نتوانسته به آسیا برسد و پرسپولیس با تلاش‌های دقیقه نودی موفق شده این قضیه را ختم به خیر کند. با این حال هیچ تضمینی برای حضور سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا وجود ندارد. چراکه تنها پرداخت کردن بدهی‌ها برای آسیایی شدن کافی نیست. پرسپولیس برخلاف استقلال از اولین فیلتر عبور می‌کند اما فیلترهای سخت بعدی هنوز در انتظار این باشگاه هستند.

مالکیت مشترک

کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از حذف دو باشگاه مطرح ایرانی از دوره قبلی لیگ قهرمانان، روی بند مالکیت مشترک تاکید زیادی داشت. در حقیقت از نگاه ای.اف.سی دولت باید بلافاصله تصمیم به تغییر مالکیت دو باشگاه می‌گرفت اما آیا این اتفاق در عمل رخ داده است؟ به هیچ وجه. تنها اتفاقی که در این دو باشگاه رقم خورده، فروش بخش کوچکی از سهام به هواداران باشگاه بوده که درآمد حاصل از آن هم حیف و میل شده است. تا امروز حتی یک مشتری جدی هم برای این دو باشگاه وجود نداشته و دولت هم ظاهرا از چنین وضعیتی ناراضی نیست. وزارت ورزش انگار ترجیح می‌دهد استقلال و پرسپولیس را در آب نمک نگه دارد و همچنان خودش برای این دو تیم تصمیم بگیرد. نه قیمتی که برای فروش 51 درصد سهام پرسپولیس و استقلال در نظر گرفته شده منطقی بوده و نه شرایط خرید کسی را برای انجام این کار ترغیب کرده است. شرایط خرید سهام دو باشگاه سرشار از تهدید است و خریداران همواره نگران این خواهند بود که دولت، این مالکیت را پس بگیرد. در نتیجه اصلا دور از انتظار نیست که هیچ‌کس پیش‌قدم نمی‌شود. با این حال سیاست دولت هم در نوع خودش جالب است. دولت فقط از دور ماجرا را نظاره می‌کند و اصلا قصد ندارد تغییری در این شرایط به وجود بیاورد. پس به نظر می‌رسد که برنامه اصلی آنها، حفظ مالکیت مشترک دو باشگاه باشد. با این وضعیت احتمالا پرسپولیس نیز از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهد رفت. چراکه بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، مساله مالکیت مشترک باید سه ماه قبل از احراز سایر شرایط برای دریافت مجوز حرفه‌ای حل شده باشد و همه می‌دانند که چنین اتفاقی در پرسپولیس رخ نداده است. در نتیجه هواداران پرسپولیس این روزها باید برای شنیدن هر خبری آماده باشند.

ورزشگاه آزادی

حتی اگر مشکل بدهی وجود نداشت و حتی اگر مساله مالکیت مشترک رفع و رجوع شده بود، باز هم شرایط استادیوم آزادی کار را برای دو باشگاه ایرانی پیچیده می‌کرد. آزادی در آخرین بازدید کارشناسان ای.اف.سی نقایص بسیار زیادی داشته و بعید است که مجوزهای لازم برای میزبانی از نبردهای لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. از وضعیت فاجعه‌بار سکوها تا نور کم استادیوم، همه چیز علیه استاندارد بودن این استادیوم است. ورزشگاهی که برای دربی نیز تنها قابلیت میزبانی از 15 هزار تماشاگر را خواهد داشت تا یکی از خلوت‌ترین دربی‌های باتماشاگر تاریخ در این استادیوم برگزار شود. اینکه سرخابی‌ها در آسیا باشند اما ناچار شوند در شهر دیگری به مصاف رقبا بروند هم یک فاجعه بزرگ برای فوتبال ایران به شمار خواهد رفت. جد از این، بعد مسافت هم در شروع فصل آینده می‌تواند این دو تیم را آزار بدهد. به هر حال فعلا به احتمال زیاد کار اصلا به آن‌جا نمی‌کشد و این دو تیم حتی نمی‌توانند در شهری دیگر هم دیدارهای لیگ قهرمانان را پشت سربگذارند. وضعیت این استادیوم آنقدر نگران‌کننده است که خودش به عاملی برای از دست رفتن مجوز حرفه‌ای تبدیل شود.