آریا طاری

فوتبال اروپا هفته واقعا دیوانه‌واری را سپری کرد. از شوک بزرگ به لیورپول در دقایق ابتدایی بازی در اسپانیا تا بازگشت خیره‌کننده دیگری از دن کارلو و تیمش که نفس تیم پپ را در آخرین ثانیه‌ها گرفتند و از اشک‌های ژوزه مورینیو تا رسیدن علیرضا جهانبخش به فینال لیگ اروپا با فاینورد که می‌تواند زمینه‌ساز یک موفقیت بزرگ برای یک لژیونر ایرانی باشد. این هفته ماجراهای بسیار زیاد و جذابی داشت و در نهایت سرنوشت سه فینال در سه جام معتبر اروپایی را نیز مشخص کرد.

وحشت نیمه‌کاره

تنها سه دقیقه بعد از شروع مسابقه لیورپول و ویارئال، زردها به گل اول بازی رسیدند و هنوز نیمه اول به پایان نرسیده بود که آنها گل دوم را هم به ثمر رساندند. یک بازگشت باورنکردنی برای تیمی که هیچ‌کس انتظار نداشت این بلا را سر لیورپول بیاورد. این شگفتی اما در نهایت کامل نشد و لیورپول کلوپ با قدرت به بازی برگشت و سه بار دروازه ویارئال را باز کرد. حالا کلوپ برای سومین بار با لیورپول به فینال لیگ قهرمانان رسیده و این چهارمین فینال اروپایی او با باشگاه به حساب می‌آید. او در دو فینال اروپایی با این تیم شکست خورده و در یک فینال برنده بوده است. رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا، لیورپول را در آستانه یک تاریخ‌سازی بزرگ قرار می‌دهد. آنها تا اینجای فصل یک جام به دست آورده‌اند و می‌توانند سه جام دیگر هم ببرند. لیورپول در فینال اف.ای کاپ، کورس قهرمانی لیگ برتر و فینال لیگ قهرمانان حاضر است و اگر بتواند هر چهار جام این فصل را کسب کند، شاید بتواند به بهترین تیم تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شود. آنها یک فینال بسیار حساس با رئال مادرید دارند. دیداری که به گفته مو صلاح، یک نبرد انتقامی برای این تیم محسوب می‌شود.

دن کارلو، کابوس تازه مسترگواردیولا

طلسم باورنکردنی پپ و تیمش در اروپا همچنان ادامه دارد و سیتی یک بار دیگر شانس بردن این جام را از دست داده است. اتفاقی که در برنابئو افتاد در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسید. سیتی در نیمه دوم، به گل رسید و در یک قدمی صعود قرار داشت اما رئال ناگهان با درخشش رودریگو به بازی برگشت و در وقت‌های اضافه گل دوم را هم زد تا بازی 30 دقیقه دیگر ادامه پیدا کند. پنالتی بنزما در آن 30 دقیقه نیز، آخرین ضربه را به پیکر سیتی وارد کرد و پپ را از اروپا بیرون انداخت. این سومین بازگشت بزرگ و استثنایی رئال در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان بود. آنها در دقایقی از هر سه نبرد با پی‌اس‌جی، چلسی و سیتی در آستانه حذف شدن قرار داشتند اما برای نزدیک شدن به قهرمانی چهاردهم، یک معجزه بزرگ را رقم زدند.

اشک‌های خاص

مورینیو با تیم‌های مختلف، برنده جام‌های زیادی مثل لیگ برتر، سری آ، لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا و اف.ای کاپ شده است. طبیعتا برای یک مربی یا این رزومه استثنایی، صعود به فینال لیگ کنفرانس اروپا نباید یک موفقیت تاریخی تلقی شود اما اشک‌های ژوزه در آخرین لحظات این مسابقه به وضوح نشان می‌دهند که این برد چقدر برای او مهم بوده است. مورینیو از اهمیت این اتفاق خبر داشته و می‌دانسته نزدیک شدن به یک جام، چقدر برای هواداران تیمی مثل رم مهم است. او حالا یکی از دو فینالیست اولین دوره تاریخ لیگ کنفرانس اروپا به حساب می‌آید و آماده است تا یک جام دیگر را به کلکسیون بی‌‎نظیرش اضافه کند.

علی جی و انتظار جام

علیرضا جهانبخش پای ثابت جشن صعود فاینورد به فینال لیگ کنفرانس اروپا بود. فاینورد در این مرحله فراتر از حد انتظار ظاهر شد و توانست خودش را به دیدار نهایی برساند. با این وجود اینکه او این اواخر در تیم به یک مهره نیمکت‌نشین تبدیل شده، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. علیرضا در شروع فصل بازیکن ثابت این تیم بود و حالا این مساله برای هواداران پرشمار او در ایران نگران‌کننده به نظر می‌رسد. همه انتظار دارند علی جی تا قبل از رسیدن به فینال، نقش مهم‌تری در ترکیب تیم پیدا کند. انتظارها از او در ادامه راه بسیار بالا خواهد بود.

خودکشی به سبک کراسول

با وجود تلاش‌های دیوید مویس، وستهم سرانجام به فینال لیگ اروپا نرسید. شاید دلیل اصلی حذف وستهم، اخراج دوباره کراسول بود. بازیکنی که هر دو مرحله اخیر، یک کارت قرمز دریافت کرده است. هواداران فرانکفورت که با بردن وستهم فینالیست شدند، در این مرحله برای تیم‌شان سنگ تمام گذاشتند. هوادارانی که حتی نیوکمپ را تسخیر کرده بودند تا این تیم بعد از 42 سال به فینال یک جام اروپایی راه پیدا کند.

بهترین، روی زمین!

هواداران رنجرز هم روزهای بسیار خوبی را پشت سر می‌گذارند. چراکه این تیم حالا به فینال یورولیگ رسیده است. نکته جالب درباره برتری جذاب آنها، شعاری که برای لیندستروم سر می‌دادند و او را «بهترین در جهان»(!) دانستند. به هر حال با توجه به این موفقیت بزرگ، چنین اغراقی هم چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.