بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار کار مردان در زمستان سال گذشته در مقایسه با فصل مشابه سال 1400 وخیم‌تر شده و تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری برای زنان در همین بازه زمانی نوسان بیشتری داشته است.

به گزارش اکو ایران، طبق گزارش مرکز آمار ایران در زمستان سال 1401 نرخ مشارکت مردان 0.2درصد کاهش داشته و به 67.8درصد رسیده و نرخ مشارکت زنان با رسیدن به 13.3درصد، حدود 0.5درصد افزایش را تجربه کرده است. به دلیل اینکه زنان تنها نزدیک به یک پنجم نیروی کار فعال در کشور را تشکیل می‌دهند، مجموع این آثار منجر به افزایش 0.1درصدی در نرخ مشارکت شده و نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سال گذشته به 40.5درصد دست یافته است.

ورود زنان به بازار کار بیش از مردان بوده اما ظاهرا بازار کار زنان نتوانسته پاسخگوی این متقاضیان شغل باشد و همین امر موجب بالا رفتن نرخ بیکاری زنان شده است

همچنین نرخ بیکاری مردان متحمل افزایش جزئی شده درحالی‌که این شاخص برای زنان حدود افزایش قابل توجهی داشته است.

بدتر شدن بازار کار در زمستان سال قبل

با وجود اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در مردان در زمستان کاهش یافته اما در عین حال نرخ بیکاری مردان نیز بالاتر رفته است. این امر از منظر اقتصاد کلان به معنی بدتر شدن بازار کار برای این گروه در زمستان 1401 نسبت به زمستان 1400 است. در نهایت تغییرات در نرخ بیکاری زنان و مردان به گونه‌ای رقم خورده که شاخص بیکاری کل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال 1400 با حدود 0.3درصد افزایش، منجر به نرخ بیکاری 9.7درصدی در کشور شده است.

نرخ مشارکت در زمستان 1401 هنوز پایین است

نرخ مشارکت از نسبت تعداد افرادی که شاغل هستند یا مایل به کار هستند به کل جمعیت بالای 15 سال حاصل می‌شود. در سال گذشته به طور متوسط از هر 10 نفری که در سن کار بودند (افراد 15 ساله و بیشتر) تقریبا چهار نفر تمایل به کار داشتند.

به عبارتی دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در زمستان سال گذشته 40.5درصد برآورد شده است. این در حالی‌ست که این شاخص در زمستان سال 1398 یعنی آغاز همه‌گیری بیماری کرونا 42.4درصد بود که نشان می‌دهد هنوز بازار کار به شرایط پیش از کرونا بازنگشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی در مردان در زمستان کاهش یافته اما در عین حال نرخ بیکاری مردان نیز بالاتر رفته است. این امر از منظر اقتصاد کلان به معنی بدتر شدن بازار کار برای این گروه در زمستان 1401 نسبت به زمستان 1400 است

تغییرات نیروی کار فعال در کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از 200هزار نفر از زنان وارد بازار کار شده‌اند و در نتیجه نرخ مشارکت زنان 0.5درصد بیش از سال 1400 شده و نرخ 13.3درصد را از سر گذرانده است. با وجود اینکه از میان مردان هم حدود 180هزار نفر وارد بازار کار شدند ولی نرخ مشارکت مردان 0.2درصد کاهش یافته و به 67.8درصد رسیده است. این امر به معنی افزایش مردان حاضر در سن کار است.

افزایش بیشتر نرخ بیکاری در میان زنان

آمار منتشر شده گویای آن است که در سال گذشته شاخص بیکاری زنان به 15.7درصد رسیده که نسبت به سال 1400 افزایشی نزدیک به 0.8درصد را تجربه کرده است، در حالی‌که این شاخص برای مردان در مقایسه با بیکاری 8.4درصدی 1400، تنها 0.1درصد افزایش یافته است.

این موضوع به این دلیل است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مقایسه با نرخ مشارکت مردان افزایش چشمگیرتری را تجربه کرده و به بیانی ورود زنان به بازار کار بیش از مردان بوده اما ظاهرا بازار کار زنان نتوانسته پاسخگوی این متقاضیان شغل باشد و همین امر موجب بالا رفتن نرخ بیکاری زنان شده است.

در سال گذشته نرخ اشتغال برای مردان 62.3درصد و برای زنان 10.9درصد بوده است. به این معنا که برای مثال، از هر 100 مرد علاقه‌مند به فعالیت در بخش رسمی اقتصاد که در سن کار (15 ساله و بیشتر) هستند تقریبا 62 نفر شاغلند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح اشتغال مردان 0.3درصد کاهش و سطح اشتغال زنان 0.3درصد افزایش داشته است که در مجموع، در سطح جامعه نرخ اشتغال تغییری نکرده است.

منتها همراه شدن کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری و کاهش نرخ مشارکت مردان به معنای دشوارتر شدن شرایط کار، برای این گروه از جامعه است چرا که کاهش اشتغال به این معناست که افرادی که قبلا شغل داشتند حالا به دلیل شرایطی یا تصمیم گرفته‌اند از بازار کار خارج شوند یا به دنبال شغل می‌گردند و در حال حاضر بیکار هستند اما با توجه به افزایش نرخ مشارکت زنان که با افزایش سطح اشتغال و بیکاری همراه شده، طبق اطلاعات عنوان شده نمی‌توان به قطعیت گفت که شرایط بهبود کار برای این گروه چگونه رقم خورده است.