سفر محـرم!‌

با وجود اصرار بازیکن‌ها و باشگاه برای حفظ محرم نویدکیا، او تصمیم قطعی‌اش را برای جدایی از سپاهان گرفته است. محرم بعد از تساوی دربی اصفهان، جایگاهش را ترک کرد اما خیلی زود استوری‌های هماهنگ بازیکن‌ها در حمایت از او شروع شد و در نهایت باشگاه با صدور بیانیه‌ای از علاقه‌اش به ادامه همکاری با این مربی گفت. با این وجود او به باشگاه اطلاع داده که دیگر به نیمکت سپاهان برنمی‌گردد و این نیمکت را به یک مربی بهتر واگذار می‌کند. در سپاهان، همه نویدکیا را دوست دارند اما نتیجه‌ها و جایگاه جدول، به نفع او شهادت نمی‌دهند.

آریا طاری

راه محرم نویدکیا و سپاهان بعد از یک سال و نیم از هم جدا شده است. راهی که با خوش‌بینی زیادی آغاز شد اما در نهایت پایان خوشی نداشت. سپاهان فصل گذشته نمایش‌های بسیار خوبی ارائه کرد و نتایجی درخشان به دست آورد اما در نهایت نتوانست در رقابت با پرسپولیس به قهرمانی لیگ برتر برسد. شاید بردن یک جام در این فصل کافی بود تا محرم آینده‌ بلندمدتش را به عنوان مربی در سپاهان تضمین کند اما این اتفاق رخ نداد و اولین فصل دوران مربیگری او بدون بردن جام به پایان رسید. با این وجود بعد از چند فصل بسیار بد باشگاه سپاهان، این فصل نشانه‌هایی از یک پیشرفت بزرگ در باشگاه داشت. در دومین فصل دوران کاری محرم، مدیران باشگاه تصمیم گرفتند برای این مربی سنگ تمام بگذارند. ستاره‌های زیادی در این فصل به سپاهان ملحق شدند و تنها هدف کلیدی تیم، قهرمانی در لیگ برتر بود. سپاهان در یک جابه‌جایی گرانقیمت، شهریار مغانلو را به خدمت گرفت. آنها فرشاد احمدزاده را از فولاد و مسعود ریگی را از استقلال جذب کردند. نیما میرزازاد و فرشاد احمدزاده هم دو خرید مهم دیگر سپاهان بودند. باشگاهی که حتی در تعطیلات نیم‌فصل هم رویایی ظاهر شد و ستاره‌هایی مثل رشید مظاهری و میلاد جهانی را به ترکیبش اضافه کرد. خرید سه دروازه‌بان در یک فصل که دو نفرشان به شدت هم گرانقیمت بودند، به تنهایی نشان می‌دهد که استراتژی نقل و انتقالاتی سپاهان اصلا جواب نداده است. این تیم در رده سوم جدول لیگ برتر دیده می‌شود اما هشت امتیاز با پرسپولیس و 13 امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. این آن سپاهان مقتدری نیست که بعد از این همه خرید، انتظارش را داشتیم. تا وقتی سپاهان جذاب و تماشایی بازی می‌کرد، محرم دلیلی برای ادامه دادن داشت اما بعد از دو نمایش ضعیف در دو هفته اخیر، نویدکیا تصمیمش برای جدایی را علنی کرد.

حتی خداحافظی نویدکیا با تیمش هم با رفتار معمول بسیاری از مربیان فوتبال ایران تفاوت قابل توجهی دارد. او بدون جار و جنجال از باشگاه جدا شده و هرگز نخواسته آنقدر به کار ادامه بدهد تا با تصمیم برکناری باشگاه روبه‌رو شود و همه مبلغ قراردادش را هم به دست بیاورد

حتی خداحافظی نویدکیا با تیمش هم با رفتار معمول بسیاری از مربیان فوتبال ایران تفاوت قابل توجهی دارد. او بدون جار و جنجال از باشگاه جدا شده و هرگز نخواسته آنقدر به کار ادامه بدهد تا با تصمیم برکناری باشگاه روبه‌رو شود و همه مبلغ قراردادش را هم به دست بیاورد. محرم در دوران مربیگری، اصلا شبیه نویدکیای بازیکن نبود. او در دوران بازی همیشه با چهره‌های مختلف به مشکل می‌خورد، جنجال می‌آفرید، قهر می‎کرد و البته برنده می‌شد! اتفاقی که در این دوران تازه برای او رخ نداد. محرم در قامت مربی، مورداحترام‌ترین چهره لیگ برتر ایران بود. کسی که هیچ‌وقت با مربیان دیگر درگیر نشد، هیچ‌وقت به خاطر اعتراض به داور از کنار زمین اخراج نشد و هیچ‌وقت مسائل سطحی و بی‌اهمیت را به کنفرانس‌های خبری نکشاند. خیلی‌ها معتقدند گناه نویدکیا در فوتبال ایران همین بود که سروصدا به راه نمی‌انداخت و روی داورها فشار نمی‌گذاشت. متاسفانه باید پذیرفت که بسیاری از مربیان در فوتبال ایران با حربه‌هایی شبیه به این نتیجه می‌گیرند. با این وجود محرم اشتباه مهم دیگری هم داشت. او خیلی زود برای هدایت سپاهان پیش‌قدم شد. روش درست این بود که نویدکیا برای چندین سال دوره‌های مربیگری را پشت سر بگذارد، سپس به عنوان دستیار مشغول به کار شود، سپس هدایت تیم‌های معمولی‌تری را بر عهده بگیرد و در نهایت به عنوان سرمربی به نیمکت سپاهان برسد. با این وجود او آخرین قدم را همان اول برداشت و بدون هیچ مقدمه‌ای سرمربی سپاهان شد. شاید اگر تجربه این مربی کمی بیشتر بود، دوران حضور او روی نیمکت این باشگاه به همین سرعت به پایان نمی‌رسید. نویدکیا برای بازگشت دوباره به این تیم، باید تجربه‌های فنی به مراتب بیشتری به دست بیاورد.

حالا باشگاه سپاهان در آستانه جذب یک مربی دیگر برای نیمکتش قرار گرفته است. خیلی‌ها از علاقه وافر این باشگاه به برانکو خبر دارند اما باید دید که آیا چنین پیشنهادی می‌تواند برانکو را از ادامه کار در تیم ملی عمان منصرف کند؟ یک استراتژی دیگر مدیران سپاهان هم این است که تا پایان فصل با یک مربی موقت به کار ادامه بدهند و سپس برای جذب یحیی گل‌محمدی اقدام کنند. به هر حال باشگاه به شکل ناخواسته‌ای در یک دوره جدید قرار گرفته و باید خودش را برای این دوره سخت آماده کند. محرم برخلاف انتظار هوادارها، کلید همه مشکلات این باشگاه را در جیبش نداشت.