انگیزه‌سازی انتقادی

کارلوس کی‌روش دوباره به همان چهره همیشگی تبدیل شده است. مردی که منتظر کوچک‌ترین بهانه است تا تیمش را به نقطه اوج اتحاد برساند. بهانه تازه سرمربی تیم ملی ایران، گفت‌وگوی کلینزمن با برنامه گری لینه‌کر بوده است. کی‌روش به شدت به این گفت‌وگو واکنش نشان داده و در یک پست اینستاگرامی به سبک و سیاق همیشگی خودش از خجالت ستاره سابق تیم ملی آلمان درآمده است. نکته کلیدی اینجاست که کلینزی چندین سال سرمربی تیم ملی آمریکا بوده و همین حالا نیز در این کشور زندگی می‌کند. اعلان جنگ علیه این چهره، عملا به معنی اعلان جنگ علیه آمریکا از سوی سرمربی تیم ملی است.

آریا رهنورد

 

بازگشت تیم ملی بعد از نتیجه تلخ روبه‌روی انگلیس، به نوعی کارلوس کی‌روش بود. مردی که حتی بعد از آن شکست دردناک، ستاره‌های تیمش را سرزنش نکرد. آنها را کنار هم جمع کرد، حلقه اتحاد تشکیل داد و توانست همه چیز را عوض کند. تیم آسیب‌پذیر مسابقه اول، با قدرت به سراغ مسابقه دوم رفت و پس از تنها چند روز، کاملا متحول شد.

کی‌روش حالا در آستانه دیدار حساس و سرنوشت‌‌ساز با آمریکا، دوباره برای تهییج بازیکنانش به سراغ یکی از روش‌های آشنای همیشگی رفته است. او این بار علیه مصاحبه سرمربی سابق تیم ملی آمریکا موضع تندی گرفته و به شدت به او تاخته است. پس از برد تماشایی ایران روبه‌روی ولز، کلینزمن در برنامه «مچ آو د دی» حاضر شد و در کنار گری لینه‌‌کر، به تحلیل این مسابقه پرداخت. او در یک اظهارنظر نسبتا عجیب، مدعی شد که ذات فوتبال ایران مبتنی بر خشونت و اعتراض است و اساسا یک مربی مثل کارلوس کی‌‌روش به کار این فوتبال می‌آید.

سرمربی پرتغالی تیم ملی اصلا از چنین اظهارنظری استقبال نکرد و بلافاصله پاسخ این مربی را داد. کی‌روش بارها نشان داده که تیم ملی، یک خط قرمز مهم برای او به شمار می‌رود و بر سر این تیم با هیچ‌کس تعارف ندارد. او چنین صحبت‌هایی را بی‌جواب نمی‌گذارد و این بار هم بلافاصله به میدان آمده تا پاسخ تندی به یورگن بدهد.

کی‌روش حالا در آستانه دیدار حساس و سرنوشت‌‌ساز با آمریکا، دوباره برای تهییج بازیکنانش به سراغ یکی از روش‌های آشنای همیشگی رفته است. او این بار علیه مصاحبه سرمربی سابق تیم ملی آمریکا موضع تندی گرفته و به شدت به او تاخته است

کی‌روش با این پست جدید در اینستاگرام، جدیتش را به همه نشان داده است. او می‌خواهد تیم ملی را به هر قیمتی به مرحله بعدی جام جهانی ببرد و بعید نیست برای روحیه دادن به نفرات تیم، عکس کلینزمن را به عنوان سیبل به رختکن بزند. درست همان کاری که زمانی با سرمربی تیم ملی کره جنوبی کرده بود!

کی‌‌روش در واکنش تند و جدیدش، به سوابق بازی کلینزمن احترام گذاشته اما از «غرور همیشگی» او صحبت کرده است. کی‌روش همچنین مدعی شده که بازیکنانش، شیفته فوتبال بازی کردن هستند و هیچ چیز نمی‌تواند اتحاد این تیم را زیر سوال ببرد. کارلوس از فرهنگ و تمدن ایران نیز صحبت به میان آورده و موضع‌گیری کلینزمن را در مورد شخصیت تیم ملی، مایه شرمساری دانسته است.

نکته جالب‌تر اما اشاره مستقیم کی‌روش به حضور کلینزمن در پنل فیفا برای جام جهانی است. در حقیقت او از فیفا برای انتخاب این فرد و سپردن یک پست سازمانی به او انتقاد کرده است.

با این همه سرمربی تیم ملی ایران از کلینزمن خواسته که با وجود همه موضع‌گیری‌ها، به جلسه تمرینی تیم ملی برود و مهمان اردوی ایران شود. البته به آن شرط که از پست سازمانی‌اش در فیفا استعفا بدهد! این ماجرا را نباید فقط در دعوای رسانه‌ای دو چهره خلاصه کرد. واکنش کارلوس کی‌روش، انگیزه او را برای این نبرد حساس نشان می‌دهد. او می‌خواهد به هر قیمتی بازیکنانش را در اوج برانگیختگی به زمین بفرستد.

او می‌خواهد کاری کند که بازیکنانش با همه وجود به زمین بروند و چنان با انگیزه بازی کنند که انگار مرگ و زندگی‌شان به این مسابقه بستگی دارد. این کاری است که کارلوس همیشه در آن تبحر داشته است. او زمانی با سرمربی تیم ملی کره جنوبی درگیر شد، بعد از آن برای مدت زیادی دوگانه با برانکو را راه انداخت و حالا نیز با کلینزمن درگیر شده است. این درگیری‌ها در حقیقت بهانه‌ای هستند تا او بتواند به تیمش انگیزه و اشتیاق بیشتری بدهد.

ایران و آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های دور گروهی جام جهانی خواهد بود. مسابقه‌ای با حساسیت فوتبالی و غیرفوتبالی. جدالی که سرنوشت صعود ایران به مرحله بعدی را نیز تعیین خواهد کرد. حالا بازیکنان یک انگیزه بزرگ دیگر هم برای این جدال دارند و آن، پاسخ دادن به صحبت‌های کلینزمن است. مردی که علیه تیم ملی ایران موضع گرفته و شاید تاوان این موضع‌گیری را ستاره‌های تیم ملی آمریکا بدهند! باید منتظر ماند و دید که در جریان این بازی، این صحبت‌ها چه تاثیری روی عملکرد بازیکنان خواهد داشت. اتفاقی که شاید تیم ملی را در نقطه اوج انگیزه قرار بدهد.