آریا طاری

ماجرای اختلاف نظر رالف رانگنیک و کریستیانو رونالدو در منچستر یونایتد به سوژه بسیار مهمی برای هواداران فوتبال در سراسر دنیا تبدیل شده است. داستان از این قرار است که رونالدو پس از تعویض شدن در جدال این هفته تیمش واکنش تندی به نیمکت نشان داد. سرمربی آلمانی یونایتد هم در رسانه‌ها پاسخ او را داد تا مشخص شود رابطه بین این دو نفر چندان آرمانی نیست. حالا باید در انتظار قدم بعدی هر کدام از آنها در یونایتد باشیم.

کریستیانو رونالدو اساسا میانه خوبی با تعویض شدن ندارد؛ به خصوص از دوران رئال مادرید به ندرت تعویض شده و هرگز نمی‌خواهد که دقایقی از یک مسابقه را به سادگی از دست بدهد. در جریان جدال این هفته یونایتد با برنتفورد در مارال فرانک تصمیم به تغییر این ستاره گرفت. در شب درخشان برونو‌فرناندز در خط میانی منچستر یونایتد، کریستیانو رونالدو ۱۹ دقیقه قبل از پایان مسابقه تعویض شد. سی‌.آر.سون مثل همیشه عصبانیت را نسبت به این تصمیم پنهان نکرد و در حالی که زیر لب جملاتی علیه کادر فنی باشگاه به زبان می آورد، به سمت نیمکت رفت. او حتی قبل از نشستن روی نیمکت هم گرمکن منچستر را به زمین کوبید تا نشان بدهد که به شدت خشمگین است. بعد از پایان مسابقه خیلی‌ها منتظر شنیدن جملات رانگنیک در این مورد بودند. چراکه این اتفاق موجب شد که برد ارزشمند و جذاب روبه‌روی یکی از سختکوش‌ترین تیم‌های لیگ برتر آن هم در زمین حریف به سایه برود و تحت تاثیر قرار بگیرد. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت اما سرمربی آلمانی این تیم پس از پایان بازی به هیچ وجه مقابل رونالدو عقب‌نشینی نکرد و تاکید داشت که ممکن است او را در جریان دیدارهای دیگر هم از زمین مسابقه بیرون بکشد. او کنایه مستقیمی برای ستاره تیمش در نظر گرفت و پاسخ جالبی در مورد تعویض رونالدو داد:«کریستیانو بعد از تعویض مدام به من می‌گفت که چرا به جای من یکی از ستاره‌های جوان‌تر تیم را تعویض نکردید. آرزو می‌کنم او تنها چند دقیقه بعد پاسخ این سوال را گرفته باشد وقتی یکی از همان بازیکنان جوان‌تر توانست گل سوم را به برنتفورد بزند!». رانگنیک اگرچه به عنوان یک سرمربی موقت در یونایتد فعالیت می‌کند و از شروع فصل بعد دیگر سرمربی این تیم نخواهد بود اما برای پروژه بلندمدت راهی این باشگاه شده و قرار است در سال‌های آینده به عنوان مدیر ورزشی در این تیم فعالیت کند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که او در چنین شرایطی حفظ اقتدار را در اولویت قرار دهد. اگر این مربی نتواند موضع محکمی در مورد سوپراستار تیمش بگیرد قدرتش را در یونایتد به راحتی از دست خواهد داد.

از نقطه نظر رالف رانگنیک ماجرا چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد. او کریستیانو را به خوبی می‌شناسد اما در عین حال نمی‌خواهد قدرتی بیش از حد معمول به این ستاره بدهد. چراکه رونالدو دیگر در سال‌های پایانی فوتبالش قرار گرفته و درخشش گذشته را ندارد. حتی شایعاتی مبنی بر کنار گذاشتن این بازیکن از فهرست بازی بعد نیز به گوش می‌رسد. از نقطه نظر رونالدو اما ماجرا کمی پیچیده‌تر است. چراکه آینده او در یونایتد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فوق ستاره شماره هفت تئاتر رویاها به سه دلیل ممکن است در پایان این فصل از باشگاه جدا شود؛ دلیل اول رابطه او با رانگنیک و اساسا سبک بازی مد نظر مربی است. مرد آلمانی مدام از شاگردانش می‌خواهد که دوندگی بسیار زیادی داشته باشند و حریف را به شدت پرس کنند. این فلسفه از فوتبال چندان مورد رضایت کریستیانو نیست. دلیل دوم را باید در رابطه این ستاره با مهره‌های جوان تیم جست‌وجو کرد. او چند بار به این داستان اشاره کرده که نفرات جوان یونایتد کمی مغرور شده‌اند و برابر انتقاد تاب نمی‌آورند. حالا اشاره به تعویض نشدن این مهره‌های جوان هم تنش بین او و این فوتبالیست‌ها را به اوج می‌رساند. آخرین دلیل هم می‌تواند شرایط کلی باشگاه باشد. کریس به اولد ترافورد برگشت تا بتواند جام‌های زیادی به دست بیاورد و از همه مهم‌تر فاتح توپ طلا شود. اگر منچستر سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان را به دست نیاورد دوران بازگشت رونالدو به این تیم را باید تا حدود زیادی تمام شده بدانیم. در چند سال گذشته رونالدو اصلی‌ترین محور بازی‌های رئال مادرید بود و زیدان در شرایط عادی هرگز تصمیم به تعویض این ستاره نمی‌گرفت. باید پذیرفت که در یونایتد چنین جایگاهی برای رونالدو وجود ندارد و اساسا رانگنیک او را جدا از سایر مهره‌های تیمش نمی‌بیند. در چنین شرایطی حتی یک پیروزی پرگل در زمین حریف هم ممکن است حواشی خاص خودش را برای منچستری‌ها به همراه بیاورد. بعید به نظر می‌رسد این ماجرا در شرایط فعلی به یک بحران بزرگ تبدیل شود اما با این شرایط از محالات است که رونالدو سال آینده هم پیراهن یونایتد را بر تن داشته باشد.