نگار رشیدی

اولین گرنداسلم سال 2023 دنیای تنیس شروع شده و هیجان زیادی برای هواداران این رشته ورزشی به ارمغان آورده است. خیلی‌ها در انتظار شروع این تورنمنت بودند. این اولین رقابت مهم در اولین سال دنیای تنیس پس از خداحافظی راجر فدرر به شمار می‌رفت. اما دو اتفاق تلخ و دو بدشانسی بزرگ، به شکل قابل توجهی روی این مسابقه‌ها اثر گذاشته‌اند. اولین اتفاق، مصدومیت مرد شماره یک تنیس جهان کارلوس آلکاراز بوده است.

پدیده بزرگ این روزهای تنیس اسپانیا، آسیب دیده و به همین سادگی اولین گرنداسلم 2023 را از دست می‌دهد. برای کسی که شانس اصلی قهرمانی در این رقابت بوده، این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. دومین اتفاق نیز مصدومیت و انصراف نیک کیریوس از مسابقه‌ها بوده است.

مرد محبوب و جنجالی تنیس استرالیا، در کشور خودش در گرنداسلم به میدان نمی‌رود. مصدومیتی که شاید حتی بیشتر از خود او، روی میزان استقبال از بازی‌ها تاثیر گذاشته باشد! به هر حال رافا نادال، این تورنمنت را در سید یک شروع کرده است. کم‌تر کسی توقع داشت رافا روبه‌روی حریف جوان انگلیسی‌اش در بازی اول یک ست را از دست بدهد. سه ست اول بازی برای رافا بسیار سخت و نزدیک بود و حتی تردیدهایی در مورد سطح آمادگی او ایجاد کرد. نادال که همین حالا رکورددار فتح گرنداسلم در تاریخ است، در مرحله دوم با مک دونالد آمریکایی روبه‌رو می‌شود. بعید به نظر می‌رسد نادال کار سختی برای رسیدن به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها داشته باشد. چراکه مسیر و قرعه او تا این مرحله کاملا هموار خواهد بود. یکی دیگر از مدعیان قهرمانی این رقابت دنیل مدودوف است که بدون پرچم رسمی در این مسابقه‌ها شرکت خواهد کرد.

استفاده از پرچم روسیه حتی روی سکوهای این رقابت نیز رسما ممنوع شده است. مدودوف در اولین بازی، حریف آمریکایی‌اش را مثل آب خوردن شکست داده است. خیلی‌ها در انتظار تماشای چند مدعی دیگر این تورنمنت نیز هستند. بین چهره‌های شاخص، فقط کسپر رود بلژیکی هنوز به زمین مسابقه نرفته است. کسپر که آخرین فینال را به آلکاراز باخته بود، حالا در غیاب این چهره شانس زیادی برای موفقیت دارد و خیلی‌ها از همین حالا او را در فینال می‌بینند. در همین سمت جدول که کسپر قرار دارد، اندی ماری هم دیده می‌شود. چهره سرشناس بریتانیا که سابقه صدرنشینی در رنکینگ جهانی را داشته، حالا در رده شصت و ششم قرار گرفته است.

ماری البته توانسته با خلق یک شگفتی در اولین بازی، نفر سیزدهم تنیس دنیا را شکست بدهد. او در صورت پیروزی در دو بازی بعدی، احتمال نبرد جذابی مقابل کسپر رود خواهد داشت. نوواک جوکوویچ هم مثل همیشه چهره بسیار مهمی برای این رقابت‌ها به شمار می‌رود. او که تا امروز برنده 21 گرنداسلم شده، با این انگیزه به استرالیا سفر کرده که به رکورد 22 گرنداسلم رافائل نادال دست پیدا کند. نوله در استرالیا یک رویای دیگر هم در سر دارد. او می‌خواهد به اولین بازیکن تاریخ با 10 قهرمانی در اوپن استرالیا تبدیل شود. قبل از این بازیکن، فقط نادال با 10 قهرمانی در رولن گاروس، تعداد قهرمانی در یک گرنداسلم را دورقمی کرده بود.