نیم‌فصل اول لیگ برتر برای استقلال و پدیده، با یکی از حساس‌ترین دوئل‌های ممکن به پایان خواهد رسید. آبی‌های پایتخت و قرمزهای مشهد، قصد دارند به هر قیمتی یک «پایان خوش» برای نیم‌فصل‌شان رقم بزنند و حالا همه چیز به همین 90 دقیقه بستگی خواهد داشت. 

پدیده هنوز شانس قهرمانی نیم‌فصل را دارد اما به نظر می‌رسد نباختن در آزادی حتی اگر به قیمت از دست رفتن این قهرمانی باشد، باز هم ارزشمند خواهد بود. 

استقلالی‌ها روی کاغذ نمی‌توانند در پایان نیم‌فصل صدرنشین جدول شوند اما به خوبی می‌دانند که برنده شدن در این جدال، از آنها یک مدعی جدی برای قهرمانی خواهد ساخت. پدیده در این سال‌ها همواره نتایج خوبی برابر حریف تهرانی‌اش به دست آورده اما این اولین بار نیست که به عنوان یک تیم «مدعی» روبه‌روی این رقیب قرار می‌گیرد.

 تیم مشهدی فصل گذشته نتایج نسبتا خوبی به دست آورده بود که ناگهان با حکم بی‌رحمانه کسر 6 امتیاز از سوی فیفا روبه‌رو شد و دیگر تا پایان لیگ نتوانست آرامش از دست رفته را پس بگیرد. قرمزها در دیدار با سپاهان سه امتیاز از دست داده‌اند و اگر از 6 امتیاز دو مسابقه بزرگ با سپاهان و استقلال هیچ سهمی نداشته باشند، ممکن است در خطر دچار شدن به سرنوشت فصل گذشته قرار بگیرند. یحیی گل‌محمدی در 12 نبرد گذشته، تنها دو بار طعم باخت به استقلال را چشیده است. 

این مربی البته روی نیمکت تراکتورسازی، برابر آبی‌ها چندان موفق نبود و بهترین نبردهایش با استقلال را به عنوان سرمربی ذوب‌آهن تجربه کرد. در شروع فصل درست وقتی تیم شفر با بحران دست و پنجه نرم می‌کرد و زمزمه‌های ناخوشایندی در مورد این باشگاه به گوش می‌رسید، پدیده مدام امتیاز می‌گرفت و خودش را از همه رقبا جدا می‌کرد. 

هرچه زمان سپری شد اما استقلال به تدریج به فرم خوب برگشت و پدیده نیز امتیازهایی از دست داد تا دیگر در جدول دست نیافتنی نباشد. دو تیم پنجره نقل و انتقالات کاملا متفاوتی را سپری کردند و انتظارهای متفاوتی نیز از آنها وجود داشت. حالا اما آنها در شرایطی به هم رسیده‌اند که پدیده 6 امتیاز بیشتر از استقلال دارد. نصف کردن این فاصله، هدف بزرگ استقلال در بازی این هفته خواهد بود. اگر اختلاف امتیازی بین دو تیم بیشتر شود، آبی‌ها دوباره در معرض یک بحران بزرگ قرار خواهند گرفت اما اگر این فاصله کاهش پیدا کند، پدیده در شروع نیم‌فصل دوم کاملا آسیب‌پذیر خواهد بود.

شاید هیچ مسابقه‌ای در این فصل به این اندازه برای یحیی و شفر اهمیت نداشته باشد. ماموریت مهم آنها این است که ثابت کنند نتایج گذشته، «تصادف» نبوده‌اند. گل‌محمدی قصد دارد شایستگی تیمش برای بالانشینی را در آزادی به اثبات برساند و شفر دست به هر کاری می‌زند تا ثابت کند پیروزی‌های درخشان تیمش در چند بازی گذشته، نشان از یک تحول بزرگ در استقلال دارند. 

پدیده که هیچ بازیکنی در فهرست کارلوس کی‌روش ندارد، امروز روبه‌روی رکورددارهای تعداد ملی‌پوش در فهرست اولیه مرد پرتغالی قرار می‌گیرد. قرمزها در این فصل فقط دو بار شکست خورده‌اند اما در دو بازی گذشته، فقط یک امتیاز به دست آورده‌اند. مقابل آنها اما، تیمی قرار خواهد گرفت که این هفته‌ها ترسناک و مهارنشدنی به نظر می‌رسد.