آریا رهنورد

همه چیز هم نمی‌تواند رویایی پیش برود. همه چیز هم همیشه فوق‌العاده نیست. خبر هولناک برای کریم بنزما، پس از خنده‌های مداوم او در طول فصل به گوش رسید. کریم در این سال، همه چیز را برد. از لالیگا تا لیگ قهرمانان و حتی مهم‌ترین جایزه فردی دنیای فوتبال. همه این‌ها اما نتوانست مانع از جدایی دوباره این ستاره از جام جهانی شود. جامی که حالا یکی از جذاب‌ترین چهره‌هایش را به دلیل مصدومیت از دست داده است. بعد از سال 1978، این اولین دوره جام است که برنده آن سال توپ طلا، در آن شرکت نمی‌کند.

کریم بنزما هم واقعا فوتبالیست عجیبی است. بازیکنی که هیچ چیز در موردش عادی نیست. بازیکنی که همیشه می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. گاهی با اتفاق‌های خوب و گاهی با اتفاق‌های بد. گاهی با ماجراهای شیرین و گاهی با ماجراهای تلخ. کریم در یک سال گذشته، همه چیز به دست آورده است. او ناگهان به سوپراستار باشگاه رئال مادرید تبدیل شد. او بعد از راموس، بازوبند کاپیتانی تیم را به دست آورد. پنالتی‌زن اول و بهترین گلزن باشگاه هم شد. کریم در سال رویایی‌اش با تیم کارلتو لالیگا را فتح کرد و بیشتر از هر بازیکن دیگری در این لیگ گل زد. موفقیت بزرگ‌تر او اما در لیگ قهرمانان رقم خورد. در جریان چهاردهمین قهرمانی مادریدی‌ها در اروپا، هیچ بازیکنی به اندازه بنزما موثر نبود. ستاره‌ای که عادت داشت تیم را در شرایط باورنکردنی به جریان مسابقه برگرداند. ستاره‌ای که عادت داشت مسیر بازی‌های سخت را برای تیمش عوض کند. او به کمک همین نمایش رویایی، بهترین بازیکن فصل رئال مادرید شد. کمی بعد، بهترین بازیکن فصل اروپا لقب گرفت و در نهایت توپ طلا را به دست آورد. فقط یک اتفاق می‌توانست این سال را برای او رویایی‌تر کند و آن، درخشش در جام جهانی بود. کریم چند بازی آخر لالیگا را برای همراهی با تیم ملی از دست داد. او تلاش می‌کرد تا تمرکزش را روی رسیدن به جام جهانی بگذارد و اتفاقا به خاطر دوری از زمین و نتایج بد رئال، مورد انتقاد اسطوره‌هایی مثل گوتی قرار گرفت. با این وجود خبر شوکه‌کننده اردوی فرانسه، از دست رفتن جام‌ جهانی برای کریم بود. او حتی تا روز گذشته هم با فرانسه تمرین کرد اما ناگهان متوجه شد که نمی‌تواند به تمرین ادامه بدهد. این پایانی برای رویای حضور او در قطر بود. بازیکنی که حالا باید جایش را به ستاره دیگری بدهد. ستاره‌ای که بعید است به اندازه او عطش حضور در جام جهانی را داشته باشد.

آخرین بوسه کریم به لوگوی فرانسه، مدتی پیش زده شد. او همین اواخر توپ طلا را به استادیوم باشگاه سابقش لیون برد. او این روزها فرانسوی‌تر از همیشه به نظر می‌رسید و همه مردم هم ماجرای جام جهانی قبلی را فراموش کرده بودند. با این حال بعد از این مصدومیت، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند این ماجرا را از یاد ببرد. حالا باید به عقب برگشت و پرسید که چرا کریم به همین سادگی جام جهانی را از دست داده است؟ اگر آن ماجرای تلخ بین او والبوئنا رخ نمی‌داد، کریم به دوره قبلی جام جهانی می‌رسید و با یک نسل طلایی از فوتبال فرانسه قهرمان دنیا می‌شد. او فقط یک جام جهانی برای قرار گرفتن در فهرست بهترین‌های تاریخ کم داشت اما حالا دیگر این شانس برای این ستاره شکل نخواهد گرفت. این آخرین فرصت حضور بنزما در جام جهانی بود و حالا جام جهانی 2014 عملا به آخرین جام او تبدیل شده است. این مصدومیت بدموقع، به شدت برای او دردسرساز شده است. کریم تاکید کرده که اهل تسلیم شدن نیست اما ظاهرا این بار چاره‌ای برای این کار ندارد. با مصدومیت کریم، جام جهانی یکی از چهره‌های جذابش را از دست داده است. جالب اینکه ظاهرا قرار نیست زوج او و کیلیان امباپه در دنیای فوتبال شکل بگیرد. دو بازیکنی که قرار بود در رئال مادرید همبازی شوند اما عملا از هم دور افتادند و حالا قرار نیست حتی یک جام جهانی مشترک را پشت سر بگذارند. داستان این ستاره در مادرید، داستان جذابی شده اما داستان او در تیم ملی فرانسه بسیار تلخ بوده است. او حالا باید درگیر یک خداحافظی اجباری شود. شاید هم دو سال بعد در یورو، کریم دوباره پیراهن تیم ملی را بپوشد. برای او هیچ چیز غیرممکن نیست.

مصدومیت کریم، یک ضربه بزرگ دیگر برای تیم ملی فرانسه است. تیمی که قبلا مانیان، کانته و پوگبا را نیز درست به همین دلیل از دست داده و با انکونکو نیز وداع کرده است. دشان با یک تیم کاملا ناقص راهی جام جهانی می‌شود. تیمی که با این روند بدون شک در جام دچار مشکل خواهد شد. نداشتن ستاره‌ای مثل کریم، بخشی از ظرفیت هجومی تیم ملی را دستخوش تغییر می‌کند. بازیکنی که انتظار داشت بزرگ‌ترین ستاره جام شود اما حالا راهی به جز تماشای جام جهانی 2022 قطر از راه دور نخواهد داشت.