آریا طاری

تا پایان این فصل از فوتبال اروپا، زمان زیادی باقی نمانده است. با تمدید قرارداد نیمار در پاریس، یکی از معادله‌های مهم بازار حل شده اما هنوز سرنوشت 12 چهره خاص و سرشناس، مبهم به نظر می‌رسد. ظاهرا یک تابستان داغ و پرهیجان در انتظار فوتبال اروپا خواهد بود. تابستانی که ممکن است به جابه‌جایی‌های خاصی در بین تیم‌های بزرگ بیانجامد. فعلا همه در انتظار مشخص شدن تصمیم نهایی چند باشگاه، چند مربی و چند بازیکن هستند. احتمالا بسیاری از این نفرات قبل از شروع جام ملت‌های اروپا، تصمیم نهایی‌شان را اعلام می‌کنند تا در جریان آن مسابقات، چیزی تمرکزشان را به هم نزند.

رونالد کومان

تساوی با آتلتی، شاید تیر خلاص به رویای قهرمانی بارسا در لالیگا باشد. دیگر تقریبا محال است که کومن، به فهرست مربیانی در باشگاه بارسا اضافه شود که در اولین فصل، لیگ داخلی و جام حذفی را فتح کرده‌اند. در بین همه دیدارهای بزرگ این فصل بارسا با تیم‌هایی مثل رئال، آتلتی، پی‌اس‌جی و یووه، بارسا تنها یک بار موفق به شکست یوونتوس شده است. بلوگرانا به شکل فاجعه‌باری با این مربی، از 12 امتیاز ممکن روبه‌روی رئال و اتلتیکو در یک فصل، فقط و فقط «یک امتیاز» تصاحب کرده است. آماری که برای آبی اناری‌ها باورنکردنی به نظر می‌رسد. مشکل اینجاست که ظاهرا کومان، مرد بازی‌های بزرگ نیست و شاید همین موضوع، آینده او در باشگاه را با یک خطر بزرگ روبه‌رو کند. همین حالا هم ژاوی، آماده است تا در نیوکمپ جانشین این مربی شود.

لئو مسی

پس از پایان فصل گذشته، جدایی مسی از بارسا تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. لئو رسما اعلام کرده بود که تیم را ترک می‌کند اما بارسا جلوی این انتقال را گرفت و اجازه نداد مسی در آخرین سال قراردادش تیم را ترک کند. حالا اگر این فوق ستاره تصمیم به جدایی بگیرد، دیگر بارسا نمی‌تواند به هیچ قیمتی مانع او شود. چراکه دیگر قراردادی بین لئو و تیم وجود ندارد. با این حال از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ورود لاپورتا به باشگاه پس از برگزاری انتخابات، نظر مسی را تغییر داده است. ظاهرا او تصمیم گرفته در تیم باقی بماند و دیگر از ایده ترک باشگاه دست بکشد.

زین‌الدین زیدان

برخلاف بارسلونایی‌ها که به نوعی نسبت به کومان بی‌اعتماد هستند، هواداران رئال مادرید هرگز اعتمادشان به زیزو را از دست نمی‌دهند. این مربی حتی در اوج مصدومیت‌ها و مشکلات بزرگ، رئال را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسانده و این تیم را به یک مدعی برای قهرمانی در لیگ اسپانیا بدل کرده است. حتی اگر این فصل برای سفیدها بدون جام به پایان برسد، هیچ‌کس نمی‌تواند کار بزرگ زیزو را انکار کند. با این وجود او در مصاحبه‌های تازه، خیلی علاقه‌مند به ماندن در مادرید نشان نداده است. او حتی اعلام کرده که نمی‌داند «شایستگی» لازم برای ماندن در این موقعیت را دارد یا نه. این روزها از حرف‌های سرمربی فرانسوی رئال مادرید، بوی جدایی به مشام می‌رسد و این، خبری نیست که رئالی‌ها از آن استقبال کنند. از یواخیم لوو به عنوان جانشین احتمالی زیزو در مادرید نام برده می‌شود.

سرخیو راموس

پس از مدت‌ها مصدومیت، سرخیو بالاخره در نبرد برگشت با چلسی به قلب خط دفاعی تیمش آمد اما به شکل فاجعه‌باری ناامیدکننده بازی کرد و اصلا نتوانست استانداردهای همیشگی‌اش را به نمایش بگذارد. جالب اینکه سرخیو درست پس از همین مسابقه مصدوم و دوباره تا پایان فصل خانه‌نشین شد. قرارداد این مدافع با باشگاه در پایان فصل تمام می‌شود و این احتمال وجود دارد که مسابقه با چلسی، آخرین مسابقه راموس در لباس رئال مادرید بوده باشد. آن‌چه احتمال این جدایی را تقویت می‌کند، کامنتی است که راموس در صفحه رسمی باشگاه پی‌اس‌جی برای خبر تمدید قرارداد با نیمار گذاشته است. او علنا از این اتفاق استقبال کرده و همزمانی این کامنت با شایعات پیشنهاد رسمی باشگاه فرانسوی برای راموس، در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. به هر حال بعید نیست سرخیو راموس خیلی زود مادرید را به مقصد فرانسه ترک کند.

آندره‌آ پیرلو

سرنوشت پیرلو در تورین، به داستان صعود یووه به لیگ قهرمانان اروپا بستگی خواهد داشت. فعلا در اولین فصل مربیگری پیرلو، بیانکونری پس از 9 سال پیاپی شانس قهرمانی در سری آ را از دست داده تا یک نقطه منفی بزرگ در کارنامه این مربی جوان ساخته شود. پس از تقدیم کردن قهرمانی لیگ ایتالیا به اینتر، یووه در یک رقابت بسیار سخت و نزدیک با ناپولی، آتالانتا و میلان برای صعود به لیگ قهرمانان است. این روزها زمزمه‌هایی در مورد بازگشت مکس الگری به یووه نیز شنیده می‌شود. مربی موفقی که به راحتی این تیم را قهرمان سری آ می‌کرد. به هر حال همه چیز به چند مسابقه باقی مانده در لیگ ایتالیا بستگی خواهد داشت. اگر روند فعلی تغییر نکند، پیرلو باید آماده خداحافظی زودهنگام با نیمکت یوونتوس شود.

کریستیانو رونالدو

درست مثل پیرلو، سرنوشت رونالدو هم به لیگ قهرمانان بستگی دارد. با این تفاوت که برخلاف آن مورد، در این مورد خود رونالدو ممکن است تصمیم به ترک باشگاه بگیرد. مدیران یووه به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد پایان همکاری با رونالدو را ندارند اما بعید است کریس در باشگاهی به میدان برود که در لیگ قهرمانان حضور ندارد. اگر یووه بتواند حضورش را در لیگ قهرمانان قطعی کند، کریس احتمالا برای یک فصل دیگر هم در این تیم به میدان خواهد رفت. شاید فصل آینده، آخرین فصل رونالدو در ایتالیا قبل از انتقال احتمالی به فوتبال پرتغال و یا آمریکا باشد.

کیلیان ام‌باپه

مدیران پی‌اس‌جی هنوز به خاطر تمدید با نیمار، خوشحال و راضی هستند اما آنها تا امروز موفقیتی در تمدید قرارداد با ام‌باپه نداشته‌اند. قرارداد این ستاره در فصل آینده تمام می‌شود و هیچ باشگاهی دوست ندارد این جواهر را «رایگان» از دست بدهد. پس اگر تمدید صورت نگیرد، ام‌باپه در فصل آینده به صورت رایگان از پاریس خواهد رفت. به همین خاطر ممکن است پاریسی‌ها به فروش او رضایت بدهند. رئال، جدی ترین مشتری این ستاره به شمار می‌رود و جالب اینجاست که خود او هم بارها از علاقه‌اش برای پیوستن به این تیم صحبت کرده است.

مو صلاح

نتایج ضعیف لیورپول در این فصل، صلاح را به ترک احتمالی تیم ترغیب کرده است. بعید نیست مو صلاح باشگاه را در همین تابستان ترک کند. گفته می‌شود در صورت جدایی ام‌باپه از پاریس، این باشگاه به سراغ جذب صلاح خواهد رفت. یورگن کلوپ هم فعلا شرایط جیدن سانچو را زیر نظر گرفته تا شاید این بازیکن را در تابستان جانشین صلاح کند.

پل پوگبا

همه می‌دانند که رابطه پل با مدیران باشگاه پس از اظهارنظر جنجالی ایجنت معروف او مینو رایولا علیه فرگوسن و سایر منچستری‌ها، تیره و تار شده است. این ستاره گرانقیمت، در آستانه جدایی از یونایتد قرار دارد و گفته می‌شود بازگشت به یوونتوس، گزینه‌ای کاملا جدی برای او خواهد بود. پل حالا با یونایتد در فینال لیگ اروپا قرار گرفته و شاید آن مسابقه، به آخرین تجربه حضورش در این تیم تبدیل شود.

جی جی دوناروما

احتمال جدایی سنگربان میلان از این تیم هم در تابستان بسیار زیاد است. این چندمین بار است که دوناروما تصمیم جدی به ترک میلان می‌گیرد. در همه موارد قبلی البته او در نهایت با باشگاه به صلح رسیده است. برای قوت گرفتن شایعات جدایی دوناروما، یک دلیل دیگر هم وجود دارد و آن، مدیربرنامه‌های این بازیکن است. او هم مثل پوگبا، با مینو رایولا کار می‌کند و به همین خاطر، هیچ‌وقت از حواشی فاصله نمی‌گیرد. ستاره جوان میلان برای سال‌ها در عضویت این باشگاه قرار داشته و بعید نیست این دوران خیلی زود به پایان برسد.

ارلینگ هالند

بخش مهمی از هواداران فوتبال در اروپا، منتظر روشن شدن مقصد نهایی ارلینگ هالند در تابستان هستند. باشگاه دورتموند به صراحت اعلام کرده که برای فروش هالند عجله نمی‌کند اما حق فسخ 75 میلیون یورویی در پایان فصل آینده، شرایط را پیچیده خواهد کرد. جالب است بدانید که پای مینو رایولا به موضوع هالند هم باز شده. او مدیربرنامه این ستاره هم به شمار می‌رود!