بلیت تعطیلات!

همه دیدارهای این هفته لیگ برتر امروز برگزار خواهند شد. این آخرین هفته لیگ قبل از تعطیلات ملی است و شرایط هر تیم در تعطیلات با نتایج این هفته تعیین می‌شود. تیم‌های برنده با آرامش به سراغ این روزها می‌روند و تیم‌های بازنده درگیر حاشیه‌های خاصی خواهند شد. به هر حال امروز در لیگ چند نبرد بسیار تماشایی برگزار می‌شود. از برخورد استقلال و نساجی تا جدال پرسپولیس با تیم متحول شده رضا مهاجری در مسجدسلیمان و البته برخورد مهدی رحمتی با یکی از تیم‌های سابقش در لیگ برتر. تماشای دیدارهای این هفته لیگ را از دست ندهید.

آریا   رهنورد

 

استقلال-نساجی؛ به دنبال راه نجات

استقلال و نساجی امروز در حالی به مصاف هم می‌روند که یکی از کم‌گل‌ترین نبردهای این چند سال فوتبال ایران را روبه‌روی هم تجربه کرده‌اند. فصل گذشته هر دو بازی این دو تیم در لیگ برتر با تساوی بدون گل به پایان رسید و دو تیم در بازی 120 دقیقه‌ای سوم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نیز به همین نتیجه رسیدند. در پایان آن بازی البته نساجی موفق شد پنالتی‌ها را از استقلال ببرد. در حقیقت تیمی که از زمان بازگشت به سطح اول فوتبال ایران هرگز نتوانسته استقلال را در جریان بازی شکست بدهد، فصل گذشته تنها تیمی بود که روبه‌روی این حریف به عنوان برنده از زمین خارج شد و در نهایت جام حذفی را فتح کرد. دو تیم در این فصل هنوز انتظارها را برآورده نکرده‌اند. نساجی بعد از چهار ناکامی متوالی در مسیر بردن، بالاخره هفته گذشته اولین پیروزی‌اش را روبه‌روی مس کرمان تجربه کرد و آرامش دلخواهش را به دست آورد. استقلال اما در این فصل فقط تیم‌های تازه‌وارد را شکست داده و در دو بازی اخیر هم به تساوی بدون گل رسیده است. نتایجی که انتقادها از ساپینتو را به اوج رسانده‌اند. او در این دیدار خانگی، باید به انتظارات هوادارها جواب بدهد و در غیر این صورت قبل از تعطیلات اردوی تیم ملی، با واکنش‌های تندی از سوی استقلالی‌ها روبه‌رو می‌شود. همه توقع دارند که استقلال علاوه بر گرفتن چند نتیجه خوب، با این ستاره‌ها نیز فوتبال زیبایی بازی کند و همه را به وجد بیاورد. حضور کمک مربی فصل گذشته و چند ستاره سابق پرسپولیس در ترکیب نساجی، به این مسابقه جذابیت زیادی می‌بخشد. علاوه بر این، قرار است هر دو تیم در حضور تماشاگران آقا و خانم‌شان در استادیوم حاضر شوند و یک جو متفاوت و عالی برای آزادی بسازند. در استقلال، آرمان رمضانی همچنان غایب است و نمی‌تواند برای این تیم به میدان برود. استقلال در حالی آماده جدال امروز می‌شود که رکورد عجیبی را در نیمه‌های اول از خودش به جا گذاشته است. آنها در 14 بازی اخیر فقط یک بار موفق به گل‌زنی در نیمه‌های اول شده‌اند و در این فصل نیز اصلا نتوانسته‌اند چنین کاری انجام بدهند. این رکورد منفی تاثیر زیادی در شرایط استقلال گذاشته و آنها را به تیم آسیب‌پذیری تبدیل کرده است. به هر حال انتظار می‌رود این جدال، جذابیت‌های بسیار زیادی داشته باشد. جایی که مرد پرتجربه نیمکت آبی‌ها مقابل مربی جوانی قرار می‌گیرد که اولین تجربه سرمربیگری در ورزشگاه آزادی را پشت سر می‌گذارد.

نفت مسجد، پرسپولیس؛ این حریف دلخواه!

نفت مسجدسلیمان در چند سال گذشته اصلا حریف دشواری برای پرسپولیس نبوده است. قرمزها فصل گذشته در هر دو مسابقه رفت و برگشت، این حریف را با شکست بدرقه کردند. در مجموع در پنج بازی اخیر دو تیم، پرسپولیس چهار بار برنده بوده و یک بازی نیز مساوی شده است. آخرین برد نفت روبه‌روی پرسپولیس سه سال قبل در استادیوم آزادی رقم خورد. یک شکست غیرمنتظره که پرسپولیس کالدرون را شوکه کرد. از زمان ورود یحیی اما دیگر پرسپولیس هرگز روبه‌روی این حریف بازنده نبوده است. با این حال باید پذیرفت که تیم رضا مهاجری در این فصل تیم کاملا متفاوتی شده است. آنها به خصوص در فاز هجومی با وینگرهای سرعتی مثل رضا دهقانی، موقعیت‌های زیادی می‌سازند. اتفاقی که در چند سال گذشته برای نفت رقم نخورده بود. نفت تا اینجا یکی از شگفتی‌سازهای لیگ برتر بوده است. تیمی که فصل را با یک برد پرگل و جذاب روبه‌روی مس آغاز کرد، سپس از هوادار نیز یک امتیاز گرفت و بعد از شکست خوردن روبه‌روی پیکان دست به یک کار بزرگ زد و در استادیوم خانگی استقلال را متوقف کرد. قدم بلند بعدی آنها نیز بردن نفت آبادان بود. نفت مسجدسلیمان در همین شروع فصل نشان داد که دیگر یک گزینه سقوط نیست و حتی اگر شگفتی بزرگی نسازد، با این کیفیت فصل را در نیمه‌های جدول تمام خواهد کرد. پرسپولیسی‌ها فعلا صدرنشین لیگ هستند و با بردن این بازی، با صدرنشینی به سراغ تعطیلات فیفادی خواهند رفت. لوکادیا بعد از درخشش در دو مسابقه اخیر و گل‌زنی متوالی برای سرخ‌ها، این بار هم در ترکیب اصلی تیم خواهد بود. شیخ دیاباته نیز با تیم تمرین کرده و احتمالا نامش در فهرست اصلی باشگاه برای این جدال قرار خواهد گرفت. آنها با یک فوتبال مالکانه روبه‌روی روش دفاع و ضدحمله حریف قرار خواهند گرفت.

تراکتور-صنعت نفت؛ پاگشای خانگی کاوه

تراکتور که در شروع فصل فوتبال خوبی بازی می‌کرد اما بسیار بد نتیجه می‌گرفت، هفته گذشته بالاخره موفق شد اولین بردش را در لیگ برتر جشن بگیرد. آنها این هفته روبه‌روی سکوهای خانگی به زمین می‌روند تا در مسیر پیروزی باقی بمانند. کاوه هفته گذشته در ترکیب ثابت باشگاه بود و امروز برای اولین بار در یادگار امام به زمین مسابقه می‌رود. نفت این فصل را اصلا خوب شروع نکرده است. تیم پرکاس با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده و حالا به دنبال بازگشت از این فرم به شرایط ایده‌آل خواهد بود.

پیکان-گل گهر سیرجان؛ اتوبوس روبه‌روی سینما!‌

تیم جوان مجتبی حسینی هفته گذشته با یک نمایش دفاعی و منضبط، یک امتیاز از استقلال گرفت و احتمالا این تیم روبه‌روی گل گهر نیز چنین نقشه‌ای دارد. تیم امیر قلعه‌نویی یکی از تیم‌های سرگرم‌کننده این فصل به حساب می‌آید و در سه بازی اخیر، توانسته پنج گل به ثمر برساند. جدال یکی از مربیان جوان با پرافتخارترین و پرامتیازترین مربی تاریخ لیگ، جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

سپاهان-آلومینیوم؛ راه در رو کجاست؟

سومین ناکامی پیاپی در رسیدن به پیروزی در لیگ برتر، شرایط بدی برای این تیم ساخته است. تیم مورایس فقط در دو هفته اول بی‌رحم بود و پس از آن دیگر نمایش درخشانی نداشت. حالا آنها به جز برد خانگی روبه‌روی آلومینیوم نقشه دیگری ندارند. تیم مهدی رحمتی در این فصل آشکارا مشکل گل‌زنی داشته و در پنج بازی قبلی فقط یک گل به ثمر رسانده است. با این کیفیت هجومی آنها کار بسیار سختی برای باز کردن دروازه سپاهان دارند و احتمالا به سراغ یک نمایش دفاعی می‌روند.

مس کرمان-ذوب آهن؛ نبرد با سلاطین تساوی

تیمی که این فصل فقط در یک بازی به تساوی رسیده، این هفته میزبان تیمی است که این پنج هفته نتیجه‌ای به جز تساوی را تجربه نکرده است. ذوب با وجود یک برنامه سخت، کاملا روی دور تساوی حرکت کرده و امتیازهایش با تعداد بازی‌هایش برابر است. آخرین برخورد دو تیم سه سال  قبل در جام حذفی اتفاق افتاد و با برد غافلگیرکننده پرگل مس کرمان در زمین ذوب آهن همراه شد.

ملوان-فولاد؛ بدرقه نکو؟

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که چه سرنوشتی در انتظار جواد نکونام است. به هر حال او به احتمال زیاد راهی تیم ملی می‌شود و شاید این آخرین بازی او روی نیمکت فولاد باشد. جواد تلاش خواهد کرد تا این جدال برایش با خاطره بدی همراه نشود. ملوان اما این هفته‌ها به شدت تحت فشار است تا اولین بردش در لیگ برتر را تجربه کند. این تیم از شروع فصل تا امروز، در هیچ مسابقه‌ای برنده نبوده اما چند عملکرد بسیار خوب را داشته و دیر یا زود از این بحران فاصله خواهد گرفت.

مس رفسنجان-هوادار

مس رفسنجان هم درست مثل ذوب در تمام دیدارهایش در این فصل به تساوی رسیده است. انتظار می‌رود زوج منشا و شیمبا یک خط حمله آتشین برای این باشگاه بسازد اما آقای گل فصل گذشته لیگ برتر این فصل حتی یک گل هم نزده و شیمبا نیز بازیکن درخشانی نبوده است. هوادار نیز بعد از نمایش ضعیف و شکست روبه‌روی پرسپولیس، برای جبران به میدان برمی‌گردد.