خانه جام کجاست؟

قرعه‌کشی این فصل لیگ قهرمانان، نبردهای جذابی را به هواداران فوتبال در دنیا هدیه داد. بازگشت هالند و لواندوفسکی به آلمان، رویارویی دوباره بایرن و بارسا، برخورد لیورپول، آژاکس و ناپولی با فلسفه فوتبال هجومی و البته غیبت کریستیانو رونالدو بعد از سال‌ها، بخشی از نکات این قرعه‌کشی هستند. در جریان مراسم قرعه‌کشی فصل جدید، کارلو آنجلوتی به عنوان بهترین مربی اروپا در سال گذشته انتخاب شد و جایزه مرد سال اروپا نیز به کریم بنزما رسید.

آریا   رهنورد

 

گروه اول؛ از بریتانیا تا ایتالیا!

قرعه‌کشی این فصل لیگ قهرمانان اصلا آژاکسی‌ها را راضی نکرد. ادوین فن در سار نایب رییس باشگاه آژاکس قبل از شروع قرعه‌کشی ترجیح می‌داد که از سید یک با لیورپول و از سید سه با ناپولی روبه‌رو نشود اما هر دو اتفاق رخ داد تا یک گروه بسیار سخت با حضور لیورپول، آژاکس، ناپولی و رنجرز شکل بگیرد. آژاکس در این تابستان سرمربی‌اش تن هاخ و چند مهره کلیدی را از دست داده و تیمی کم‌تجربه به نظر می‌رسد. تیمی که البته فصل را با شکست وحشتناک در سوپرجام روبه‌روی پی‌اس‌وی شروع کرد اما کم کم توانست در لیگ هلند به فرم دلخواهش برسد. اوضاع لیورپول هم چندان جالب نیست. این تیم در این فصل بدترین شروع ممکن از زمان روی کار آمدن یورگن کلوپ را تجربه کرده است. آنها بعد از شکست روبه‌روی یونایتد، در سه هفته شروع این فصل فقط دو امتیاز کسب کرده‌اند. فعلا بهترین فرم در این گروه متعلق به ناپولی است که توانسته فصل جدید سری آ را با هدایت لوچیانو اسپالتی خیلی خوب شروع کند. رنجرز نیز بعد از 12 سال به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برگشته است. برگ برنده اصلی این تیم، جو خارق‌العاده ورزشگاه ایبروکس در جریان میزبانی‌های آبی‌ها خواهد بود.

گروه دوم؛

دوئل به سبک ایرانی!

یکی از جالب توجه‌ترین اتفاقات این فصل از قرعه‌کشی لیگ قهرمانان، قرار گرفتن دو ستاره ایرانی در یک گروه بوده است. فوتبال ایران این فصل دو نماینده در این جام دارد که قرار است در یک گروه برای صعود مبارزه کنند. پورتو و لورکوزن در این گروه با آتلتی و بروژ قرار گرفته‌اند. دیگو سیمئونه امیدوار است ترکیب ژواوو فلیکس و آلوارو موراتا این فصل در خط حمله تیمش جواب بدهد و این تیم را به مراحل پایانی لیگ قهرمانان هدایت کند. پورتو نیز در چند فصل گذشته نمایش‌های بسیار خوبی در لیگ قهرمانان داشته است. پورتو البته در این پنجره، ستاره‌های بسیار مهمی را از دست داده اما امیدواری اصلی آنها، درخشش و گل‌زنی مهدی طارمی خواهد بود. شرایط برای سردار و لورکوزن فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. این تیم در هر سه مسابقه‌اش در شروع این فصل شکست خورده و قعرنشین جدول بوندس‌لیگا شده و حتی در اولین مرحله جام حذفی روبه‌روی تیمی از سطوح پایین‌تر بازنده بوده است. بروژ نیز بعد از جدایی دو بازیکن بسیار مهم، کار سختی در این گروه خواهد داشت. این گروه تقریبا گروه تیم‌های بحران‌زده به حساب می‌آید.

گروه سوم؛ مرگ در مونیخ!

ظاهرا کابوس روبه‌رو شدن با بایرن در لیگ قهرمانان قرار نیست دست از سر بارسا بردارد. این تیم با کیکه ستین هشت گل از بایرن خورد و فصل گذشته نیز در دو مسابقه رفت و برگشت روبه‌روی بایرن تحقیر شد. البته این بازی یک تفاوت اساسی با نبردهای دیگر دارد و آن حضور رابرت لواندوفسکی در ترکیب بارسا خواهد بود. ستاره‌ای که همیشه نقش مهمی در بردهای پرگل بایرن مقابل این حریف ایفا می‌کرد. بارسا این فصل نفرات خوبی را جذب کرده و تیم بهتری شده اما باز هم علاقه‌مند به همگروهی با بایرن آماده ناگلزمن نبوده است. تیمی که رقبا را در لیگ آلمان پشت سر هم از دم تیغ گذرانده است. بدشانس همیشگی لیگ قهرمانان نیز تیم اینتر است که همیشه در گروه‌های مرگ قرار می‌گیرد. آنها یا با بارسا همگروه هستند یا با رئال و به همین خاطر معمولا از دور گروهی عبور نمی‌کنند. ویکتوریاپلژن نیز از سید چهارم به این گروه ملحق شده است. تیمی که بعید است حتی شانس رسیدن به لیگ اروپا را از گروه مرگ داشته باشد. بازگشت لواندوفسکی به آلیانز آره‌نا آن هم در اولین فصل جدایی از بایرن، جذاب خواهد بود. بدون شک او در این استادیوم به شدت مورد تشویق قرار می‌گیرد.

گروه چهارم؛

همه چیز به سود کونته

یکی از معمولی‌ترین گروه‌های این فصل لیگ قهرمانان، برای تاتنهام و آنتونیو کونته رقم خورده است. اسپرز در این فصل با آینتراخت فرانکفورت، اسپورتینگ لیسبون و المپیک مارسی همگروه خواهد بود. کونته همیشه در دیدارهای داخلی عملکرد خوبی داشته اما در لیگ قهرمانان اصلا مربی موفقی نبوده است. او و تیمش حالا به دنبال این هستند که از این طلسم عبور کنند. اسپرز قبلا با هدایت پوچتینو حتی به فینال لیگ قهرمانان هم رسیده است. به هر حال سخت‌ترین رقیب آنها در این گروه، تیم فرانکفورت است که فصل گذشته توانسته قهرمان رقابت‌های یورولیگ شود. آنها به خصوص در دیدارهای اروپایی همیشه تیم خطرناکی به نظر می‌رسند.

گروه پنجم؛ قرمز و آبی

 میلان و چلسی تاریخچه‌ای طولانی در لیگ قهرمانان دارند اما از سال 1999 به بعد دیگر در این جام به مصاف هم نرفته‌اند و حالا قرعه‌ها این دو تیم را در یک گروه قرار داده‌اند. میلان که قهرمان هفت دوره لیگ قهرمانان شده، فصل گذشته در دور گروهی این جام کنار رفت اما قهرمان سری آ شد. آنها امیدوارند در این فصل عملکرد بهتری در اروپا داشته باشند. اوضاع برای چلسی و توخل فعلا اصلا خوب به نظر نمی‌رسد و شکست سنگین روبه‌روی لیدز، روحیه این تیم را تحت تاثیر قرار داده است. شاید فقط خرید چند ستاره در فرصت باقی مانده از نقل و انتقالات بتواند ناجی این تیم شود. سارلزبورگ و دیناموزاگرب نیز دو تیم دیگر این گروه هستند و بعید به نظر می‌رسد که مشکلی برای صعود چلسی و میلان به مرحله بعدی به وجود بیاورند.

گروه ششم؛ قهرمان اینجاست

قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان، کارش را از یک گروه نسبتا ساده شروع خواهد کرد. البته بعد از درخشش خیره‌کننده فصل گذشته، هر مسابقه‌ای برای رئال ساده به نظر می‌رسد! تیم کارلتو در فصل جدید لیگ قهرمانان با لایپزیش، شاختار و سلتیک همگروه خواهد بود. برخلاف انتظار، سفیدها در تابستان امباپه و هالند را جذب نکردند و حتی کاسمیرو را فروختند اما این تیم در هر وضعیتی یک مدعی جدی برای بردن اروپا به شمار می‌رود. شاختاردونتسک با شرایط بسیار سختی در این گروه قرار دارد. چراکه لیگ داخلی اوکراین تعطیل شده و حتی میزبانی‌های این تیم باید در کشور لهستان انجام شود. سلتیک نیز بعد از پنج سال بالاخره توانسته به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برگردد. پیش‌بینی سرگروهی رئال مادرید در این گروه اصلا کار دشواری نخواهد بود. سایر تیم‌ها باید برای ایستادن روی سکوی دوم مبارزه کنند.

گروه هفتم؛ بچه‌غول و دیوار زرد

بعد از بازگشت لوا به مونیخ، دومین بازگشت مهم این فصل حضور دوباره هالند در ورزشگاه خانگی دورتموند خواهد بود. بازیکنی که چند سال رویایی در دورتموند داشت و حالا برای اولین بار با سیتی به لیگ قهرمانان قدم خواهد گذاشت. به جز دورتموند و سیتی که جنگ جذابی در این گروه دارند، سویا را نیز باید یک تیم مهم دانست. تیمی که این سال‌ها در نبردهای اروپایی همیشه عملکرد خوبی داشته است. کپنهاگن دانمارک نیز تیم چهارم این گروه است. به نظر می‌رسد تیم گواردیولا در این گروه صدرنشین می‌شود و دورتموند و سویا باید رقابت بسیار جذاب و نفس‌گیری برای ایستادن روی سکوی دوم داشته باشند.

گروه هشتم؛ کهکشان سابق، کهکشان فعلی

حضور گالتیه در پاریس، کیفیت پی‌اس‌جی را بالاتر برده و انگار بازیکنان این تیم را دوباره به فوتبال علاقه‌مند کرده است! مشکلات بین نیمار و امباپه کم‌تر شده و همه چیز برای یک فصل خوب در این باشگاه مهیا به نظر می‌رسد. یوونتوس و بنفیکا نیز نمی‌توانند رقبایی مهارنشدنی برای پاریس باشند. آلگری با سبک دفاعی مدنظرش هر کاری می‌کند تا پی‌اس‌جی را به دردسر بیندازد اما تیم فرانسوی فقط با قهرمانی راضی خواهد شد.