پس از سه روز استراحت، کار تیم ملی ایران در لیگ ملت‌ها که سومین دوره‌اش به صورت متمرکز در ریمینی ایتالیا برگزار می‌شود، دوباره از امروز آغاز خواهد شد. تیم ملی کشورمان در حالی در این دوره از رقابت‌ها حضور یافته است که سرمربی جدیدی را روی نیمکت خود می‌بیند. ولادیمیر آلکنو سرمربی روس ایران کارش با تیم ملی را در همین لیگ ملت‌ها شروع کرد. شاگردان آلکنو در دو بازی نخست خود که در هفته اول مسابقات برگزار شد، به ترتیب با ژاپن و روسیه دیدار کردند. مسابقه با سامورایی‌ها که میزبان المپیک هم هستند، برخلاف انتظارها پیش رفت و بلندقامتان ایران این دیدار را با نتیجه سه بر صفر واگذار کردند. روسیه اما که دنبال هت‌تریک قهرمانی در این مسابقات است، سرمربی سابق خود را مغلوب و با نتیجه سه بر یک دومین شکست آلکنو را رقم زد. ناگفته نماند در این دو بازی سعید معروف در ترکیب تیم ملی قرار نگرفت. درنهایت در بازی سوم بالاخره برد سراغ تیم ملی آمد و شاگردان آلکنو توانستند یک پیروزی سه بر صفر را برابر هلند به دست بیاورند.

ایران در نخستین بازی خود در دومین هفته این رقابت‌ها، باید امروز به مصاف کانادا برود. تیمی که در سال 2019 از چلنجر کاپ به لیگ ملت‌ها رسید و توانست با هشت پیروزی، هفت شکست و 23 امتیاز رده نهم رقابت‌ها را به دست بیاورد. آنها همچنین در این رقابت‌ها در هفته اول توانستند آرژانتین را شکست دهند و در مقابل نتیجه را به آمریکا و برزیل واگذار کردند. تیم‌های ملی ایران و کانادا طی سال‌های 2015 تا 2019 هفت بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که از این بازی‌ها پنج برای ایران و دو پیروزی برای کانادا ثبت شده است. آخرین تقابل این دو تیم در سومین هفته از لیگ ملت‌های 2019 که ارومیه میزبان بود، اتفاق افتاد. در این دیدار تیم ملی ایران سه بر صفر پیروز شد و پس از آن ملی‌پوشان ایران در مسابقات جام‌جهانی 2019 هم موفق شدند با ترکیبی نسبتا جوان با نتیجه سه بر یک از سد حریف خود عبور کنند.

فدراسیون والیبال کانادا به تازگی تصمیم به ابقای گلن هوگ روی نیمکت تیم ملی را گرفته است تا گوزن‌ها باز هم با هدایت او به میدان بروند. هوگ یکی از تئوریسن‌های والیبال جهان هم به شمار می‌رود. او از ماه نوامبر 2018 بار دیگر به تیم کانادا برگشت و جایگزین استفان آنتیگا شد و توانست در رقابت‌های انتخابی المپیک منطقه نورسکا سهمیه المپیک توکیو را کسب کند. بهترین عنوان این تیم در رقابت‌های بین‌المللی کسب مدال برنز با سرمربیگری استفان آنتیگا در مسابقات لیگ جهانی 2017 است که با برتری مقابل تیم آمریکا در مسابقه رده‌بندی به دست آمده‌است.

نکته مهم این دیدار اما این است که کانادا از حریفان ایران در المپیک به شمار می‌رود. به این ترتیب رویارویی این دو تیم در لیگ ملت‌ها بسیار مهم و حساس است و می‌تواند پیش‌درآمدی بر تقابل آنها در المپیک باشد. ایران با تیم‌های ایتالیا، لهستان، ژاپن، کانادا و ونزوئلا در گروه A رقابت‌های المپیک قرار گرفته است.