خوب، بد، جلف!

یک مدافع درخشان یا یک شخصیت شرور؟ جان تری شاید ترکیبی از هر دو مورد باشد. تری در ۳۷ سالگی برای همیشه کفش‌ها را آویخت و با دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وداع با فوتبال برای این مدافع اما بدون تردید سخت‌تر از وداع با چلسی نبوده است. او سال گذشته از چلسی محبوبش جدا شد و با وجود پیشنهاد داشتن از لیگ برتر، به رقابت‌های چمپیون‌شیپ رفت تا برای استون‌ویلا توپ بزند. یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال انگلیس با تاریخچه‌ای از نمایش‌های بی‌نقص و البته رفتارهای سوال‌برانگیز، حالا برای دوران تازه‌ای از فعالیت در فوتبال آماده می‌شود.

آریا طاری

جی ‌تی، لحظات فراموش ‌نشدنی زیادی را در استمفوردبریج پشت سر گذاشته است. شیرین و تلخ. غرورآمیز و خردکننده. مدافع شماره 26، در ساخته شدن بهترین عصر از تاریخ باشگاه چلسی، نقش مهمی داشته است. جان در سیستم نوجوانان باشگاه وستهم رشد کرد و در 14 سالگی، اولین قراردادش را با چلسی به امضا رساند. او به عنوان یک هافبک مورد توجه استعدادیاب‌های باشگاه چلسی قرار گرفته بود اما به دلیل مشکل کمبود مدافع در تیم جوانان این باشگاه، ناگهان به خط دفاعی منتقل شد و در این بخش از زمین درخشش بیشتری از خودش نشان داد. تری در سال 1998 برای اولین بار در ترکیب تیم بزرگسالان چلسی به میدان رفت و دو سال بعد از این بازی برای مدتی کوتاه به ناتینگهام فارست قرض داده شد. او در سال 2001 از سوی هواداران باشگاه، لقب بهترین بازیکن فصل را دریافت کرد و همین اتفاق، شروع محبوب شدن او در بین طرفداران تیم لندنی بود. اولین گل مهم جان‌تری برای چلسی، 12 سال قبل وارد دروازه بارسلونا شد. تیم مورینیو در آستانه حذف از لیگ قهرمانان قرار داشت اما پرواز و ضربه سر تری در دقیقه 75، شیرهای لندن را به مرحله بعدی فرستاد. با گل تماشایی کاپیتان، چلسی این دو مسابقه دراماتیک را با برتری پنج بر چهار در مجموع به پایان رساند. در پایان همان فصل، دومین لحظه فوق‌العاده تری در چلسی نیز اتفاق افتاد. او بعد از 50 سال، اولین کاپیتان باشگاه شد که جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر می‌برد. این اولین قهرمانی تری در فوتبال جزیره بود. دو سال بعد، تری اولین کاپیتانی شد که جام قهرمانی اف.ای کاپ را در ومبلی جدید بالای سر می‌برد. در سال 2010 این مدافع اولین کاپیتان فاتح دوگانه در تاریخ چلسی لقب گرفت. کارنامه فوق‌العاده جی ‌تی تا سال 2012 از قهرمانی اروپایی خالی بود اما سرانجام اولین قهرمان اروپایی عصر آبراموویچ نیز به وقوع پیوست. تری از مسابقه فینال چلسی با بایرن‌مونیخ در آلیانس آره‌نا محروم بود اما بلافاصله بعد از پایان بازی با لباس کامل باشگاه به سکوی قهرمانی رفت و بازوبند را تحویل گرفت تا مهم‌ترین جام زندگی‌اش را لمس کند. کارنامه این بازیکن در چلسی، بی‌نهایت شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. پنج قهرمانی لیگ برتر، پنج قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی جام اتحادیه، یک قهرمانی لیگ قهرمانان و یک قهرمانی نیز در رقابت‌های یورولیگ.

همه لحظات جان ‌تری در چلسی هم دلچسب نبودند. او در اولین ماه‌های پیوستن به تیم اصلی باشگاه، در یک باشگاه شبانه با چند نفر درگیر شد و به همین خاطر جرایم بسیار سنگینی را به جان خرید. مدتی کوتاه بعد از وقوع حادثه 11 سپتامبر، او یکی از مهره‌های چلسی بود که در اردوی آمریکا در حالتی غیرطبیعی در مورد این واقعه صحبت کرد و آن را به تمسخر کشید تا جریمه سنگین دیگری نیز در انتظارش باشد. لیز خوردن وحشتناک او در ضربات پنالتی فینال سال 2008 اروپا در مسکو، هنوز از ذهن هواداران چلسی پاک نشده است. تری تعادلش را در شب بارانی روسیه از دست داد تا امید چلسی برای قهرمانی از دست برود. دست ‌ندادن وین بریج با این بازیکن قبل از شروع بازی چلسی با سیتی نیز یکی دیگر از لحظه‌های تلخ جان تری بود. بعد از آن مسابقه همه آنهایی که هنوز داستان رسوایی خانوادگی شکل‌ گرفته بین این دو بازیکن را نشنیده بودند، به جزئیات ماجرا پی بردند. دومین رسوایی تری با اتهام توهین نژادی به آنتون فردیناند در زمین فوتبال از راه رسید. او در رای اولیه تبرئه شد اما در تجدیدنظر چهار جلسه محرومیت و 220 هزار پوند جریمه را پذیرفت و تصمیم گرفت از تیم ملی خداحافظی کند. تری در همه این سال‌ها بارها به دلایل خوب و بد تیتر اول رسانه‌ها شده است. مدافع جنجالی تقریبا در همه استادیوم‌های انگلیس چهره‌ای منفور به شمار می‌رود اما نامش برای تماشاگران استمفوردبریج به واژه‌هایی مثل اسطوره، رهبر و قهرمان پیوند خورده است.

جان تری گزینه جدی دستیاری تیری آنری در باشگاه استون ویلا به شمار می‌رود و احتمالا چند ماه بعد از لمپارد، کار مربیگری را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد. رفتارهای او همیشه با لمپسی متفاوت بوده و انتظار می‌رود در دنیای مربیگری نیز، جان تری به چهره‌ای جنجالی تبدیل شود. چهره‌ای که فقط در بین هواداران تیم خودی به محبوبیت می‌رسد و رقبا، داستان‌های افشاگرانه زیادی برای روایت کردن در مورد او خواهند داشت.