من خود آن سیزدهم!

بازگشت دوباره جام ملت‌های آسیا از این جهت اهمیت زیادی دارد که دوره قبلی رقابت‌ها در ترکمنستان به دلیل مشکلات مربوط به ویروس کرونا برگزار نشد. بعد از یک دوره غیبت، جام ملت‌های فوتسال دوباره برگشته و این بار در کویت برگزار می‌شود. ۱۶ تیم در چهار گروه، این رقابت‌ها را برگزار می‌کنند. تا پایان دور دوم مرحله گروهی، صعود و حتی سرگروهی تیم ملی با دو برد قطعی شده است. ایران امروز سومین بازی‌اش را روبه‌روی لبنان پشت سر می‌گذارد. یک نبرد تشریفاتی که اهمیتی در نتایج نهایی تیم ملی در این گروه نخواهد داشت.

آریا طاری

تاریخ چه می‌گوید؟

تیم ملی با اختلاف قابل توجه و اقتداری مثال‌زدنی، پرافتخارترین تیم فوتسال قاره کهن به شمار می‌رود. ایران در ۱۵ دوره قبلی این رقابت‌ها ۱۲ بار روی سکوی اول قرار گرفته و حالا برای سیزدهمین قهرمانی تلاش می‌کند. در طول تاریخ، فقط دو کشور قهرمان این جام شده‌اند و به جز ایران، ژاپنی‌ها سه بار قهرمانی آسیا را به دست آورده‌اند. جالب اینکه تیم ملی ایران به جز دو دوره، در همه فینال‌های جام حاضر بوده و به جز یک دوره، همیشه روی یکی از سکوهای اول تا سوم قرار گرفته است. چند سال قبل، اوضاع برای فوتسال ایران در آسیا کمی نگران‌کننده شد. تیم ملی در سال ۲۰۱۲ شانس رسیدن به فینال را از دست داد تا دیدار نهایی بین ژاپن و تایلند برگزار شود. دو سال بعد تیم ملی به فینال فوتسال آسیا رسید اما در پنالتی‌ها روبه‌روی ژاپن شکست خورد تا برای دومین بار متوالی در فینال غایب باشد. از دست دادن دو جام پیاپی در آسیا برای فوتسالیست‌ها دشوار بود اما تیم ملی دوباره برگشت و این نگرانی‌های بزرگ را برطرف کرد. ایران در سال ۲۰۱۶ در حالی قهرمان آسیا شد که در فینال روبه‌روی ازبکستان میزبان قرار گرفته بود. تیم ملی دو سال قبل هم ژاپن را در مسابقه نهایی شکست داد تا با اقتدار، قهرمانی قاره را جشن بگیرد و دومین جام پیاپی را هم کسب کند. حالا ایران برای رسیدن به قهرمانی شماره سیزدهم راهی این مسابقه‌ها شده است. این تیم پرستاره قابلیت رسیدن به جام قهرمانی را خواهد داشت.

تیم ملی با اختلاف قابل توجه و اقتداری مثال‌زدنی پرافتخارترین تیم فوتسال قاره کهن به شمار می‌رود. ایران در ۱۵ دوره قبلی این رقابت‌ها ۱۲ بار روی سکوی اول قرار گرفته و حالا برای سیزدهمین قهرمانی تلاش می‌کند

یک میزبان جدید

جام ملت‌های آسیا برای اولین بار در کشور کویت برگزار می‌شود. به طور معمول میزبانی این جام همیشه به کشورهای شرق یا مرکز آسیا می‌رسید اما این بار کویت پیش‌‎قدم شد و مسابقه‌ها را برگزار کرد. جالب است بدانید که در ۱۵ سال گذشته، فقط سه بار میزبانی جام ملت‌ها به کشورهای غرب آسیا رسیده و به جز ایران، فقط امارات میزبان این رقابت بوده است. معمولا کشورهای غرب آسیا به دلیل ضعف نسبی در فوتسال، علاقه زیادی به میزبانی این رقابت ندارند اما کویت این کار را به خوبی انجام داده و البته توانسته فوتسالش را نیز تقویت کند. آنها یک مربی برزیلی هم برای فوتسال‌شان جذب کرده‌اند تا شاید به مرور زمان به یک تیم مدعی در قاره آسیا تبدیل شوند. بسیاری از کشورهای آسیایی نیز ترجیح داده‌اند برای این دوره به سراغ مربی خارجی بروند. درست مثل عراقی‌ها که یک مربی ایرانی را روی نیمکت‌شان نشانده‌اند. عراق با هدایت سرمربی سابق تیم ملی ایران محمد ناظم‌الشریعه راهی جام ملت‌ها شده است. تیمی که در دو بازی اول، یک برد و یک باخت را نیز تجربه کرده است. ناظم‌الشریعه تنها مربی ایرانی در تیم‌های غیرایرانی جام نیست و تیم ملی اندونزی نیز با هدایت محمد هاشم‌زاده راهی جام ملت‌ها شده است. دو سرمربی برزیلی، دو سرمربی پرتغالی، دو سرمربی اسپانیایی و یک سرمربی آرژانتینی نیز در این جام شرکت دارند تا سطح مسابقه‌ها بسیار بالا و دیدارها بسیار فنی باشند.

جالب است بدانید که در ۱۵ سال گذشته، فقط سه بار میزبانی جام ملت‌ها به کشورهای غرب آسیا رسیده و به جز ایران، فقط امارات میزبان این رقابت  بوده است

شمسایی؛ رفت و برگشت برق آسیا

سرمربی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها، یکی از پرافتخارترین بازیکنان قاره و دومین گل‌زن ملی برتر تاریخ فوتسال به شمار می‌رود. وحید شمسایی که از دوران بازی فاصله گرفته، حالا در قامت یک مربی در تیم ملی دیده می‌شود. شمسایی با زدن ۳۹۲ گل در تیم ملی فوتسال، رکورد حیرت‌آوری را به جا گذاشته است. او قبل از هدایت تیم ملی در چند باشگاه فعال بوده و حالا تجربه مهمی را در دوران مربیگری به دست آورده است. شمسایی اصلا با حضور در جام ملت‌ها غریبه نیست و به عنوان بازیکن هشت بار قهرمان این جام شده است. دوران مربیگری او اما ماجراهای عجیبی در خودش داشته است. پس از انتخاب مهدی تاج به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال ایران، شمسایی از سمتش استعفا کرد و تاکید داشت که با این گروه همکاری نمی‌کند اما او بعد از تنها دو روز نظرش را تغییر داد و به نیمکت تیم ملی برگشت. این چرخش موضع از سوی او، در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسید. به هر حال او حالا برای اولین بار در یک تورنمنت مهم، سرمربی تیم ملی است و هیچ نتیجه‌ای به جز قهرمانی آسیا، هواداران تیم ملی را راضی نخواهد کرد.هرچند که او و تیمش هدف مهم دیگری برای درخشیدن در رقابت‌های جام جهانی فوتسال دارند.

زمانی برای تغییر نسل

قبلا این انتقاد به شکل مدام به ناظم‌الشریعه وارد می‌شد که علاقه‌ای به جوانگرایی در تیم ملی ندارد و مدام همان ستاره‌های قبلی را به بازی می‌گیرد. تیم ملی در جام ملت‌ها نیز تغییر نسل را تجربه نکرده و با همان مهره‌های همیشگی روبه‌روی رقبا قرار گرفته است. حسین طیبی

۳۳ ساله، کلیدی‌ترین ستاره تیم به شمار می‌رود. بازیکنی که این روزها به اسپانیا رفته و برای باشگاه پالما توپ می‌زند. سعید احمدعباسی نیز ۳۰ ساله است. بازیکنی که در لیگ فوتسال اسپانیا برای والدرپنیاس به میدان می‌رود. مسلم اولادقباد ۲۶ ساله که در باشگاه پالما همبازی طیبی است، یکی دیگر از چهره‌های درخشان تیم محسوب می‌شود. محمدحسین بازیار ۱۸ ساله، جوان‌ترین بازیکن تیم ملی به شمار می‌رود. بازیکنی که برای اولین بار به یک تورنمنت دعوت شده و حتی توانسته برای تیم ملی گل بزند. سالار آقاپور ۲۲ ساله نیز یکی از نفرات جوان تیم ملی است. به نظر می‌رسد تیم ملی فوتسال ایران برای رقابت‌های جهانی و ادامه مسیر در سال‌های آینده، به تیم جوان‌تری نیاز دارد. هرچند که شمسایی چند مهره شناخته‌شده تیم مثل اصغر حسن‌زاده را با خودش به جام ملت‌ها نبرده است.

 

صددرصد پیروزی

جام ملت‌ها با تیم ملی با زدن پنج گل به اندونزی در نبرد مربیان ایرانی شروع شد. در این مسابقه اولادقباد، طیبی و اسدشیر یک بار و احمدعباسی دو بار برای تیم ملی گل زدند. بعد از این شروع بسیار خوب و مطمئن، تیم ملی در بازی دوم حریفش را نابود کرد و ۱۰ گل به چین تایپه زد. ایران در این بازی ۶ گل‌زن و دو هت‌تریک کننده داشت. احمدعباسی و طیبی موفق به انجام هت‌تریک در این نبرد شدند. بازی سوم تیم ملی، یک نبرد تشریفاتی روبه‌روی لبنان است. سرگروهی تیم ملی از قبل قطعی شده اما لبنان در صورت برنده شدن در نبرد امروز و شکست اندونزی روبه‌روی چین تایپه، به مرحله بعدی خواهد رسید.

فینال زودرس؟

تیم ملی فوتسال ایران از همین حالا به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شده و باید با تیم دوم گروه D برخورد کند. در این گروه نتایج عجیبی رقم خورد و ژاپن در مسابقه اول مغلوب عربستان شد. ژاپنی‌ها البته در بازی دوم ۶ گل به کره جنوبی زدند اما شرایط این گروه هنوز مبهم به نظر می‌رسد. فعلا ویتنام با ۶ امتیاز سرگروه است و ژاپن و عربستان برای رده دوم تلاش می‌کنند. با توجه به ضعف مفرط کره در این دیدار، شانس عربستان برای بردن بازی سوم و صعود بیشتر است اما شاید ژاپن بتواند شرایط را تغییر بدهد. اگر سامورایی‌ها به عنوان تیم دوم صعود کنند، رقابت بین ایران و ژاپن در اولین بازی حذفی شکل خواهد گرفت. دو تیمی که معمولا برگزارکننده فینال این جام بوده‌اند. به نظر می‌رسد در این دوره سامورایی‌ها تیم قدرتمندی را در اختیار ندارند. تیم ملی در صورت برنده شدن در اولین بازی حذفی، باید روبه‌روی برنده مسابقه تاجیکستان و یک تیم از بین کویت و تایلند قرار بگیرد. تایلند هم همیشه تیم خطرناکی بوده اما مسیر تیم شمسایی برای قهرمانی در این جام هموار به نظر می‌رسد.