ال‌فوتـــسالیکو!

سرنوشت قهرمانی این دوره از جام ملت‌های فوتسال آسیا نیز امروز مشخص خواهد شد. تورنمنتی که یک فینال کاملا تکراری و قابل پیش‌بینی را داشته است. وحید شمسایی در اولین تورنمنت به عنوان سرمربی، تیم ملی را به فینال آسیا رسانده و امروز روبه‌روی ژاپن قرار خواهد گرفت. او به عنوان بازیکن در هشت قهرمانی آسیا سهیم بوده و حالا در جایگاه مربی به جست‌وجوی اولین قهرمانی‌اش خواهد رفت. بعید به نظر می‌رسد تیم ملی برای بردن این بازی، با دردسر خاصی روبه‌رو شود. ایران در این جام به شکل واضحی بهتر از ژاپن بوده است.

نگار رشیدی

 

مسیر فینالیست ‌شدن

تیم ملی ایران با نمایشی کاملا مقتدرانه خودش را به دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا رساند. ایران از همان روز اول تا دیدار فینال در حد یک قهرمان ظاهر شده و فوق‌العاده بوده است. تیم ملی در مسابقه اول پنج بار دروازه اندونزی را باز کرد تا دور گروهی را با قدرت شروع کند. تیم شمسایی در مسابقه دوم 10 گل به چین‌تایپه زد و حریفش را دورقمی کرد. آخرین قربانی ایران، لبنان بود که دروازه‌اش 9 بار مقابل تیم ملی باز شد. تیم شمسایی با 24 گل زده و فقط یک گل خورده راهی دور حذفی رقابت‌ها شد و ویتنام را در یک‌چهارم نهایی با نتیجه سنگین هشت بر یک شکست داد. یک نتیجه درخشان که نشان می‌داد هیچ چیز به جز قهرمانی این تیم را راضی نخواهد کرد. ایران در نیمه‌نهایی یکی از قدرت‌های آسیا یعنی تایلند را نیز با پنج گل کنار زد تا در اوج اقتدار و با بهترین فرم ممکن راهی فینال جام ملت‌های آسیا شود. یک روند درخشان که تیم ملی، کاملا شایسته‌اش بوده است. برای ژاپنی‌ها اما اوضاع چندان خوب پیش نرفته است. آنها تورنمنت را با شکست دو بر یک روبه‌روی عربستان شروع کردند و یک شوک بزرگ به جام دادند. ژاپن در بازی دوم 6 گل به کره جنوبی زد و در مسابقه سوم هم ویتنام را برد. سه تیم در این گروه 6 امتیازی شدند و با حذف نتایج مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه، ژاپن به عنوان سرگروه به مرحله بعدی راه پیدا کرد. آنها در مسابقه بعدی برابر اندونزی قرار گرفتند و تا دقیقه 32 از این تیم عقب بودند. ژاپن در این دقیقه بازی را به تساوی کشاند و بازی تا آخرین لحظات با همین نتیجه ادامه داشت. در لحظات پایانی اما سه گل رد و بدل شد و در نهایت این سامورایی‌ها بودند که به سختی رقیب را کنار زدند. در نیمه نهایی روبه‌روی ازبکستان هم اوضاع برای ژاپن بسیار سخت شد. آنها این بار هم در نیمه اول از حریف عقب بودند اما در نیمه دوم دو گل به ثمر رساندند و موفق شدند به مسابقه برگردند و دوباره خودشان را به فینال جام ملت‌های آسیا برسانند.

اولین تجربه حضور مشترک ایران و ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا، سال 2002 در اندونزی رقم خورد. ایران در این نبرد 6 گل به ژاپن زد و یک برد مقتدرانه را برابر سامورایی‌ها جشن گرفت

ستاره‌ها و جام

حسین طیبی با 10 گل، بهترین گل‌زن جام ملت‌ها به شمار می‌رود و فاصله محسوسی با سایر رقبا دارد. به نظر می‌رسد طیبی در پایان فینال امروز جایزه بهترین گل‌زن جام را به دست خواهد آورد. تیم ملی ایران ستاره‌های دیگری مثل مسلم اولادقباد و احمد عباسی را دارد که حالا از تجربه زیادی برخوردار هستند. این در حالی است که چند ستاره کارکشته فوتسال ایران مثل اصغر حسن‌زاده دیگر به تیم ملی دعوت نشده‌اند و این تیم در مقطع تغییر نسل قرار دارد. چند ستاره جوان فوتسال ایران که اولین تورنمنت ملی‌شان را پشت سر می‌گذارند نیز عملکرد قابل قبولی در این تورنمنت داشته‌اند و انتظارها را به خوبی برآورده کرده‌اند. در ژاپن نیز چند ستاره که اصالتی خارج از این کشور دارند، مهره‌های بسیار مهمی برای این تیم به شمار می‌روند. آرتور اولیویرا یکی از این ستاره‌ها به حساب می‌آید. وینیسیوس کریپالدی و هوگو پیرس هم ستاره‌های دیگری هستند که خارج از این کشور متولد شده‌اند و حالا برای سامورایی‌ها به زمین مسابقه می‌روند. تیم ملی برای قهرمانی در آسیا، باید مراقب این ستاره‌های خطرناک باشد. با این وجود نمایش ژاپن در این جام تا امروز چندان درخشان نبوده است.

تاریخ چه می‌گوید؟

اولین تجربه حضور مشترک ایران و ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا، سال 2002 در اندونزی رقم خورد. ایران در این نبرد 6 گل به ژاپن زد و یک برد مقتدرانه را برابر سامورایی‌ها جشن گرفت. یک سال بعد دو تیم در تهران دوباره دیدار فینال را روبه‌روی هم برگزار کردند و این بار تیم ملی با نتیجه 6-چهار حریف را شکست داد تا قهرمانی را جشن بگیرد. یک سال بعد دو تیم دوباره فینال را برگزار کردند و این بار تیم ملی با نتیجه پنج-سه برنده شد. چهارمین فینال متوالی دو تیم نیز دوره بعدی با برتری دو بر صفر تیم ملی تمام شد. در سال 2007 دو تیم دوباره به مسابقه پایانی جام ملت‌ها رسیدند و این بار تیم ملی با نتیجه چهار-یک ژاپن را شکست داد. در سال 2014 ژاپن برای اولین بار توانست در ضربات پنالتی دیدار فینال آسیا را از ایران ببرد. تیم ملی در سال 2018 از حریف انتقام گرفت و باز هم در فینال آسیا برنده شد.