آریا طاری

تا همین دو هفته قبل، فاصله پنج امتیازی با صدر جدول هواداران سپاهان را نگران می‌کرد اما دو برد متوالی در لیگ برای طلایی‌ها و البته دو لغزش پیاپی برای پرسپولیس، همه چیز را عوض کرده است. صدرنشینی سپاهان در لیگ برتر اصلا تصادفی به نظر نمی‌رسد. آنها به لحاظ فنی آماده‌ترین و بهترین تیم این روزهای لیگ برتر هستند. تیمی که با داشتن یک مربی بزرگ روی نیمکت، به تاخت و تاز در لیگ برتر ادامه می‌دهد. سپاهان این هفته کاری کرد که نبرد دشوار با گل گهر، برایش شبیه یک بازی تدارکاتی باشد!

در شروع این فصل لیگ برتر، سپاهان به عنوان تیمی شناخته می‌شد که تنها روی ضدحمله خطرناک به نظر می‌رسد اما به مرور زمان مورایس توانست این تیم را به یک تیم کاملا هجومی با فوتبال بسیار جذاب تبدیل کند. سپاهان در چهار فصل گذشته، دو بار روی سکوی دوم لیگ برتر ایستاده و دوم شدن در این فصل چیزی نیست که باشگاه را راضی نگه دارد.

آنها روش‌های زیادی را برای رسیدن به موفقیت گذشته در فوتبال ایران تکرار کردند. اول به سراغ امیر قلعه‌نویی رفتند که پرافتخارترین مربی ایرانی لیگ برتر به شمار می‌رود. تیم قلعه‌نویی یک نایب‌قهرمانی را در سپاهان جشن گرفت اما نتوانست جامی به دست بیاورد. این اتفاق در دوران حضور محرم نویدکیا نیز تکرار شد. او رابطه بسیار خوبی با بازیکنان و هواداران سپاهان داشت و باشگاه نیز به اندازه کافی به این مربی فرصت داد اما با وجود درخشش در اولین فصل، اوضاع در دومین سال برای سپاهان خوب پیش نرفت و در نهایت محرم نیز از باشگاه جدا شد. حالا استراتژی تازه‌ای در سپاهان روی کار آمد.

آنها تصمیم به جذب یک مربی بزرگ گرفتند تا شاید به اهداف‌شان در فوتبال ایران برسند. مورایس، مردی بود که در اینتر، رئال مادرید و چلسی، کنار ژوزه مورینیو روی نیمکت حضور داشت. مردی که خودش را در قامت سرمربی در قاره آسیا نیز اثبات کرده بود.

انتخاب مورایس، سپاهان را به دوره تازه‌ای برد. شاید آنها در بعضی از هفته‌های نیم‌فصل اول شبیه یک مدعی به نظر نمی‌رسیدند اما به مرور زمان شکل دلخواه‌شان را پیدا کردند. حالا سپاهان نیم‌فصل دوم لیگ برتر را رویایی شروع کرده است. آنها در شروع نیم‌فصل دوم دو مدعی جدی قهرمانی یعنی استقلال و گل گهر را شکست داده‌اند و در زمین تیم سخت‌جان نساجی نیز به برتری رسیده‌اند تا بعد از مدت‌ها، لذت صدرنشینی را لمس کنند.

اتفاق مهمی که در سپاهان رقم خورده، ساخته شدن تدریجی یک ترکیب ایده‌آل برای این باشگاه است. شهریار مغانلو فصل گذشته عملکرد خوبی در این باشگاه نداشت اما سپاهان به اندازه کافی برای او صبر کرد و اجازه داد که شهریار آرام آرام خودش را پیدا کند و حالا یکی از خطرناک‌ترین چهره‌های لیگ برتر ایران باشد.

بازیکنی مثل امید نورافکن نیز تا اواسط همین فصل مدافع چپ باشگاه بود اما با رفتن به میانه زمین، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت. سپاهان حالا ارزش و اهمیت ثبات را به خوبی درک می‌کند. به همین خاطر است که آنها در میانه راه، قرارداد نورافکن را برای سه فصل دیگر نیز تمدید کردند. بازیکنی که از نیمی از تیم‌های لیگ برتر پیشنهاد داشته، حالا در سپاهان ماندگار

خواهد شد.

فرشاد احمدزاده نیز در اولین روزهای بازی برای سپاهان شرایط خوبی نداشت و حتی تصور می‌شد که این فصل از باشگاه جدا می‌شود اما او حالا زیر نظر مورایس به یکی از بهترین پاسورهای لیگ برتر تبدیل شده است. بیشترین پیشرفت در لباس این تیم اما برای رامین رضاییان اتفاق افتاده است. بازیکنی که یک فصل ناامیدکننده را در پرسپولیس سپری کرد اما این روزها عملا یکی از بهترین‌های لیگ بیست و دوم است. ستاره‌ای که همیشه در حملات سپاهان مشارکت دارد و در گلزنی و پاس گل، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

او این هفته یک ایستگاهی دیدنی را نیز روبه‌روی گل گهر به تور دروازه حریف رساند. در کنار همه این ستاره‌ها، سپاهان چند پدیده جوان نیز دارد. بازیکنانی مثل یاسین سلمانی، محمد کریمی، آریا یوسفی، علی‌نژاد و... نفراتی هستند که مورایس روی‌شان حساب ویژه‌ای باز می‌کند. در حقیقت باشگاه همزمان با نتیجه گرفتن در لیگ، به پشتوانه‌سازی برای آینده نیز فکر می‌کند و برای چنین کاری برنامه دارد.

البته که نباید نتایج این سه هفته، معیار کاملی برای قضاوت در مورد طلایی‌ها باشد. این تیم در نیم‌فصل اول هم از این سه بازی هفت امتیاز گرفت اما در هفته‌های بعدی امتیازهای زیادی از دست داد. با این وجود به نظر می‌رسد سپاهان در مسیر کاملا درستی قرار دارد. تیمی که به لحاظ فنی پیشرفت زیادی داشته و حالا فوتبال مدنظر مربی‌اش را بازی می‌کند.

به نظر می‌رسد مورایس، رویاهای بزرگ‌تری برای سپاهان دارد. شاید او بتواند کار ناتمام لوکا بوناچیچ در این باشگاه را نیز تمام کند و سپاهان را به سقف فوتبال آسیا نیز برساند.