عمری دوباره!

بهترین نمایش این فصل پرسپولیس با پنج گل زده، قهرمانی نیم‌فصل را به این باشگاه هدیه داد. آنها روبه‌روی نساجی بی‌نقص بازی کردند و در هر دو نیمه کاملا برتر از حریف بودند. نکته تکراری این بازی نسبت به نبرد قبلی قرمزها، درخشش دوباره محمد عمری بود. پدیده جوانی که همانند هفته گذشته در ترکیب ثابت تیم یحیی قرار گرفت و این بار هم بهترین بازیکن تیمش در جریان مسابقه بود. عمری این روزها به یک راه نجات بسیار مهم برای پرسپولیس تبدیل شده است.

آریا رهنورد

  

پرسپولیسی‌ها نبرد با نساجی را خیلی خوب شروع کردند اما تنها لحظاتی بعد از زدن گل اول، گل تساوی را خوردند و حتی چیزی نمانده بود بازی به سود حریف شمالی قرمزها شود. در این لحظات سخت اما درخشش یک ستاره جوان، همه چیز را برای پرسپولیس عوض کرد. محمد عمری باز هم درخشید و با بیشترین استفاده از کم‌ترین اشتباه حریف، دو بار توپ را از روی خط دروازه نساجی عبور داد. عمری حالا در دو حضور ثابت در ترکیب پرسپولیس، سه گل به ثمر رسانده است. آن هم در شرایطی که یورگن لوکادیای یک میلیون دلاری در دو بازی اولش برای قرمزها یک گل زده بود. قرار نیست این مقایسه تا پایان فصل ادامه داشته باشد. قرار نیست آمار یک فوتبالیست جوان با یک مهاجم کارکشته مقایسه شود اما عمری حالا فقط چند گل دیگر تا رسیدن به آمار لوکادیا در این فصل فاصله دارد و اگر همین‌طور به درخشیدن ادامه بدهد، حتی شانس خوبی برای رسیدن به کورس آقای گلی خواهد داشت.

در مورد او، نباید با شتاب‌زدگی قضاوت کرد اما نباید این نکته را هم از یاد برد که داستان عمری، دیروز و امروز شروع نشده است. او سال‌های زیادی در رده‌های پایه پرسپولیس جنگیده و چند سال هم پشت خط تیم اصلی مانده و حالا ناگهان صاحب یک فرصت بزرگ شده و به بهترین شکل نیز از این فرصت استفاده کرده است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که رفتن لوکادیا اتفاق خوبی برای پرسپولیس بوده اما این ماجرا حالا به حضور ثابت یک ستاره جوان در ترکیب قرمزها منجر شده است. بازیکنی که دستمزدش برای کل فصل از دستمزد لوکادیا برای هر مسابقه، کم‌تر است. یورگن در بهترین حالت تا پایان قراردادش در این باشگاه می‌ماند و سپس پرسپولیس را ترک می‌کرد اما عمری می‌تواند یک اسم جذاب با یک آینده طولانی در باشگاه پرسپولیس باشد و برای چندین سال در ترکیب این تیم بدرخشد.

درخشش عمری، شاید حتی فلسفه مربیگری یحیی را هم عوض کند. یحیی اساسا در این باشگاه جوانگرایی خاصی انجام نداده و به ندرت به ستاره‌های کم سن و سال اعتماد کرده است. عمری اما درست همان بازیکنی است که می‌تواند این معادله را به هم بزند و همه چیز را عوض کند

درخشش عمری، شاید حتی فلسفه مربیگری یحیی را هم عوض کند. او در پرسپولیس کم‌تر به نفرات جوان بازی داده و همیشه سراغ نفرات مطمئن رفته است. یحیی اساسا در این باشگاه جوانگرایی خاصی انجام نداده و به ندرت به ستاره‌های کم سن و سال اعتماد کرده است. عمری اما درست همان بازیکنی است که می‌تواند این معادله را به هم بزند و همه چیز را عوض کند. او از یک سو بازیکنی بسیار دونده است که قدرت پرسینگ تیم گل‌محمدی را بالا ‌می‌برد و میزان تحرک او در زمین قابل مقایسه با میزان تحرک بازیکنی مثل لوکادیا نیست. علاوه بر این، درخشش بازیکنی مثل عمری این پیام را به سایر مهره‌های جوان پرسپولیس می‌رساند که آنها نیز بالاخره شانس دلخواه‌شان را در این تیم به دست خواهند آورد.

درست همان‌طور که آقای گل رده جوانان و امید این تیم یعنی علیرضا خدادادی نیز این اواخر به تیم اصلی راه پیدا کرده است. مرد اول نیمکت پرسپولیس، حالا یک راز بزرگ را کشف کرده است. اینکه موفقیت در فوتبال ایران الزاما به خریدهای گرانقیمت و مهره‌های باتجربه وابسته نیست. اینکه یک مربی در کنار همه وظایفی که در تیم دارد، باید روی پرورش ستاره‌های جدید نیز کار کند و این ماموریت را به شدت  جدی بگیرد.

تغییر ادبیات یحیی گل‌محمدی در دو هفته گذشته، نتیجه درخشش محمد عمری در زمین مسابقه بوده است. او از «حتما چند مهاجم درجه یک جذب می‌کنیم» به جمله‌ای شبیه:«احتمالا مهاجم می‌گیریم» رسید و از این جمله نیز به اینجا رسید که در آخرین کنفرانس خبری‌اش گفت:«شاید دیگر مهاجم نخریدیم!». قرمزها همین حالا شیخ دیاباته را دارند که از شروع نیم‌فصل دوم می‌تواند برای این تیم به میدان برود، عیسی آل‌کثیر نیز در ادامه راه به ترکیب پرسپولیس اضافه خواهد شد. محمد عمری هم پست وینگر چپ را برداشته و عملا این بخش از زمین را متعلق به خودش کرده است. درخشش، دوندگی و انگیزه این ستاره، کاری کرده که تیم جان تازه‌ای در فاز هجومی بگیرد. البته که نباید انتظارها از او نیز به شکل غیرمنطقی بالا برود. عمری در این دو بازی درخشیده، چون فشاری روی شانه‌هایش نبوده اما بدون شک از این به بعد نگاه مدافعان حریف به او نیز تغییر خواهد کرد. محمد باید به آهستگی رشد کند و روند تدریجی‌اش را نیز از دست ندهد. پرسپولیسی‌ها باید به شدت مراقب این بازیکن باشند. بازیکنی که اگر به درستی مورد محافظت قرار بگیرد، آینده این تیم را رقم خواهد زد.