مسی، مردی برای همه جام‌ها

سرانجام فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار شد. فینالی که قطعا در تاریخ فوتبال ماندگار شد و یکی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین مسابقات را به تماشاچی‌ها هدیه کرد. در نبرد قهرمانی جام بیست‌ودوم، فرانسه و آرژانتینی به مصاف هم رفتند که با تمام سلول‌های‌شان می‌خواستند فاتح جام جهانی شوند. این نبرد تمام‌عیار را اما درنهایت این آلبی سلسته بود که به سود خود به پایان برد تا دیگر در دنیای فوتبال چیزی نباشد که مسی به آن نرسیده باشد. استادیوم لوسیل، همیشه در ذهن لئو خواهد ماند.

آریا طاری

 

از شکست اول تا برد آخر

زمانی که آرژانتین در نخستین بازی مرحله گروهی، برابر عربستان شکست خورد، خیلی‌ها از فتح جام توسط مسی و یارانش ناامید شدند. این تیم اما با وجود برخی ضعف‌های دفاعی بازگشت خوبی به جام داشت و به هیچ تیمی اجازه نداد که حضور در فینال را از آنها بگیرد. در این مسیر آرژانتینی‌ها بیش از هر کسی به لئو مسی و امیلیانو مارتینس مدیون هستند. مسی بی‌رحمانه و با خونسردی دروازه رقبا را باز می‌کرد و پاس گل می‌داد و مارتینس هم چه در جریان بازی و چه وقتی کار به ضربه‌های پنالتی می‌کشید، در چارچوب دروازه آرژانتینی‌ها مقتدر نشان می‌داد.

بعد از حذف پرتغال از جام و جاری شدن اشک‌های کریستیانو رونالدو، مسی به هیچ عنوان نمی‌خواست این تصاویر با چهره او تکرار شوند. او برای انتخاب خنده و جاودانه شدن، محکوم به قهرمان شدن در جهان بود. این اتفاق سرانجام در جام جهانی که دیگر شاهد تب و تاب مارادونا نبود، رقم خورد و یکی از شیرین‌ترین اتفاقات دوران ملی مسی را برایش ثبت کرد.

زمانی که آرژانتین در نخستین بازی مرحله گروهی، برابر عربستان شکست خورد، خیلی‌ها از فتح جام توسط مسی و یارانش ناامید شدند. این تیم اما با وجود برخی ضعف‌های دفاعی بازگشت خوبی به جام داشت و به هیچ تیمی اجازه نداد که حضور در فینال را از آنها بگیرد

جنگ اول،

به از صلح آخر

آرژانتین در حمایت مثال‌زدنی هوادارانش، با سه مهاجم وارد زمین شد تا از همان دقیقه اول کار را برای حریف سخت کند. با این حال ریسک لیونل اسکالونی برای به زمین فرستادن آنخل دی‌ماریا برای نخستین بار در مسابقه حذفی، کمی هواداران را نگران کرد. این ریسک البته جواب داد و دی‌ماریا توانست با گرفتن پنالتی، زمینه اولین گل آرژانتین و بازی را ایجاد کند. مسی که علاوه بر قهرمانی به دنبال آقای گلی هم بود، پشت ضربه پنالتی ایستاد و توپ را در دقیقه 23 به تور دروازه یوریس چسباند تا ششمین گلش در قطر را به ثمر برساند. فوق‌ستاره آرژانتین که رکورددار حضور در مسابقات جام‌جهانی شد (26)، در این دیدار شاهد شکسته شدن رکورد اهدای پنالتی به یک تیم در تاریخ جام‌جهانی هم بود. پس از 44 سال، برای یک تیم در یک جام، پنج پنالتی گرفته شد که این رکورد سهم آرژانتین بود.

بعد از این گل، فرانسوی‌ها سعی کردند کم کم به بازی مسلط شوند اما درست 13 دقیقه بعد اشتباه اوپامکانو در نیمه زمین، گل دوم آرژانتین را به دنبال داشت. شاگردان اسکالونی در دقیقه 36 توپ را پس گرفتند و به مک آلیستر در میانه زمین رساند. آلیستر توپ را به کاپیتان سپرد و مسی با پاسی تک‌ضرب و دیدنی، خولین آلوارس را صاحب توپ کرد. فرار مک ‌آلیستر به سمت دروازه فرانسه، باعث شد آلوارس به خوبی او را پیدا کند و پس از یک پاس عمقی دقیق، خودِ مک‌آلیستر توپ را در موقعیتی تک به تک به دی‌ماریا سپرد و بهترین بازیکن آرژانتین در نیمه نخست، نتیجه بازی خوبش را دید. دی‌ماریا در هر سه فینال اخیر آرژانتین که با پیروزی این تیم همراه شده گلزنی کرده است. ابتدا کوپا آمریکای 2022، سپس فینالیسیمای بین‌قاره‌ای و حالا قهرمانی در جام‌جهانی!

با قهرمانی جام جهانی، حالا لیونل مسی صاحب همه عناوین در فوتبال شده است. او هر سه جام ممکن با آرژانتین را برده و پیش از این، در رده زیر 23 سال قهرمان المپیک هم شده است. او در رده باشگاهی هم به همه عناوین رسیده است

کام‌بک در یک دقیقه

پس از گل دوم، دشان که از سبک بازی تیمش راضی نبود، برای دفاع از عنوان قهرمانی تیمش دست به تعویض زد. تعویض‌هایی ریسک‌پذیر که البته اثرگذار بود. با این حال فرانسه تا دقیقه 80 نتوانست دروازه آرژانتین را باز کند. امباپه از این دقیقه بیدار شد و توانست طی سه دقیقه تیمش را یک تنه با حریف برابر کند. در این دقیقه فرانسه صاحب ضربه پنالتی شد و امباپه آن را تبدیل به گل کرد. این در حالی است که مارتینس هم جهت توپ را درست تشخیص داد و هم توپ را لمس کرد اما موفق به مهار آن نشد. در این لحظه چهره امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه که برای تماشای فینال به قطر رفته بود، دیدنی بود. او که جزو سیاستمدارهای به شدت فوتبالی است، مثل بازیکنی که گل را به ثمر رسانده پرهیجان ظاهر شد.

در فاصله کم‌تر از یک دقیقه از گلزنی فرانسه، خروس‌ها به گل مساوی رسیدند تا یک کام‌بک تماشایی را رقم بزنند. کومان به محض گرفتن توپ از مسی، آن را به امباپه رساند و ستاره فرانسوی پس از یک و دوی دیدنی با مارکوس توران، با یک ضربه دقیق از میانه زمین، برای دومین بار دروازه مارتینس را باز کرد تا امید را در تیمش زنده کند. کیلیان 23 ساله پس از واوا در سال 1962، تبدیل به دومین بازیکن تاریخ شد که در دو فینال پیاپی جام‌جهانی گلزنی می‌کند. در تاریخ جام‌های‌جهانی، فقط پنج بازیکن توانسته‌اند سه گل در فینال به ثمر برسانند و امباپه پس از جف هرست، واوا، پله و زیدان، به این مهم دست یافته است.

تساوی در وقت‌های اضافه

در وقت‌های اضافه دوم، هیجان حرف اول را در زمین می‌زد. در دقیقه 109 مسی توپ را وارد دروازه فرانسه کرد تا اشک شوق از چشمان آرژانتینی‌ها به خصوص دی‌ماریا که روی نیمکت نشسته بود، جاری شود. با این گل آرژانتینی‌ها خودشان را قهرمان جام دیدند اما فرانسه حریفی نبود که به این راحتی دست از جام بکشد. برخورد توپ به دست مدافعان آرژانتین، باعث شد مارچینیاک در اعلام ضربه پنالتی هت‌تریک کند و امباپه این‌بار توپ را خلاف جهت تشخیص امی مارتینس، به تور چسباند تا باز هم نتیجه را بازگرداند. با هت‌تریک در این دیدار، امباپه دومین بازیکن تاریخ شد که در دیدار فینال 3 گل به ثمر می‌رساند و پس از 56 سال به رکورد جف هرست رسید. او همچنین اولین بازیکن تاریخ است که تعداد گل‌هایش در دیدار فینال را به عدد چهار می‌رساند.

ضیافتی برای آلبی سلسته

روشن شدن قهرمان توسط ضربه‌های پنالتی، ضیافتی دلنشین برای آرژانتین بود. این برای سومین بار در تاریخ بود که چهره قهرمان با ضربات پنالتی مشخص می‌شد. پیش از این برزیل در جام جهانی 1994 و ایتالیا در جام جهانی 2006 توانسته بودند با پیروزی در پنالتی‌ها، صاحب جام طلایی شوند. امی مارتینس با درخشش در دروازه، این تورنمنت را به بهترین شکل برای خود و تیمش به پایان برد و جام را پس از 20 سال به مسی و مردمش هدیه داد.

دشان و اسکالونی،

مردان شایسته نیمکت

دیدیه دشان و لیونل اسکالونی هر دو نشان دادند شایسته نشستن روی نیمکت تیم‌های ملی فینالیست‌های جام جهانی هستند. دو مردی که در رسیدن تیم‌های‌شان به گام آخر جام بسیار تاثیرگذار بودند. در این بین دشان که فاصله‌ای تا شکست در فینال نداشت، با تعویض‌هایی که انجام داد، به همتایش در آرژانتین درس مربیگری داد. دشان با بیرون کشیدنِ گریزمان که در این دیدار به خوبی مهار شده بود، گره بازی را گشود و شاید اگر درخشش دروازه‌بان‌ها نبود، کار به وقت اضافه هم نمی‌کشید.

نکته مهم درباره دشان اما این است که او پس از 10 سال، به پایان مهلت قراردادش با فدراسیون فوتبال فرانسه رسیده است. دشان امیدوار بود در قطر، قهرمانی جام جهانی را تکرار کند اما با قبول شکست برابر آرژانتین، پاسخی به ادامه کارش در تیم ملی فرانسه نداد. امانوئل مکرون امیدوار است دشان به کارش ادامه دهد اما طبق اعلام مدیربرنامه‌های این سرمربی، دشان پس از چند روز استراحت درباره آینده‌ و اینکه قصد دارد در یورو هم روی نیمکت تیم ملی کشورش حضور داشته باشد یا خیر، تصمیم‌گیری کند.

تاج روی سر مسی،‌

آینده برای کیلیان

با قهرمانی جام جهانی، حالا لیونل مسی صاحب همه عناوین در فوتبال شده است. او هر سه جام ممکن با آرژانتین را برده و پیش از این، در رده زیر 23 سال قهرمان المپیک هم شده است. در رده باشگاهی هم جام و عنوانی نیست که مسی به دست نیاورده باشد تا رسما نام او به عنوان پرافتخارترین بازیکن فوتبال در تاریخ مطرح شود. از سوی دیگر آمارهایی که امباپه ثبت کرده، او را یک بازیکن بازنده نشان نمی‌دهد. ستاره خروس‌ها که رقابت آقای گلی را از مسی برد، در این دوره از رقابت‌ها 29 شوت را به سمت دروازه رقبای تیم ملی کشورش فرستاد و 11 بار موفق به خلق موقعیت مسلم گل شد. کیلیان در اوج جوانی قهرمانی جهان را در روسیه تجربه کرد و اگر در مسیر درست بماند، آینده از آن اوست.