راه نکو!

جواد نکونام در دوران مربیگری‌اش هرگز به اندازه این چند ماه زیر ذره‌بین قرار نداشته است. او از شروع این فصل، ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته و پیشنهادهای زیادی را هم رد کرده تا در فولاد بماند و ماجراجویی آسیایی‌اش را با این تیم سپری کند. آن ماجراجویی، رسما از امروز کلید خواهد خورد. نکو می‌خواهد با تیمی که از مرحله گروهی لیگ قهرمانان عبورش داده، کارهای بزرگی انجام بدهد اما نتیجه گرفتن در این تورنمنت، هیچ‌وقت برای تیم‌های ایرانی ساده نبوده است. این بخش از مسیر جذاب مربیگری جواد، از امروز آغاز خواهد شد.

آریا رهنورد

 

    

دوران مربیگری جواد نکونام در چند ماه گذشته، به پاسخ‌های منفی زیادی گره خورده است. استعداد جواد در مربیگری وقتی نمایان شد که او توانست نساجی را بعد از 24 سال به سطح اول فوتبال ایران بیاورد. پروژه مهم بعدی نکو در فوتبال ایران، باشگاه فولاد بود. نکو در شروع این فصل، گزینه جدی هدایت استقلال به شمار می‌رفت. او در قامت بازیکن با آجورلو در پاس همکاری کرده بود و اصلی‌ترین چهره برای جانشینی فرهاد مجیدی در نگاه این مدیرعامل بود. کمی بعد هم صحبت از حضورش در تیم ملی به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش مطرح شد. شاید اگر فولاد در آسیا حضور نداشت، همه چیز فرق می‌کرد و جواد هم از این تیم جدا می‌شد اما حضور در این مرحله از لیگ قهرمانان، همه چیز را برای این باشگاه تغییر داده است.

در حقیقت به نظر می‌رسد فولاد نکو همه چیز را فدای آسیا کرده و حالا باید در این تورنمنت درخشش قابل توجهی داشته باشد. فولاد در دور گروهی این فصل از لیگ قهرمانان، هرگز بازنده نشد و با سه پیروزی و سه تساوی، به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی رسید. آنها در این مرحله نشان دادند که انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در آسیا دارند. آنها تنها تیم ایرانی حاضر در یک‌هشتم نهایی این جام هستند. خبر خوش برای فولادی‌ها، غیبت النصر و کریس رونالدو در ادامه این تورنمنت خواهد بود. با این حال فولاد برای رسیدن به دیدار نهایی لیگ قهرمانان و حضور در فینال آسیا، رقبای سرسختی مثل الهلال عربستان خواهد داشت. اولین حریف آنها در دور حذفی اما تیم چندان شاخصی نیست. به نظر می‌رسد فولاد قدرت لازم را برای عبور از این مرحله دارد. همانند فصل گذشته، این بار هم مراحل حذفی آسیا به صورت تک بازی برگزار می‌شوند و این اتفاق، هر چیزی را ممکن خواهد کرد. سرنوشت فولاد در یک‌هشتم نهایی نیز همین امروز مشخص خواهد شد.

تیم نکونام قبل از حضور در این مسابقه حساس آسیایی، در هر سه دیدار گذشته‌اش در لیگ برتر شکست خورده است. اگر فولاد امروز به پیروزی دست پیدا نکند، این فصل برایش به بدترین شکل ممکن به پایان رسیده است اما پیروزی در این جدال، می‌تواند شرایط را برای این تیم تغییر بدهد

تیم نکونام قبل از حضور در این مسابقه حساس آسیایی، در هر سه دیدار گذشته‌اش در لیگ برتر شکست خورده است. به نظر می‌رسد که آنها کمی تحت تاثیر حواشی بازی با پرسپولیس قرار گرفتند و کمی هم تمرکزشان را برای حضور در آسیا گذاشتند تا در لیگ برتر شرایط خوبی نداشته باشند. اگر فولاد امروز به پیروزی دست پیدا نکند، این فصل برایش به بدترین شکل ممکن به پایان رسیده است اما پیروزی در این جدال، می‌تواند شرایط را برای این تیم تغییر بدهد. مشکل کلیدی تیم نکو شاید این است که خریدهای تابستانی او، انتظارها را برآورده نکردند و نتوانستند کاری کنند که این سرمربی ترکیب دلخواهش را در تیم به دست بیاورد. این موضوع موجب شد که باشگاه یک پنجره زمستانی شلوغ برای خودش بسازد و جابه‌جایی‌های زیادی داشته باشد. نام نفرات زیادی در این زمستان از فهرست فولاد خارج شد و بازیکنان زیادی نیز فرصت پوشیدن پیراهن این تیم را به دست آوردند. در این شرایط، رسیدن به هماهنگی برای فولادی‌ها دشوار به نظر می‌رسد. چراکه بازیکنان جدید این تیم هنوز فرصت کافی برای بازی در کنار هم را نداشته‌اند. با این حال جواد امیدوار به درخشش این نفرات خواهد بود. آنها امیدوارند ستاره سابق اوساسونا یعنی روبرتو تورس، در لیگ قهرمانان برای‌شان بدرخشد. بازیکنی که موفق به گلزنی در اولین بازی‌اش با لباس فولاد شد اما در سه مسابقه بعدی، درخشش خاصی در این باشگاه نداشت. حریف فولاد بعد از سقوط از سطح اول فوتبال عربستان، بسیاری از ستاره‌هایش را از دست داد. در حقیقت به نظر می‌رسد الفیصلی، یک تهدید جدی در مسیر این تیم نباشد. با این وجود فولادی‌ها نباید این مسابقه حساس را دستکم بگیرند. چراکه در این صورت احتمال دارد روبه‌روی این حریف، غافلگیر شوند و بازی را از دست بدهند.

این شروع ماجراجویی جذاب فولاد نکو در آسیا خواهد بود. تیمی که دور حذفی لیگ قهرمانان را روبه‌روی یک حریف عربستانی شروع می‌کند. یک بازی مهم برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر این فصل لیگ قهرمانان. نکو به عنوان بازیکن، هرگز در فینال آسیا به میدان نرفته و حالا قصد دارد به عنوان یک مربی، خودش را تا این مرحله برساند. او زمان زیادی برای رسیدن این روز انتظار کشیده و حالا امیدوار است که یک اتفاق بزرگ را در دنیای فوتبال تجربه کند. این بازی برای مسیر مربیگری او بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.