آریا طاری

هر کدام از تیم‌های مدعی لیگ برتر، ویژگی‌های خاصی دارند. ویژگی مهم استقلال ساپینتو این است که انگار از دل یک تنگنای سخت بیرون آمده و بالاخره خودش را پیدا کرده است. شرایط استقلال بعد از دو شکست متوالی در لیگ برتر روبه‌روی تراکتور و سپاهان، حالا دگرگون شده است. آنها در دو هفته گذشته لیگ برتر، سیمای تازه‌ای از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. البته که آن دو حریف نیز تیم‌های پایین جدول لیگ محسوب می‌شوند اما همین بردها می‌توانند تیم ساپینتو را آرام آرام به صدر جدول نزدیک کنند.

پیش از نبرد دو هفته گذشته با ملوان، ساپینتو به درستی به این موضوع اشاره کرد که اگر استقلال در این بازی امتیاز از دست بدهد، دیگر شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت. شرایط استقلال بسیار حساس به نظر می‌رسید و چند بازی بعدی برای این تیم، چیزی شبیه راه رفتن روی لبه باریک یک طناب بود. استقلال به سلامت از هر دو بازی با ملوان و مس عبور کرد و توانست در این بازی هفت گل بزند. اتفاقی که آمار هجومی تیم ساپینتو در این فصل را کاملا متحول کرد. اتفاق خوب برای آنها، لغزش پرسپولیس در هر دو مسابقه بود. پنج امتیازی که پرسپولیس در این دو بازی از دست داد، استقلال را در جدول احیا کرد و رقابت را به اوج حساسیت و نزدیکی رساند. آنها امروز در آزادی با تیمی روبه‌رو می‌شوند که در نیم‌فصل اول، دو امتیاز مهم را از استقلال گرفته بود. نفت مسجدسلیمان در آن نبرد بسیار خوب بازی کرد و حتی می‌توانست برنده باشد اما در نهایت به تساوی روبه‌روی استقلال رسید. نسبت به آن روز، شرایط هر دو تیم متفاوت شده است. نفت مسجدسلیمان که استاد بی‌رقیب ایجاد تغییر روی نیمکت است، از رضا مهاجری به اشکش و از این مربی به رضا عنایتی رسید. آنها از شروع فصل گذشته تا امروز مجموعا 9 سرمربی مختلف داشته‌اند. استقلال نیز نسبت به آن مسابقه، تیم هماهنگ‌تری به نظر می‌رسد. خرید نکردن در تابستان برخلاف هر 15 تیم دیگر لیگ برتری، شاید در نگاه اول نکته نگران‌کننده‌ای برای استقلالی‌ها باشد اما باید از زاویه دیگری هم به این ماجرا نگاه کرد. تیم ساپینتو برخلاف همه تیم‌های دیگر لیگ، به هماهنگ شدن با خریدهای جدید در نیم‌فصل دوم نیاز ندارد. آنها با ثبات به کارشان ادامه می‌دهند و امیدوارند این ثبات به خصوص در هفته‌های ابتدایی نیم فصل دوم به سودشان تمام شود. استقلال امروز با تیمی مسابقه می‌دهد که در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، تغییرات زیادی داشته است.

آن‌چه در هفته‌های گذشته برای استقلال اتفاق افتاده، انگار بارقه‌هایی از امیدواری را در این تیم زنده کرده است. انگار حالا جدیت بیشتری در استقلال دیده می‌شود و جای پای سرمربی تیم نیز محکم‌تر شده است. حالا هم هواداران استقلال و هم مدیران باشگاه اعتماد بیشتری به ساپینتو دارند اما خود این مربی هم می‌داند که به محض روبه‌رو شدن با اولین ناکامی، دوباره با همان واکنش‌های قبلی برخورد می‌کند. خبر خوب برای آبی‌ها در آستانه نبرد با نفت مسجدسلیمان، بازگشت احتمالی سیدحسین حسینی به دروازه این تیم است. غیبت این گلر در چند هفته گذشته کاملا احساس شده و کاپیتان استقلال حالا دوباره درون چارچوب دروازه این تیم دیده خواهد شد. اتفاق امیدوارکننده دیگر برای این باشگاه بازگشت مهدی قایدی به فرم ایده‌آل است. او مقابل مس بعد از مدت‌ها موفق به گلزنی شد. بازیکنی که امیدوار است برابر نفت مسجدسلیمان نیز به این روند ادامه بدهد. نفت یکی از بحران‌زده‌ترین تیم‌های لیگ برتر ایران است. تیمی که در 6 هفته گذشته حتی موفق به زدن یک گل در رقابت‌های لیگ برتر نشده است. تیمی که با رای انضباطی از جام حذفی نیز کنار رفته و در لیگ یکی از نامزدهای اصلی سقوط به حساب می‌آید. این تیم در چهار تقابل اخیر با استقلال نیز هرگز نتوانسته دروازه آبی‌ها را باز کند. آنها در نبرد امروز با آبی‌های پایتخت، یکی از بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه را روی نیمکت خواهند داشت. این یک آزمون بسیار بزرگ و سخت برای رضا عنایتی به شمار می‌رود. مردی که از زمان ملحق شدن به نفت مسجدسلیمان در هر دو بازی روی نیمکت این تیم صاحب تساوی شده است. او فصل گذشته روی نیمکت هوادار برابر استقلال موفق نبود و حالا می‌خواهد در تجربه جدید روند متفاوتی برای خودش بسازد.

شکست دادن نفت مسجد سلیمان، استقلال را حداقل برای ساعاتی هم‌امتیاز با پرسپولیس و سپاهان در جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار خواهد داد. این تیم تا قبل از نبرد هفته بیست و دوم با گل گهر، برنامه نسبتا ساده‌ای دارد و باید همه امتیازهای ممکن را از این نبردها به دست بیاورد. حمایت آبی‌ها از ساپینتو، حالا این مربی را در فرم خوبی قرار داده است. هرچند که او برای چندمین بار در این فصل، ناچار است بازی‌های تیمش را از روی سکوها تماشا کند. حضور نداشتن این مربی در کنار زمین، دیگر به یک عادت برای استقلالی‌ها تبدیل شده است.