نگار رشیدی

فردا، روز مهم تیم ملی بسکتبال آغاز می‌شود. روزی سرنوشت‌ساز که در آن آسمانخراش‌های کشورمان در مسیر صعود به جام جهانی میزبان چین هستند. برخی از شکست‌های قبلی تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی، کار این تیم را برای صعود سخت کرد. حالا آنها در پنجره پنجم انتخابی، باید از دو رقیب اصلی خود یعنی چین و استرالیا میزبانی کنند. البته که نیامدن استرالیایی‌ها به ایران در فاصله چهار روز به تاریخ بازی، این مسابقه را منتفی کرده است. آنها به دنبال شرایط اخیر کشور خواهان برگزاری مسابقه‌شان با ایران در کشور ثالث شدند که با پاسخ منفی فدراسیون کشورمان روبه‌رو شد. حال باید دید این معضل چه تاثیری روی تیم ملی دارد. با انصراف کانگوروها از جام جهانی، طبیعتا باید امتیاز این مسابقه به حساب ایران واریز شود.

در هر حال شاگردان سعید ارمغانی باید بدون توجه به موضوع استرالیا، تمام تمرکزشان را روی بازی با چین بگذارند و با دست پر این دیدار را ترک کنند. دیدار ایران و چین علاوه بر میزبان بودن، دو نکته مهم و مثبت برای تیم ملی دارد. اول اینکه مهمد بچیروویچ چندی پیش به عنوان مدیر فنی به تیم اضافه شد تا به سعید ارمغانی کمک کند. دوم اینکه حامد حدادی با وجود سختی‌های بسیار از چین خودش را به ایران رساند و قرار است به میدان برود. درست است که طبق اعلام سرمربی تیم ملی، چینی‌ها بهترین نفرات‌شان را به تهران آورده‌اند اما بچیروویچ با تجربه هفت سال سرمربیگری در چین روی نیمکت ایران قرار دارد و حدادی هم که سال‌هاست در لیگ این کشور به میدان می‌رود، شناخت خوبی از این رقیب شرق آسیایی دارد. در هر حال جمعه باید انتظار یک دیدار بسیار حساس را بین دو تیم داشته باشیم. تیم‌هایی که برای برد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و نگاه‌شان تنها به جام جهانی است.

در آستانه پنجره پنجم، فدراسیون جهانی هم در گزارشی به بررسی عملکرد 6 سنتر برجسته حاضر در این مسابقات پرداخته که طبق انتظار، نام حامد حدادی هم در بین این نفرات دیده می‌شود. فیبا که در ابتدای گزارش به «کای سوتو»‌ سنتر تیم فیلیپین پرداخته، با اشاره به عملکرد این بازیکن درباره حامد حدادی نوشت:‌«حدادی مثل «سوتو» جوان نیست، اما این موضوع نمی‌تواند مانعی برای این ستاره باشد. این بازیکن کهنه‌کار و باتجربه در سه بازی گذشته دبل دبل کرده و در دو پنجره قبل هم با میانگین ۱۵ امتیاز، ۱۱.۷ ریباند، ۳.۷ پاس منجر به گل، ۱.۳ توپ ربایی و ۲.۷ بلاک در هر بازی، آمار بسیار خوبی داشته است. هواداران بسکتبال ایران همیشه می‌توانند روی عملکرد آماری حدادی بزرگ حساب باز کنند. این موضوع می‌تواند در پنجره پایانی انتخابی جام جهانی هم وجود داشته باشد.»

فیبا درباره «ژو کی» سنتر تیم ملی چین نیز نوشت:«این پنجره از مسابقات مقدماتی آسیا جذاب خواهد بود، زیرا این اولین بار از سال ۲۰۱۵ است که چین و ایران در انتخابی جام جهانی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در آخرین بازی دو تیم، ژو کی ۱۹ سال داشت و مقابل حدادی بازی کرد که ۶ امتیاز، چهار ریباند و سه بلاک به دست آورد. پس از آن، این دو ستاره در فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به مصاف یکدیگر رفتند که با قهرمانی مجدد چین به پایان رسید. بنابراین دیدن قسمت سوم این بازی قطعا جالب خواهد بود. ژو پس از ۴ پنجره با میانگین ۱۷.۶ امتیاز، ۱۰.۴ ریباند و ۲.۱ بلاک در هر بازی به راحتی در میان بازیکنان برتر مسابقات مقدماتی آسیا قرار دارد.

نکته ناراحت‌کننده این بازی اما غیبت تماشاگران است. طبیعتا حضور هواداران در این بازی حساس می‌توانست هیجان مسابقه را بیشتر کند و کمک خوبی برای آسمانخراش‌های ایران باشد. این دیدار از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود.