این آسیایی‌های خطرناک!‌

حالا که کار تیم ملی ایران در جام جهانی به پایان رسیده، ملی‌پوشان باید تمام تمرکز خود را معطوف جام ملت‌های آسیا کنند. مسابقاتی که حدود یک سال دیگر برگزار می‌شود و قطر میزبان آن است. طبیعتا استادیوم‌های لوکسی که قطری‌ها برای جام جهانی ساخته‌اند و هزینه‌های بسیاری کردند نباید بدون میزبانی از یک تورنمنت دیگر تغییر کاربری بدهند. در هر حال میزبان بودن قطر به این معناست که مثل جام جهانی، جام ملت‌های آسیا هم در فصل زمستان برگزار می‌شود. موضوعی که می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای تیم‌ها ایجاد کند. تیم ملی ایران تازه از قطر برگشته و هنوز هیچ‌چیز درباره وضعیتش اعلام نشده است. مدیران فدراسیون موضع رسمی درباره نیمکت ایران نگرفته‌اند و مشخص نیست که کی‌روش به کارش در راس تیم ملی ادامه می‌دهد یا شاهد تغییر روی نیمکت خواهیم بود. در هر حال، وضعیت کادر فنی به هر شکلی باشد، به نظر می‌رسد باید منتظر سخت‌ترین دوره جام ملت‌ها باشیم. آسیایی‌ها در جام جهانی نشان دادند که چقدر پیشرفت کرده‌اند و طبیعتا ایران کار آسانی مقابل تیم‌های قدرتمند قاره کهن نخواهد داشت. در همین راستا نگاهی خواهیم داشت، به رقبای آسیایی که در انتظار جام آسیایی هستند.

آریا طاری

 

عربستان به دنبال تکرار شگفتی

 

تیم ملی عربستان با شروع طوفانی که در جام جهانی داشت، به نخستین تیم شگفتی‌ساز جام تبدیل شد. شاگردان هروه‌ رنار توانستند در بازی اول آرژانتین را با تمام ستاره‌هایش شکست بدهند. کاری سخت که با یک کام‌بک تماشایی از سوی آنها رقم خورد. سبزپوشان عربستانی با اینکه نتوانستند طوفان خود را در جام ادامه بدهند، اما باز هم نشان دادند که تیم شایسته‌ای هستند و از آمادگی بالایی برخوردارند. برد تاریخی آنها برابر آرژانتین آغازگر مسیر تازه‌ای برای آنهاست که جام ملت‌های آسیا هم نقطه مهمی در این مسیر برای‌شان به حساب می‌آید.

ژاپن شمشیر را از رو بسته

ژاپنی‌ها بدون شک یکی از بهترین‌ تیم‌های آسیا هستند و حتی این شایستگی را دارند که در صدر جدول بهترین‌ها قرار بگیرند. آنها با شکست دادن آلمان در نخستین بازی جام جهانی خیلی زود شگفتی‌ساز شدند و لقب غول‌کش را به دست آوردند. ژاپن که در جام جهانی در گروه مرگ قرار داشت، با از پیش رو برداشتن آلمان و اسپانیا، خودشان را با شایستگی به جمع 16 تیم برتر جام رساندند. طبیعی است که آنها با پایان کارشان در قطر، خیلی زود برای جام ملت‌های آسیا آماده شوند تا این بار به جای نایب‌قهرمانی، عنوان قهرمانی را به دست بیاورند.

استرالیا دوباره قهرمانی می‌خواهد

تیم ملی استرالیا یکی دیگر از آسیایی‌ها بود که نامش با شگفتی‌سازی در قطر همراه شد. آنها در گروهی که دانمارک به عنوان مدعی حضور داشت، خودشان را به مرحله حذفی رساندند. شاگردان گراهام آرنولد با 6 امتیاز و فقط به دلیل باخت به فرانسه در بازی مستقیم، در رده دوم گروه قرار گرفت. اما مهم این است که کانگوروها در مرحله یک‌هشتم نهایی حضور دارند. پسران آرنولد قصد ندارند به زودی به ماجراجویی‌شان در قطر پایان بدهند اما بعد از بسته شدن پرونده جام جهانی، برنامه‌ریزی‌شان روی جام ملت‌ها خواهد بود. استرالیا در سال 2015 قهرمان جام ملت‌ها شده و به نظر می‌تواند در جام ملت‌ها دوباره برای قهرمانی تلاش کند.

کره‌جنوبی؛ رقیبی برای همیشه

کره جنوبی دیگر تیم آسیایی است که حتما حرف‌های زیادی در جام ملت‌های آسیا خواهد داشت و حریف آسانی نخواهد بود. کره‌ای‌ها شب گذشته در آخرین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی به مصاف پرتغال رفتند. بعد از پایان جام جهانی، تمرکز آنها برای موفقیت در جام ملت‌ها خواهد بود و مطمئنا با توجه به نمایش‌های اخیر کره‌جنوبی، آنها هم می‌توانند رقیب سرسختی برای تیم ملی ایران در رقابت‌های پیش‌رو باشند.