سه‌ شنبه   شگفتی ،
سه ‌شنبه  واقعیت!‌

لیگ قهرمانان از امشب، وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد. دو مسابقه‌ای که امشب به صورت همزمان در دو نقطه اروپا برگزار می‌شوند، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. یک طرف ماجرا، سیتی روبه‌روی بایرن قرار می‌گیرد. دو تیمی که همه انتظار داشتند در گروه‌شان صدرنشین شوند و بدون هیچ مشکلی از اولین مرحله حذفی نیز عبور کنند. دیدار دیگر اما بین بنفیکا و اینتر برگزار خواهد شد. دو تیمی که تصور می‌شد در همان گروه‌های دشوارشان، از تورنمنت کنار خواهند رفت اما نه‌تنها از دور گروهی رد شدند، بلکه حالا در جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان دیده می‌شوند.

آریا رهنورد

 

دو ذهن زیبا

پپ و توخل؛ هیچ نبردی از این زیباتر نخواهد بود. جدال سیتی و بایرن، برخورد دو مربی است که فوق‌العاده فوتبال بازی می‌کنند و به لحاظ تاکتیکی در سطح بسیار بالایی هستند. تیم پپ گواردیولا قبل از نبرد امشب، هفته درخشانی را در فوتبال انگلیس سپری کرده است. آنها این هفته چهار گل به ساوتهمپتون زدند و تساوی آرسنال در زمین لیورپول، مسیرشان را برای قهرمانی هموارتر کرد. سیتی حالا این شانس را دارد که در صورت شکست دادن توپچی‌ها در ورزشگاه اتحاد، صدر جدول را از این تیم بگیرد. بایرن اما هفته عجیبی را پشت سر گذاشته است. این تیم در دومین بازی تحت هدایت توخل از جام حذفی کنار رفت و فرصت بردن یکی از جام‌های فصل را از دست داد. آنها این هفته نیز یک پیروزی خفیف و جنجالی را جشن گرفتند و فعلا در صدر جدول لیگ آلمان باقی ماندند. این هفتمین جدال سیتی و بایرن در اروپا به حساب می‌‌آید. جالب اینکه این نبرد هیچ‌وقت مساوی نشده و هر دو تیم سه پیروزی در نبردهای مستقیم گذشته به دست آورده‌اند. سیتی تا امروز سه بار میزبان بایرن بوده و دو بار این تیم را شکست داده است. جالب اینکه تنها شکست سیتی در خانه روبه‌روی مونیخی‌ها، زمانی رقم خورد که پپ گواردیولا روی نیمکت تیم آلمانی حضور داشت. بایرن این اواخر در سفر به انگلیس، موفق نشان داده است. این تیم در 10 تجربه آخر سفر به این کشور، فقط دو بار بازنده شده و در چهار سفر آخر به انگلیس، سه بار با دست پر به خانه برگشته است. پس این نبرد برای آنها، با اضطراب زیادی همراه نخواهد شد. یکی از تقابل‌های جالب‌توجه این مسابقه، مواجه شدن لروی سانه با هم‌تیمی‌های سابقش خواهد بود. ژواوو کانسلو نیز که در همین فصل به شکل عجیبی با تصمیم پپ از سیتی جدا شد و به مونیخ رفت، انگیزه‌های بسیار زیادی برای این مسابقه بزرگ دارد. سیتی در 10 مسابقه خانگی اخیر برابر تیم‌های آلمانی برنده بوده و در این نبردها 39 گل به ثمر رسانده است. با این حال روبه‌رو شدن با تیم توماس توخل، هرگز تجربه ساده‌ای برای سیتیزن‌ها نخواهد بود.

پپ و توخل؛ هیچ نبردی از این زیباتر نخواهد بود. این هفتمین جدال سیتی و بایرن در اروپا به حساب می‌‌آید. جالب اینکه این نبرد هیچ‌وقت مساوی نشده و هر دو تیم سه پیروزی در نبردهای مستقیم گذشته به دست آورده‌اند

دو شگفتی‌ساز

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا برای بنفیکا و اینتر، بسیار ترسناک به نظر می‌رسید. چراکه هر دو تیم در گروه‌های بسیار سختی قرار داشتند. اینتر در یک گروه مشترک با بایرن و بارسا بود و خیلی‌ها تصور می‌کردند در این گروه سوم می‌شود. بنفیکا نیز با دو تیم قدرتمند و پرستاره پی‌اس‌جی و یووه همگروه شده بود و تقریبا همه مطمئن بودند که تیم اشمیت شانسی برای رسیدن به مرحله بعدی ندارد. اینتر در یک رقابت نزدیک با بارسا، از این گروه صعود کرد و اولین شگفتی بزرگ را به وجود آورد. شگفتی بنفیکا اما بزرگ‌تر هم بود. این تیم در حضور رقبای ایتالیایی و فرانسوی، سرگروه شد. تیم سیمونه اینزاگی در اولین مسابقه حذفی، روبه‌روی تیمی از پرتغال قرار گرفت و در دو بازی بسیار سخت و حساس، موفق شد پورتو را حذف کند. حریف امشب آنها اما تیم صدرنشین لیگ پرتغال است. تیمی که حتی با وجود شکست این هفته مقابل مهدی طارمی و رفقا در لیگ پرتغال، هنوز هفت امتیاز بیشتر از این رقیب در جدول رده‌بندی لیگ دارد. از سال 2004 به بعد، مسیر این دو تیم در فوتبال اروپا هرگز به هم نخورده و حالا این دو رقیب بعد از سال‌ها روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. در سه دیدار قبلی این دو تیم در اروپا، دو برد برای اینتر به دست آمده و یک بازی نیز مساوی شده است. بنفیکا تا امروز هرگز موفق نشده یک پیروزی برابر نراتزوری را جشن بگیرد. با این حال تیم راجر اشمیت این فصل توانسته در دو مسابقه رفت و برگشت، یوونتوس را شکست بدهد. اتفاقی که اعتماد به نفس آنها قبل از مسابقه حساس امشب را به اوج می‌رساند. تیم پرتغالی در هر چهار مسابقه قبلی‎اش در لیگ قهرمانان به پیروزی رسیده و اگر در جدال امشب برنده باشد، برای اولین بار بعد از سال 90 به پنج برد متوالی در یک رقابت اروپایی دست پیدا می‌کند. آخرین باری که این تیم پنج برد متوالی در اروپا داشت، در نهایت توانست به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند و در آخرین بازی آن فصل، حضور داشته باشد.