آریا طاری

لید: نیمکت‌نشینی رونالدو در پرتغال، اتفاقی بود که شاید هواداران فوتبال را شگفت‌زده کرد اما بسیاری از طرفداران تیم ملی پرتغال انتظارش را داشتند. چراکه در یک نظرسنجی در روزنامه مشهور آبولا، 70 درصد پرتغالی به نیمکت‌نشینی رونالدو در جام جهانی رای داده بودند. فرناندو سانتوس نیز به این تصمیم احترام گذاشت و رونالدو را از ترکیب اصلی تیمش بیرون برد. نتیجه این تصمیم، یک نمایش رویایی برای پرتغال و زدن 6 گل توسط این تیم به سوئیس بود. شاید کمی تلخ باشد اما به نظر می‌رسد که دیگر باید بپذیریم تیم ملی پرتغال بدون کریس، تیم بهتری خواهد بود!

شاهکار گونسالو راموس در جریان بازی سوئیس و پرتغال، همه هواداران جام جهانی را به وجد آورد. او تبدیل به اولین بازیکنی شد که در این جام موفق به ثبت هت‌تریک می‌شود. راموس دومین گلزن جوان تاریخ پرتغال در جام جهانی شد و همچنین توانست بعد از اوزبیو، تبدیل به دومین بازیکن تاریخ پرتغال شود که در مراحل حذفی جام جهانی هت‌تریک کرده است. او کاری را انجام داد که حیرت‌آور به نظر می‌رسید و هر سه گلش نیز به زیبایی وارد دروازه سوئیس شد. او اصلی‌ترین عامل پیروزی پرتغال در این نبرد بود. نکته جالب اینکه همزمان با درخشش این پسر 21 ساله، ستاره 39 ساله خط دفاعی پرتغال هم در این نبرد موفق به گلزنی شد. پپه در همین بازی دومین گلزن مسن تاریخ جام جهانی لقب گرفت و با گلزن قبلی این تیم روبه‌روی سوئیس، 18 سال اختلاف سنی داشت! با این نمایش رویایی از گونسالو، دیگر بعید به نظر می‌رسد که رونالدو به ترکیب اصلی تیم برگردد. شاید اگر او در این بازی یک نمایش معمولی داشت، کریس خیلی زود دوباره فیکس می‌شد اما به نظر می‌رسد که تا پایان حضور رونالدو در این تورنمنت، کریس دیگر به ترکیب اصلی برنمی‌گردد. رونالدو به دلیل عدم مشارکت در پرس بالای زمین پرتغال، از ترکیب اصلی تیم خارج شد و این کار، موجب شد تحرک بیشتری به این تیم اضافه شود. این تصمیم نتیجه بسیار خوبی برای تیم داشت و موجب شد پرتغالی‌ها با یک نمایش شناور و مبتنی بر دوندگی، به راحتی حریف را شکست بدهند. این یکی از بهترین نمایش‌های فردی جام بود که به خلق «دومین» برد یک طرفه این مسابقه‌ها ختم شد. پرتغال با این نمایش نشان داد که یک مدعی بسیار جدی برای بردن این جام به شمار می‌رود و می‌تواند تا دیدار فینال نیز بخشی از این رقابت‌ها باشد.

گونسالو راموس در حالی در این نبرد هت‌تریک کرد که اولین حضور ثابتش در یک بازی جام جهانی را پشت سر می‌گذاشت. قبل از او فقط میرو کلوزه در جام جهانی 2002 موفق به انجام این کار شده بود. او یک استعداد تازه نشان داد و چهره‌اش را به دنیای فوتبال معرفی کرد. گونسالو همه عمرش را در باشگاه بنفیکا پشت سر گذاشته و قبل از این در همه رده‌های سنی نیز برای پرتغال به میدان رفته است. او از همین حالا یک مدعی جدی برای بردن کفش طلای جام خواهد بود. راموس شانس زیادی برای تبدیل شدن به پدیده جام نیز دارد و بعید نیست که خیلی زود، لباس یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی را به تن کند. کاری که راموس در این بازی انجام داد، شگفت‌انگیز بود. رونالدو اما حتی در روز نیمکت‌نشینی نیز بسیار مورد توجه قرار داشت. تقریبا هیچ نیمکت‌نشینی در جام نبوده که این‌چنین مورد توجه دوربین‌ها قرار بگیرد. عکاس‌ها از همان شروع بازی به شدت روی کریس زوم بودند و دوربین‌ها بارها چهره او را به تصویر کشیدند. کریس در زمان ورود به زمین نیز به شدت مورد توجه همه قرار داشت و سکوها نیز به محض حضور او در میدان به حالت انفجار درآمدند. شاید رونالدو دیگر به کار تیم ملی پرتغال نیاید اما هنوز هم سرمربی تیم و بازیکنان و هواداران، او را یکی از بهترین‌های دنیا می‌دانند.

به نظر می‌رسد که پذیرفتن این حقیقت تلخ دیگر عملا اجتناب‌ناپذیر شده است. کریس به پایان راه رسیده و دیگر نمی‌توان نیمکت‌نشینی او در یونایتد را به اختلاف شخصی با تن هاگ ربط داد. او دیگر به انتهای راه نزدیک شده و شاید خیلی زود حتی از فوتبال اروپا نیز جدا شود. این نیمکت‌نشینی یک نشانه است که نباید نادیده‌اش گرفت. کار کریس تقریبا تمام شده و شاید او در پایان این جام با تیم ملی وداع کند. خود این بازیکن البته بارها تاکید کرده که می‌خواهد با پرتغال به رقابت‌های دو سال آینده یورو نیز برود. شاید نتیجه پرتغال در جام جهانی در این تصمیم، کلیدی باشد. اگر پرتغالی‌ها دست به یک کار بزرگ بزنند و یک شاهکار خلق کنند، کریس انگیزه‌اش برای وداع را پیدا کند. در غیر این صورت، شاید او در تیم باقی بماند و در یورو نیز به میدان برود اما نمی‌توان انتظار داشت که کاپیتان، همان ستاره بزرگ قبلی برای تیم ملی باشد.

 

سوتیتر: کاری که راموس در این بازی انجام داد، شگفت‌انگیز بود. رونالدو اما حتی در روز نیمکت‌نشینی نیز بسیار مورد توجه قرار داشت. تقریبا هیچ نیمکت‌نشینی در جام نبوده که این‌چنین مورد توجه دوربین‌ها قرار بگیرد