تیم جواد نکونام، باز هم شکست خورده و این بار روبه‌روی گل گهر بازنده شده است. در مصاحبه‌ها و خبرهای بعد از بازی اما هیچ نشانی از جواد نکونام دیده نمی‌شود. آیا اگر فولاد این بازی را برده بود، باز هم نکو خودش را از رسانه‌ها پنهان می‌کرد؟

این چه عادتی است که مربیان ایرانی در روزهای شکست دارند؟ آنها به عنوان یک مربی، مسئول پاسخگویی به رسانه‌ها و هواداران‌شان هستند اما به محض روبه‌رو شدن با شکست، کاملا محو می‌شوند و دستیارشان را به کنفرانس خبری می‌فرستند. آیا این رفتار را در نقطه دیگری از دنیا سراغ دارید؟ آیا دیده‌اید که کلوپ و گواردیولا هم بعد از باخت مستقیما به خانه بروند و دستیاران‌شان را روبه‌روی دوربین قرار بدهند؟ این رفتار، کودکانه و مسئولیت‌گریزانه است. هرچه زمان بیشتری از لیگ می‌گذرد، حقایق بیشتری هم در مورد تیم‌ها و مربی‌ها نمایان می‌شود.

تیم جواد نکونام با یکی از پرهزینه‌ترین ترکیب‌های تاریخ فولاد، این فصل ۶ بار در خانه به میدان رفته و فقط «یک بار» برنده بوده است. فولاد در دو بازی اخیرش دو شکست را برابر نساجی و گل گهر تجربه کرده و در هر دو بازی نیز کاملا سزاوار شکست بوده است. یافتن دلیل این شکست‌ها چندان هم دشوار نیست. یا سرمربی فولاد تمرکز کافی را ندارد و بعد از روبه‌رو شدن با پیشنهاد دستیاری در تیم ملی، برای ماندن در فولاد دچار تردید شده است، یا اینکه او اصلا با آن تعریف و تمجیدهای همیشگی سازگار به نظر نمی‌رسد. مدیران استقلال در شروع فصل چطور مطمئن بودند که نکو گزینه مناسبی برای هدایت این تیم است؟ از آن عجیب‌تر اینکه مربیان فدراسیون چطور مطمئن بودند که او می‌تواند هدایت تیم ملی در جام جهانی را بر عهده بگیرد؟ با پاسخ‌های منفی جواد، این خطر بزرگ از این دو تیم و البته از خود او دور شده است. جواد نکونام همان مردی است که چند ماه قبل، باور داشت که اسکوچیچ باید در تیم ملی دستیار او شود. یکی از این دو نفر، تیم ملی را در سخت‌ترین وضعیت ممکن به جام جهانی برده و دیگری هنوز در کار فولاد مانده است! تیم نکو این فصل بدترین نتایج ممکن را پشت سر گذاشته، بعد از هفته چهارم برنده هیچ نبردی نشده و با این روند بعید نیست دیر یا زود حکم برکناری این مربی هم صادر شود. او برای درخشیدن در آسیا در فولاد مانده اما شاید حتی قبل از لیگ قهرمانان از فولاد کنار گذاشته شود.

نکو مرتکب اشتباه بزرگ دایی و قلعه‌نویی نشد و برای سرمربیگری به تیم ملی نرفت. حالا نتایج فولاد نشان می‌دهند که او تصمیم درستی گرفته است. کافی بود جواد در تیم ملی شکست بخورد تا دوران مربیگری‌اش کوتاه شود اما او با ماندن در فولاد انتخاب درستی داشت. با این وجود مدیران فدراسیون هنوز در این اندیشه هستند که جواد را جایگزین کی‌روش برای سال‌های آینده تیم ملی کنند. به نظر می‌رسد این مربی در یک نگاه واقع‌گرایانه، هنوز فاصله بسیار زیادی با کار کردن در تیم ملی ایران به عنوان سرمربی دارد.