این فقط قرار گرفتن در رده نوزدهم جدول نیست که شرایط ناامیدکننده این روزهای اورتون را تعریف می‌کند. حتی چهار شکست و یک تساوی در پنج بازی اخیر نیز نمی‌تواند توصیف کاملی از شرایط این تیم باشد. تافی‌ها یک بحران بزرگ و واقعی را پشت سر می‌گذارند.

آنها در یکی از شلوغ‌ترین هفته‌های ممکن، تصمیم به برکناری سرمربی‌شان گرفتند و با فرانک لمپارد وداع کردند. این دومین اخراج لمپسی بعد از کنار گذاشته ‌شدن از باشگاه چلسی بود. او به فاصله کمی بعد از استیون جرارد، این موقعیت را از دست داد تا ثابت شود که هافبک‌های استثنایی فوتبال انگلیس، الزاما قرار نیست به مربیان درجه یکی تبدیل شوند.

با این حال انتخاب زمان برکناری لمپارد کمی عجیب بود. اگر باشگاه چنین تصمیمی داشت، چرا زودتر آن را عملی نکرد؟ اگر باشگاه قصد داشت از این مربی جوان حمایت کند، چرا این حمایت را ادامه نداد؟ برکناری مربی درست در میانه فصل نقل و انتقالات، یک اشتباه استراتژیک وحشتناک از سوی باشگاه بود. لمپارد با ستاره ویارئال دانجوما برای بازی در خط حمله اورتون به توافق رسید و این بازیکن حتی تست‌های پزشکی را نیز پشت سر گذاشت.

با این وجود بعد از برکناری این مربی، دانجوما تصمیمش را عوض کرد. بازیکنی که حالا در یک قدمی رفتن به تاتنهام است تا یک هایجک بزرگ را تجربه کرده باشد. فعلا پاول تیت و لیتون بینز اورتون را تمرین می‌دهند اما شایعه‌هایی در خصوص پیوستن مارسلو بیلسا و یا سم آلردایس نیز در این باشگاه به گوش می‌رسد.

به تازگی هم شایعه شده پسرکارلو آنچلوتی مربی رئال مادرید،‌ یکی از گزینه‌های هدایت اورتون است.  با این حال فرهاد مشیری در یک اقدام قابل پیش‌بینی، رسما اعلام کرده که موافق فروش باشگاه اورتون است و به پیشنهادهای بالای پانصد میلیون یورو برای چنین فروشی گوش می‌دهد.

به هر حال این روزها، عجیب‌ترین روزهای ممکن برای هواداران اورتون هستند. چراکه پروژه مشیری در این باشگاه، با جذابیت زیادی شروع شده بود و حالا در یک قدمی فروپاشی قرار گرفته است. مشیری با بردن آنچلوتی به اورتون، قدم بزرگی برداشت. بلافاصله ستاره‌ای مثل خامس رودریگز هم راهی این باشگاه شد.

همه انتظار داشتند کارلتو این تیم را حتی صاحب سهمیه اروپا کند اما جدایی این مربی و پیوستنش به رئال مادرید، شرایط دشواری برای اورتون ساخت. باشگاه بیش از حد روی مربی ایتالیایی حساب کرده بود و به نظر می‌رسید نمی‌تواند خودش را از دام این جدایی رها کند.

مجموعه تصمیم‌هایی که بعد از این در اورتون گرفته شدند، اصلا تصمیم‌های خوبی نبودند و باشگاه را کاملا به دردسر انداختند. فاجعه‌بارترین خبر برای اورتون نیز سقوط از رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود. آبی‌ها همین حالا نیز اصلا کار راحتی برای ماندن در لیگ ندارند. به همین خاطر انتخاب مربی بعدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

یک انتخاب اشتباه، باشگاه را با دردسر بزرگی روبه‌رو خواهد کرد. شاید اورتون نیز مثل نیوکاسل بعد از فروش، شرایط بهتری به دست بیاورد. با این حال در مقطع فعلی هیچ چیز در این باشگاه امیدوارکننده نیست. اورتون با همه سرعت به استقبال سقوط می‌رود و فعلا نشانی از تغییر در این تیم دیده نشده است.