ژاپن در دومین مسابقه‌اش در جام جهانی بازنده شد. به نظر می‌رسید آنها حریف را دستکم گرفته بودند و با غرور وارد زمین شدند.

محال به نظر می‌رسید که تیمی با سابقه شکست دادن آلمان در بازی نخست، دومین نبرد را به تیمی واگذار کند که در دیدار اول هفت گل از اسپانیا خورده بود. این گل، معادله‌های گروه را به هم زد و شرایط ژاپن را تغییر داد. تیمی که قرار بود این هفته صعودش را قطعی کند، حالا فاصله زیادی با حذف شدن نخواهد داشت.

مهم‌تر از این نتیجه اما رفتار حیرت‌انگیز طرفداران ژاپن در جام جهانی است. همه آنها برای مسابقه با کاستاریکا، به همراه یک پلاستیک آبی رنگ وارد استادیوم شدند و بلافاصله بعد از پایان بازی، زباله‌ها را جمع کردند و استادیوم را تمیز تحویل میزبان دادند. این رفتاری است که تقریبا در هیچ تماشاگری در تیم‌های دیگر دیده نمی‌شود. رفتاری فراتر از فوتبال که سامورایی‌ها را به محبوب‌ترین هواداران کشورهای میزبان در جام‌های مختلف بدل می‌کند.

اگر تصور می‌کنید ماهیت جام جهانی فقط به فوتبال گره خورده، سخت در اشتباه هستند. فوتبال چیزی فراتر از این است و گاهی مسائل جانبی حتی بیشتر از اتفاقات زمین مربوط می‌شوند.

جام جهانی بهترین فضا برای به نمایش گذاشتن فرهنگ و  تمدن هر کشور است و ژاپنی‌ها این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهند. حتی تیم ملی این کشور نیز بعد از ترک رختکن، همه چیز را کاملا پاکیزه و مثل روز اول تحویل می‌دهد. این علاقه به نظافت و اهمیت قائل شدن برای آن، بخشی از فرهنگ ژاپن است. کشوری که پرجمعیت‌ترین شهر دنیا را در اختیار دارد اما حتی خیابان‌های این شهر نیز بسیار تمیز به نظر می‌رسند. همین رفتار خوب موجب شد خیلی از قطری‌ها هم در جام طرفدار ژاپن باشند و انتظار صعود این تیم به دور بعدی رقابت‌ها را بکشند.

شرایط برای این تیم اما کمی پیچیده شده است. این تیم باید در روز پایانی روبه‌روی اسپانیا قرار بگیرد و با این وضعیت، بعید است که شانس زیادی برای رفتن به دور بعدی داشته باشد.

اگر ژاپن بتواند در دیدار آخر برنده شود، قطعا به مرحله بعدی می‌رود اما بردن تیمی مثل اسپانیا اصلا ساده نیست. این یک لغزش بسیار بدموقع برای این کشور بود. هرچند که رفتار خوب طرفداران فوتبال که از این کشور راهی قطر شده‌اند، کاری کرده تا آنها محبوبیت زیادی به دست بیاورند و فرهنگ‌شان را نیز به دنیا نشان بدهند.

این وضعیت تیم ملی ژاپن است. تیمی که جام را عالی شروع کرد و بد ادامه داد. با این حال هیچ اتفاقی در زمین، موجب نمی‌شود که هواداران این کشور دست از رفتار زیبای همیشگی‌شان بردارند.

آنها در برد و باخت، کاملا مشابه عمل می‌کنند و همیشه به لحاظ رفتاری، تیم جذاب و متفاوتی هستند. یک جمعیت منسجم که در یک راستا قدم برمی‌دارند و همیشه می‌دانند که باید چطور بهترین تصمیم را برای خودشان بگیرند. تصمیمی که هویت کشورشان را به همه دنیا نشان می‌دهد.