سال 1402 برای تیم ملی والیبال ایران سالی شلوغ،‌ مهم و سرنوشت‌ساز است. بلندقامتان کشورمان در این سال چهار رویداد مهم را پیش رو دارند. اولین میدان لیگ ملت‌ها است که از 16 خرداد تا اول مرداد به میزبانی کشورهای ژاپن، هلند، آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، دومین رویداد قهرمانی مردان آسیا است که کشورمان میزبانی آن را برعهده دارد و از 27 مرداد تا چهار شهریور برگزار خواهد شد، رویداد سوم بازی‌های آسیایی چین است که از 28 شهریور آغاز می‌شود و تا چهارم مهر ادامه دارد و درنهایت رقابت‌های مهم انتخابی المپیک است که از هشت تا 16 مهر به میزبانی برزیل در جریان خواهد بود.

در بین تمام این مسابقات، مهم‌ترین میدان هفته سوم لیگ ملت‌ها است که به میزبانی آمریکا برگزار می‌شود. از آنجایی که این کشور به راحتی به ورزشکاران ایرانی ویزا نمی‌دهد، محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال در جلسه‌ای با فابیو آزودو مدیر اجرایی فدراسیون جهانی والیبال و مسئولین فدراسیون والیبال آمریکا خواستار همکاری طرفین برای گذراندن مراحل صدور ویزا در سریع‌ترین زمان ممکن و در یک تا سه گروه کلی در یک وقت ویژه شد. به این ترتیب اعضای تیم ملی ایران بر اساس لانگ لیست (لیست اولیه) امروز راهی آنکارا می‌شوند تا برای برای دریافت ویزا و حضور در هفته سوم لیگ ملت‌ها اقدام می‌کنند. هرچند که وجود برخی نام‌ها از بدنه فدراسیون و همچنین تعدادی از افراد که سمت خاصی ندارند در این لیست، شبهاتی را ایجاد کرده است. توضیح میلاد تقوی، دبیرکل فدراسیون والیبال در این باره این است که در این لیست نفرات جایگزین مشخص شده‌اند که تا در صورت عدم صدور ویزا و بروز هر گونه مشکلی برای برخی افراد تیم ملی بدون هیچ مشکلی به عملکرد خود ادامه دهد. هرچند سفر به آمریکا همیشه مورد علاقه و استقبال بسیاری از مسئولان و غیرمسئولان بوده است!

مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها با حضور 16 تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی پیگیری خواهد شد.