آریا رهنورد

مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب در حالی به پایان خواهد رسید که حدس زدن دو تیم صعودکننده از دو بازی آخر، چندان دشوار نخواهد بود. رئال و ناپولی در زمین تیم‌های رقیب بردهای محکمی به دست آورده‌اند و بعید است در بازی برگشت نیز فرصت نفس کشیدن به این تیم‌ها بدهند. با این حال لیورپول و آینتراخت امشب برای غرور جریحه‌دار شده بازی رفت به زمین می‌روند. آنها می‌خواهند حتی اگر شانس زیادی برای صعود ندارند، حداقل بخشی از تلخی‌های دیدارهای رفت را جبران کنند .

رئال مادرید-لیورپول، کلوپو بیدار می‌شود؟

آیا باید پذیرفت که رئال و لیورپول عجیب‌ترین تیم‌های این فصل فوتبال اروپا هستند؟ حداقل نتایج این‌طور می‌گویند. لیورپول تیمی است که در خانه هفت گل به یونایتد می‌زند و تیمی آماده را له می‌کند اما برابر تیم قعرنشین لیگ برتر یعنی بورنموث شکست می‌خورد!

از سوی دیگر رئال مادرید تیمی است که در آنفیلد پنج گل به لیورپول می‌زند اما در زمین خودش حتی یک بار نمی‌تواند دروازه بارسا را باز کند. وقتی پای این دو تیم وسط باشد، با یک نبرد غیرقابل‌پیش‌بینی طرف هستیم. کهکشانی‌ها در این سال‌ها به بزرگ‌ترین کابوس کلوپ و تیمش تبدیل شده‌اند.

رئال در 6 نبرد از هفت جدال اخیر با لیورپول به برتری دست پیدا کرده و دو بار این تیم را در فینال لیگ قهرمانان شکست داده است. قرمزهای آنفیلد یکی از چهار تیم انگلیسی هستند که در طول تاریخ در این ورزشگاه، رئال را شکست داده‌اند اما این تیم در هر دو سفر قبلی به برنابئو، این استادیوم را با دست خالی ترک کرده است. پیروزی در زمین حریف در مسابقه رفت، تقریبا همیشه حکم به برتری سفیدها در مجموع دو بازی

داده است.

در 27 تجربه اخیر پیروزی در زمین حریف در مراحل حذفی لیگ قهرمانان، رئال 26 بار در بازی برگشت در برنابئو صعود را جشن گرفته است. در این مورد فقط یک استثنا وجود دارد و آن به آژاکس سال 2009 برمی‌گردد. تیمی که بعد از باخت خفیف در خانه در دیدار رفت، در برنابئو چهار گل به رئال مادرید زد و شکست سنگینی را به این تیم تحمیل کرد. لیورپول پیش از مسابقه رفت با رئال مادرید، فقط در یک بازی اروپایی در همه تاریخش پنج گل دریافت کرده بود.  این تیم هرگز با اختلاف بیشتر از چهار گل از مرحله حذفی لیگ قهرمانان کنار نرفته و ممکن است این اتفاق امشب برای اولین بار برای این باشگاه رقم بخورد. با این حال آنها سابقه صعود به دور بعدی بعد از شکست با اختلاف سه گل در مسابقه رفت را دارند. در حقیقت لیورپول یکی از چهار تیم تاریخ اروپا به شمار می‌رود که بعد از شکست با اختلاف سه گل در مسابقه رفت، به بازی برگشته و به حریف کام‌بک زده است.  بین آن نتیجه و این بازی اما دو تفاوت بزرگ است. اول اینکه آنها در زمین حریف باخته بودند و به جادوی آنفیلد به بازی برگشتند. تیم کلوپ اما امشب باید در برنابئو مسابقه بدهد. دوم هم این که بارسای والورده همیشه در معرض کام‌بک خوردن بود اما رئال آنجلوتی، متخصص همیشگی بردن لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. قبل از شروع این بازی، همه چیز کاملا به سود رئال مادرید است اما لیورپولی‌ها هم برای غرورشان می‌جنگند و امیدوارند که حداقل در مسابقه امشب، بازنده نباشند.

ناپولی-آینتراخت؛ دژ تسخیرناپذیر!‌

18 امتیاز فاصله نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب کننده در سری آ، عملا راه قهرمانی ناپولی را هموار کرده است. این تیم دیگر نگران لیگ ایتالیا نیست. هرچند که برای دیدار امشب با حریف آلمانی نیز نگرانی خاصی ندارد. آبی‌ها در بازی رفت با دو گل برنده شده‌اند و قبل از شروع نبرد امشب در حاشیه امن دیده می‌شوند. تیمی که قبلا دو بار به فرانکفورت باخته بود، اولین پیروزی تاریخش روبه‌روی این حریف را در آلمان جشن گرفت تا در مسابقه امشب هوادارانش را با خیال راحت به ورزشگاه دیگو آرماندو مارادونا بکشاند.

فرانکفورت تنها یک بار در این استادیوم به میدان رفته و سال 1994 در این ورزشگاه ناپولی را شکست داده اما حتی تکرار این نتیجه نیز نمی‌تواند تیم آلمانی را به مرحله بعدی لیگ قهرمانان بفرستد. این اولین تجربه حضور فرانکفورت در این مرحله از لیگ قهرمانان است. ناپولی اما چند بار به این مرحله رسیده و هرگز موفق نشده خودش را به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برساند.

تنها برد ناپولی در این مرحله، سال 2012 روبه‌روی چلسی به دست آمده بود. تیمی که در بازی رفت سه بر یک حریفش را برده بود، در بازی برگشت با نتیجه دور از انتظار چهار بر یک شکست خورد و نتوانست مسیرش را به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان هموار کند. ناپولی این فصل 22 بار موفق به گلزنی در لیگ قهرمانان شده است. اگر آنها تا روزهای پایانی در جام بمانند و 9 گل دیگر بزنند، بهترین آمار هجومی یک تیم ایتالیایی در تاریخ لیگ قهرمانان را خلق می‌کنند.