نبرد با تیم ملی مراکش، هفتمین حضور تاریخ تیم ملی فرانسه در نیمه‌نهایی جام جهانی به شمار می‌رود. آنها استاد حضور در این مرحله هستند و داستان جالبی در این تورنمنت دارند. فرانسه در اولین تجربه‌های نیمه‌نهایی مدام شکست می‌خورد و ناکام می‌شد و اصلا سابقه خوبی در این مرحله نداشت اما از یک جایی به بعد، آنها تسلط کافی را برای عبور از این مرحله به دست آوردند. از نیمه‌نهایی رد شدند و حتی طعم بردن جام را نیز چشیدند. فرانسه در این دو دهه، دو بار روی سکوی اول جام جهانی رفته است.

 آریا طاری

 

 

تحقیر در سوئد

فرانسه اولین بار در جام جهانی 1958 سوئد به نیمه‌نهایی جام جهانی رسید. آنها در دور گروهی دو برد و یک شکست را تجربه کردند و در یک‌چهارم نهایی نیز به راحتی ایرلند شمالی را شکست دادند. فرانسه اما در آن دوره در نیمه‌نهایی به یک برزیل آماده و مهارنشدنی برخورد کرد. تیمی که با داشتن پله و چند ستاره دیگر، عملا غیرقابل توقف بود. برزیل در آن مسابقه توانست پنج بار دروازه فرانسه را باز کند تا در اولین نیمه نهایی تاریخش در جام جهانی با پنج گل تحقیر شود. آن روز فونتین و پلاتینی تنها گل‌های فرانسه را زدند. تیمی که بازی را واگذار کرد و البته با زدن 6 گل به آلمان در دیدار رده‌بندی، روی سکوی سوم این مسابقه‌ها قرار گرفت.

شکست میلی‌متری

فرانسه سال‌های خوبی را سپری نمی‌کرد و در دو جام جهانی متوالی، در همان دور گروهی از تورنمنت کنار رفته بود. آنها اما در جام جهانی 82 اسپانیا شرایط متفاوتی را تجربه کردند و تا مرحله نیمه‌نهایی به درخشیدن ادامه دادند. آنها به سختی از دور اول گروهی رد شدند اما در دور دوم گروهی، اتریش و ایرلند را بردند تا به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی بروند. فرانسه در نیمه‌نهایی با آلمان روبه‌رو شد و با این تیم به تساوی سه-سه دست پیدا کرد. در پنالتی‌ها اما این آلمان بود که حریف را شکست داد تا به دیدار فینال برسد. فرانسوی‌ها این بار در رده‌بندی نیز موفق نبودند و در این جدال به لهستان باختند تا تیم چهارم جام جهانی 1982 باشند.

کابوس بی‌پایان

باز هم نیمه‌نهایی و باز هم شکست. فرانسه یکی از چهار تیم پایانی جام جهانی 86 مکزیک بود. تیمی که در گروه دو برد و یک تساوی به دست آورد، در یک‌هشتم نهایی، ایتالیا را برد و در یک‌چهارم نیز در پنالتی‌ها به برزیل غلبه کرد. حریف آنها در نیمه‌نهایی باز هم تیم ملی آلمان بود و باز هم چیزی به جز شکست انتظار این تیم را نمی‌کشید. فرانسه این بار با نتیجه دو بر صفر بازنده شد. این سومین نیمه‌نهایی فرانسه بود و سومین شکستی که در این مرحله برای این تیم اتفاق افتاد. تا پایان این دوره، فرانسه هرگز موفق به عبور از نیمه‌نهایی نشده بود. آنها تصور می‌کردند که حضور در این مرحله، یک کابوس همیشگی برای این تیم بوده است.

و سرانجام... رویا!

جام جهانی 98، شاید مهم‌ترین جام جهانی تاریخ برای فرانسه بود. آنها در این دوره میزبان جام بودند و برای اولین بار در تاریخ، اسم‌شان را به عنوان تیم قهرمان به فهرست تیم‌های قهرمان این جام اضافه کردند. فرانسه که هر سه بازی‌اش در دور گروهی را برده بود، در اولین بازی حذفی به پاراگوئه غلبه کرد. حریف آنها در یک‌چهارم نهایی تیم ملی ایتالیا بود. تیمی که در پنالتی‌ها روبه‌روی فرانسه بازنده شد. سرانجام بازی نیمه‌نهایی از راه رسید و خروس‌ها روبه‌روی تیم شگفتی‌ساز کرواسی قرار گرفتند. وقتی کرواسی به گل اول رسید، تصور می‌شد یک شکست دیگر در این مرحله برای فرانسه اتفاق می‌افتد اما این تیم با دو گل تورام به بازی برگشت و یک برد جذاب و دلچسب را مقابل تیم بلاژویچ جشن گرفت.

جادوی زیزو

فرانسه در جام جهانی 2006 نیز تیم بسیار خوبی بود. تیمی که در یک‌چهارم نهایی، برزیل را مات و مبهوت کرد تا فینالیست تورنمنت شود. زیزو و فرانسوی‌ها در نیمه‌نهایی نیز پرتغال را شکست دادند. زین‌الدین زیدان که بهترین بازیکن آن دوره جام بود، تنها گل این مسابقه را به ثمر رساند تا فرانسه بتواند از دیدار حساس نیمه‌نهایی عبور کند. آنها برای فینالیست شدن در آن جام، یک نسل پرستاره از فوتبال پرتغال را کنار زدند.

کپی برابر اصل

آن‌چه در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 2018 برای فرانسه اتفاق افتاد، شباهت زیادی به نیمه‌نهایی 2006 داشت. این بار هم فرانسه با یک گل حریفش را برد و بازی نسبتا احتیاط‌آمیزی را به نمایش گذاشت. تنها گل فرانسوی‌ها را در نبرد با بلژیک سامی اومتیتی به ثمر رساند. بدون شک این مهم‌ترین گل زندگی این مدافع میانی بود. این سومین برد پیاپی فرانسه در نیمه‌نهایی‌ها بعد از سه شکست این تیم در سه نیمه‌نهایی اول به شمار می‌رفت.